Gå til innhold

Har en bror med schizofreni


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en bror med schizofreni og synes det er så slitsomt.. Han skal alltid ha en syndebukk, og mener jeg har stjelt mobil av han, en tusen lapp, puttet gift i maten osv osv. Jeg orker ikke ha noe med han å gjøre. Noen som har hatt slike i familien som har råd? Han lager så mye drama i familien at det er helt sykt. Også har vi en naiv mor. Som jeg egt tror også har samme greier. Men hun skal overvåke alt, og broren min tror han blir overvåket. Samt så tror moren min det alltid er noen etter henne på tur. Hun tror hun har sett en med våpen i en sekk f eks. Hvordan kan de se så mye rart? Høre stemmer som ikke eksisterer? 

Kan jeg ha samme greier i noen små grad? 

Anonymkode: a29f6...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Schizofrene verken ser eller hører ting som ikke eksisterer de tror de gjør det. De har ikke ordentlige hallusinasjoner, de har vrangforestillinger. For å sette det litt på spissen tenk hvis man ser på et hus. Huset brenner ikke og man hallusinerer heller ikke at det brenner, allikevel tror man huset brenner.

Det er det som gjør det så vanskelig å behandle schizofrene sine vrangforestillinger, det er nemlig ikke hallusinasjoner som gjør at de er overbevist om noe. Det er noe fundamentalt galt med tankene som gjør at de tror ting uavhengig av hallusinasjoner og hva virkeligheten viser dem.  

Anonymkode: bd17e...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt ut og gi faen i dem. Broren min er "paranoid schizofren med psykotiske tendenser", det blir aldri bedre. 13 år med berg og dalbaner, psykiatri, fengsel, psykoser og medisinering. Bare hold deg unna. 

Anonymkode: 07b25...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta vare på deg selv Ts. Moren din er også syk. Flytt hjemmefra hvis du kan. Har du andre voksne, stabile rundt deg? 

Anonymkode: cf6cb...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må lese deg opp på schizoreni om du ennå ikke vet hvorfor de ser og hører så mye rart. Det er feilkoblinger i hjernen.

Jeg røyket altfor for mye hasj en gang og hadde en hallusinasjon som var veldig virkelig. En person på festen endret plutselig utseende. Jeg var helt overbevist om at det var virkelig selv om jeg samtidig var veldig fascinert. Så jeg har en forståelse av hvor virkelig det kan være for de med schizofreni, som opplever dette dag og ut dag inn. Det må være helt forferdelig. Samme med det å være paranoid, alltid føle seg forfulgt. 

Anonymkode: a0dc6...d92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2019 den 22.23, AnonymBruker skrev:

Jeg har en bror med schizofreni og synes det er så slitsomt.. Han skal alltid ha en syndebukk, og mener jeg har stjelt mobil av han, en tusen lapp, puttet gift i maten osv osv. Jeg orker ikke ha noe med han å gjøre. Noen som har hatt slike i familien som har råd? Han lager så mye drama i familien at det er helt sykt. Også har vi en naiv mor. Som jeg egt tror også har samme greier. Men hun skal overvåke alt, og broren min tror han blir overvåket. Samt så tror moren min det alltid er noen etter henne på tur. Hun tror hun har sett en med våpen i en sekk f eks. Hvordan kan de se så mye rart? Høre stemmer som ikke eksisterer? 

Kan jeg ha samme greier i noen små grad? 

Anonymkode: a29f6...889

Høres ikke bra ut!

Hvor gammel er han?Bor han hjemme enda?Kanskje på tide at han flytter!

Anonymkode: 0fdc3...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et familiemedlem med schizofreni, vet det kan være veldig tøft å være tett på. Også her har den syke hatt vrangforestillinger om at det er andre i familien som har skylden for ditt og datt. Så lenge han tar medisiner går det nå ganske greit, mye mindre paranoid da. Men medisinene sløver han og har andre bivirkninger. 

Regner med at broren din går til behandling? Kanskje du kunne snakket med behandleren hans og fått noen råd? Eller snakk med din egen lege? Høres ikke noe ålreit ut for deg å bo sammen med han.

Anonymkode: fe36d...22a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2019 den 22.32, AnonymBruker skrev:

Schizofrene verken ser eller hører ting som ikke eksisterer de tror de gjør det. De har ikke ordentlige hallusinasjoner, de har vrangforestillinger. For å sette det litt på spissen tenk hvis man ser på et hus. Huset brenner ikke og man hallusinerer heller ikke at det brenner, allikevel tror man huset brenner.

Det er det som gjør det så vanskelig å behandle schizofrene sine vrangforestillinger, det er nemlig ikke hallusinasjoner som gjør at de er overbevist om noe. Det er noe fundamentalt galt med tankene som gjør at de tror ting uavhengig av hallusinasjoner og hva virkeligheten viser dem.  

Anonymkode: bd17e...8eb

Det er ikke helt sant. Synshallusinasjiner er uvanlig men forekommer hos pasienter med schizofreni.

 

Anonymkode: b1554...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...