AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #1 Skrevet 12. september 2019 Psykologen har skrevet i epikrise at jeg "har hatt alvorlige selvmordsforsøk og også gjentatte ganger kommet med trusler om selvmord". Men jeg føler egentlig ikke at jeg har truet med det. Ja, jeg har sagt "jeg føler at alt er så vanskelig nå at jeg tenker bare på å ta selvmord" og lignende, men kan det defineres som en trussel? Jeg hadde skjønt det dersom jeg for eksempel hadde sagt: "hvis du ikke gir meg time neste uke tar jeg selvmord!", men jeg har aldri sagt noe i nærheten en gang. Noen tanker? Anonymkode: b126d...c1d
Honey Dew Skrevet 12. september 2019 #2 Skrevet 12. september 2019 (endret) Feil tråd Endret 12. september 2019 av Honey Dew
SoWhat? Skrevet 12. september 2019 #3 Skrevet 12. september 2019 Ja, det blir jo definert som trussel. Om du så til naboen at du var så lei hn at du ville drepe hn. Trussel. Drepe seg selv som i selvdrap. Også trussel.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #4 Skrevet 12. september 2019 Jeg har formulert meg slik som deg TS, og ingen har skrevet at jeg har kommet med trusler om selvmord. Det har blitt vurdert som at jeg er kronisk suicidal med akutte perioder. Grunnen til at jeg snakker om det er nettopp for å få hjelp og styrke til å klare å stå i det uten å handle på det slik jeg har gjort en del ganger. Og da har det vært alvorlige forsøk hvor jeg har trengt akutt hjelp for å overleve. Så her tas jeg på alvor når jeg sier at jeg ikke tenker på annet. Noen ganger klarer jeg å komme meg gjennom det med bare samtaler og slikt. Andre ganger må jeg legges inn. Er en vurdering fra gang til gang, men etter at jeg ble flink til å snakke om dette så har jeg klart å unngå å handle på tankene. Det har likevel vært nære på flere ganger. Jeg tenker det er viktig å kunne snakke om dette uten at det blir tolket som en trussel. Anonymkode: d9434...f7d 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #5 Skrevet 12. september 2019 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Ja, det blir jo definert som trussel. Om du så til naboen at du var så lei hn at du ville drepe hn. Trussel. Drepe seg selv som i selvdrap. Også trussel. Jeg synes ikke at du kan sammenligne disse to tingene med hverandre. Når jeg sier at jeg føler alt er vanskelig å tenker bare på å ta selvmord så er det jo ikke akkurat det samme som å være lei av noen og dermed ønske å drepe vedkommende. Hadde jeg kanskje sagt at noe psykologen ikke gjorde fikk meg til å ville ta selvmord så hadde jeg kanskje skjønt bruken av ordet trussel, men ikke i de tilfellene jeg har snakket med behandler om selvmord. (Det er forskjell på å si at en konkret ting får meg til å tenke på å ta selvmord og det å si at det en person ikke gjør får meg til å ville ta selvmord. Skjønner?) Anonymkode: b126d...c1d
MortenMinstelønn Skrevet 12. september 2019 #6 Skrevet 12. september 2019 (endret) 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen tanker? Ta tak i livet ditt. Og ikke få alle andre til å bekymre seg om deg. Vi har alle nok med vårt. Det var mine tanker om det. Og jeg håper du finner veien ut av speilet og ser ut av vinduet, istedenfor. Endret 12. september 2019 av MortenMinstelønn
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #7 Skrevet 12. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har formulert meg slik som deg TS, og ingen har skrevet at jeg har kommet med trusler om selvmord. Det har blitt vurdert som at jeg er kronisk suicidal med akutte perioder. Grunnen til at jeg snakker om det er nettopp for å få hjelp og styrke til å klare å stå i det uten å handle på det slik jeg har gjort en del ganger. Og da har det vært alvorlige forsøk hvor jeg har trengt akutt hjelp for å overleve. Så her tas jeg på alvor når jeg sier at jeg ikke tenker på annet. Noen ganger klarer jeg å komme meg gjennom det med bare samtaler og slikt. Andre ganger må jeg legges inn. Er en vurdering fra gang til gang, men etter at jeg ble flink til å snakke om dette så har jeg klart å unngå å handle på tankene. Det har likevel vært nære på flere ganger. Jeg tenker det er viktig å kunne snakke om dette uten at det blir tolket som en trussel. Anonymkode: d9434...f7d Jeg tenker også at det er viktig å kunne snakke om. Jeg ble egentlig veldig overrasket over at han hadde brukt ordet trussel (og litt såret i den form av at jeg ikke trodde at han kunne oppfatte meg slik). Jeg har selv aldri har oppfattet det jeg har sagt om selvmord som en trussel. Ikke har han sagt til meg at han opplever det som trusler heller. Anonymkode: b126d...c1d
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #8 Skrevet 12. september 2019 Akkurat nå, MortenMinstelønn skrev: Ta tak i livet ditt. Og ikke få alle andre til å bekymre seg om deg. Vi har alle nok med vårt. Det var mine tanker om det. Eneste jeg snakker med om selvmordstanker er behandler. Skal jeg ikke snakke om det er det ikke noe poeng for meg å gå i behandling da det er en stor del av promblematikken jeg sliter med og det mine symptomer bunner i. Anonymkode: b126d...c1d 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #9 Skrevet 12. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker også at det er viktig å kunne snakke om. Jeg ble egentlig veldig overrasket over at han hadde brukt ordet trussel (og litt såret i den form av at jeg ikke trodde at han kunne oppfatte meg slik). Jeg har selv aldri har oppfattet det jeg har sagt om selvmord som en trussel. Ikke har han sagt til meg at han opplever det som trusler heller. Anonymkode: b126d...c1d Kan du tenke deg å ta dette opp med han? Det er jo dessverre en uheldig formulering å ha i journalen sin. Det blir oppfattet på en viss måte av de aktuelle som måtte lese det senere. Lett å bli satt i bås... Anonymkode: d9434...f7d 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #10 Skrevet 12. september 2019 Dere er heldige som en behandler å betro dere til. Jeg sliter så masse med slike tanker selv, og er gitt opp av systemet. Anonymkode: 68213...c32 4
MortenMinstelønn Skrevet 12. september 2019 #11 Skrevet 12. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eneste jeg snakker med om selvmordstanker er behandler. Skal jeg ikke snakke om det er det ikke noe poeng for meg å gå i behandling da det er en stor del av promblematikken jeg sliter med og det mine symptomer bunner i. Anonymkode: b126d...c1d Send PM. Jeg kan kanskje ha noen råd.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #12 Skrevet 12. september 2019 Fy flate her var det mye mangel på empati og i det hele tatt svar på spørsmålet fra Ts! Det MÅ da være lov til å reflektere over sin livssituasjon og si at man nesten ikke evner å se håp og at tanker om selvmord passerer en uten at dette nødvendigvis skal tolkes på lik linje som utsagn av «nå orker jeg ikke mer, jeg tar livet mitt». Man må da kunne bruke litt skjønn! Ta snakk m legen din og be han rette opp i journalen. Viktig at det er korrekt informasjon der. OT: husk at mange medisiner mot depresjon, angst, nedstemthet og suicidale tanker ofte har økt bivirkning nettopp av disse... forstå det den som kan. Ts er du kvinne eller mann ? Anonymkode: 2270f...36b 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #13 Skrevet 12. september 2019 1 minutt siden, MortenMinstelønn skrev: Send PM. Jeg kan kanskje ha noen råd. Del de her da? 5 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: Ta tak i livet ditt. Og ikke få alle andre til å bekymre seg om deg. Vi har alle nok med vårt. Det var mine tanker om det. Tror du ikke vedkommende prøver det med behandling da? Anonymkode: 2270f...36b
Perelandra Skrevet 12. september 2019 #14 Skrevet 12. september 2019 Tråden er ryddet for avsporinger og brukerdebatt. Kjære trådstarter! Vi ønsker ikke å vurdere og tolke ordbruk når det kommer til vanskelige livssituasjoner hvor vi opplever at man befinner seg i en sårbar tilstand, og det er umulig for oss å vite hva den enkelte legger i ordene som brukes. Vi kan ikke vite om det er en generell følelse av å ville dø - i den forstand at man er nedbrutt og sliten, og ønsker å slippe - eller om det involverer en tanke om selvmord hvor man ønsker å utføre en handling som fører til døden for den som utfører det. Vi ønsker på ingen måte å tabubelegge de følelsene du har, men vi må stenge denne tråden med bakgrunn i det ovennevnte, samt at vi ikke har mulighet til å overvåke tråden din og vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Du kan lese mer om hvorfor vi har denne regelen her. Hvis du sliter med slike tanker vil vi oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf.: 116 117 eller ringe nødnummer 113. Alternativt kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i. Mental Helse: 116 123 Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år) Kirkens SOS: 22 40 00 40 Med vennlig hilsen Perelandra, mod.
Fremhevede innlegg