Gå til innhold

Uskiftet bo - samboere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor er blitt syk og hun og stefaren min er ikke gift. De har et felles barn, han har tre fra før og mamma har meg. Altså mine dine våre. De er ikke gift og blir det ikke heller ser det ut til. Forholdsvis eldre mennesker...

Hvordan fungerer det hvis hun dør før han? Har jeg noe jeg skulle sagt mtp. at de har et felles barn?

Blir ikke klok på det som står på nettet... 😓

Anonymkode: 67dee...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Din stefar kan ikke sitte i uskiftet bo. Eller mener du at din mor sitter i uskiftet bo etter din far,

Din mors eiendeler må deles på deg og ditt søsken. Har hun skrevet testament som sier noe annet, skal du uansett ha pliktdelsarven din. 

Anonymkode: 5fe8a...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hun dør før han må du evt samtykke til at han får sitte igjen i såkalt uskiftet bo, da du er særkullsbarn og har rett på din arv etter din mor. Med tanke på hvor mange barn han har for øvrig ville jeg nok ikke ha samtykket og da må boet/det som er igjen etter din mor, gjøres opp om hun skulle falle fra.

Er du under 18 vil din far, om han lever, være din verge og samtykke (eller ikke på dine vegne).

Anonymkode: d99d8...bfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke annerledes om man er samboer eller gift. Er det særkullsbarn (deg) må du samtykke til at stefar kan sitte i uskiftet bo. Det skal du som hovedregel ikke samtykke til uavhengig av antall felles barn eller noe annet.

Stefar har rett til å arve 4G (ca 400 000) først. Deretter deles arven etter mor likt mellom deg og deres felles barn (ditt halvsøsken). Dette forutsetter at det ikke er opprettet et testament som tilgodeser deres felles barn mer enn deg - noe som forutsetter at arven består av mer enn pliktdelsarven, altså at du alene arver mer enn en million.

Endret av A-hunter
Tilføyelse
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, A-hunter skrev:

Dette er ikke annerledes om man er samboer eller gift. Er det særkullsbarn (deg) må du samtykke til at stefar kan sitte i uskiftet bo. Det skal du som hovedregel ikke samtykke til uavhengig av antall felles barn eller noe annet.

Stefar har rett til å arve 4G (ca 400 000) først. Deretter deles arven etter mor likt mellom deg og deres felles barn (ditt halvsøsken). Dette forutsetter at det ikke er opprettet et testament som tilgodeser deres felles barn mer enn deg - noe som forutsetter at arven består av mer enn pliktdelsarven, altså at du alene arver mer enn en million.

Hvorfor har stefaren som ikke er gift med moren førsterett på arv? Hva om det ikke er stort mer for barna å arve etterpå?

Anonymkode: 1278b...55e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har stefaren som ikke er gift med moren førsterett på arv?

Det må du nesten spørre lovgiver om. Men en viss logikk har det vel over seg?

Hadde mor og stefar i denne saken vært gift ville stefar arvet 1/4, minst 4G, før fordeling mellom barn. Boet må sånn sett ha en viss størrelse før forskjellen mellom samboer og ektefelle gjør seg gjeldende.

Dersom det etter at stefar har fått sine 4G er lite til fordeling mellom barna, så er det slik det er. Man er ikke pliktig å etterlate seg noe til arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har stefaren som ikke er gift med moren førsterett på arv? Hva om det ikke er stort mer for barna å arve etterpå?

Anonymkode: 1278b...55e

De har felles barn. 

Anonymkode: a4b85...9c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Jeg er nesten 30. Min stefar fikk tre barn før han møtte min mor (de tre bor ikke i landet). Mamma tok med seg meg og sammen fikk de et yngre søsken jeg har (over 18).

Det spiller altså ingen rolle om de er gift eller samboere?

Anonymkode: 67dee...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har stefaren som ikke er gift med moren førsterett på arv? Hva om det ikke er stort mer for barna å arve etterpå?

Anonymkode: 1278b...55e

hva så? det er ikke barnas penger i utgangspunktet.

Anonymkode: 080bd...909

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller altså ingen rolle om de er gift eller samboere?

Jo, det spiller en stor rolle. Samboer (med felles barn) arver "bare" 4G. Ektefelle arver 1/4, men minst 4G.

Boet må være av en viss størrelse for at forskjellen skal utgjøre noe i praksis. Men jo større boet er, dess større blir denne forskjellen mellom samboer og ektefelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mor er blitt syk og hun og stefaren min er ikke gift. De har et felles barn, han har tre fra før og mamma har meg. Altså mine dine våre. De er ikke gift og blir det ikke heller ser det ut til. Forholdsvis eldre mennesker...

Hvordan fungerer det hvis hun dør før han? Har jeg noe jeg skulle sagt mtp. at de har et felles barn?

Blir ikke klok på det som står på nettet... 😓

Anonymkode: 67dee...9d6

Uskiftet bo gjelder mellom ketefolk, altså gifte. 

Samboere gjør man normalt opp arven etter når den ene eller den andre dør. 

Gå til domstol.no og velg arv under fanene.

Anonymkode: 95e07...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2019 den 11.52, AnonymBruker skrev:

Uskiftet bo gjelder mellom ketefolk, altså gifte. 

Samboere gjør man normalt opp arven etter når den ene eller den andre dør. 

Gå til domstol.no og velg arv under fanene.

Anonymkode: 95e07...812

Samboere kan også sitte i uskifte nå. 

Anonymkode: cb159...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet og oppi dette er om de har testamente. Det er faktisk ikke samme regler for gift og samboer. 

Anonymkode: 458f8...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det store spørsmålet og oppi dette er om de har testamente. Det er faktisk ikke samme regler for gift og samboer. 

Anonymkode: 458f8...941

Men reglene om særkullsbarn gjelder uansett.

Anonymkode: f4263...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2019 den 6.20, AnonymBruker skrev:

Min mor er blitt syk og hun og stefaren min er ikke gift. De har et felles barn, han har tre fra før og mamma har meg. Altså mine dine våre. De er ikke gift og blir det ikke heller ser det ut til. Forholdsvis eldre mennesker...

Hvordan fungerer det hvis hun dør før han? Har jeg noe jeg skulle sagt mtp. at de har et felles barn?

Blir ikke klok på det som står på nettet... 😓

Anonymkode: 67dee...9d6

Du ber om skifte av boet. Du kan pliktarv på 1 million om hun etterlater seg så mye. Ring en advokat du. 

Anonymkode: bc50d...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du ber om skifte av boet. Du kan pliktarv på 1 million om hun etterlater seg så mye. Ring en advokat du. 

Anonymkode: bc50d...f4b

Litt upresist. Pliktdelsarven et 2/3 men minst en million dersom boet er stort nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 13.9.2019 den 11.52, AnonymBruker skrev:

Uskiftet bo gjelder mellom ketefolk, altså gifte. 

Samboere gjør man normalt opp arven etter når den ene eller den andre dør. 

Gå til domstol.no og velg arv under fanene.

Anonymkode: 95e07...812

Samboere med felles barn uten særkullsbarn har rett til å sitte i uskiftet bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...