anonym326 Skrevet 11. september 2019 #1 Skrevet 11. september 2019 Noen andre med osteochondritis dissecans som vet om behandlinger som kan hjelpe? Ble diagnotisert med osteochondritis dissecans da jeg var 9 år, har nå hatt det i 13 år og begynner å bli litt lei av å ha vondt i knær/albue/skulder 360 dager i året. Jeg ble anbefalt å holde meg unna operasjon så lenge det lot seg gjøre. Har prøvd alt fra fysioterapi, sykling, svømming, styrketrening for å bygge opp muskulatur rundt knærne. Har til og med fått såler hos ortoped, men ingenting ser ut til å hjelpe. Noen som har lykkes med noe?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #2 Skrevet 12. september 2019 Operasjon er vel alltid siste utvei, men har de ikke vurdert om de skal fjerne bruskbiten(e) eller sette de på plass? Jeg slet med låsninger, som jo forsvant når en bit ble fjernet og en ble sydd fast (kneet). Anonymkode: 6c6bd...f0a
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #3 Skrevet 12. september 2019 Hvor lenge har du forsøkt disse forskjellige tiltakene? Får du god oppfølging? Hvor ofte er du hos fastlegen? Går du til legen hver gang du får problemer i et nytt ledd slik at legen vet omfanget av plagene dine? Hvis du er veldig plaget og ingenting annet hjelper så må vel operasjon kunne vurderes. I det minste må du få en god forklaring på hvorfor du ikke skal opereres. 13 år er jo veldig lenge. Anonymkode: b9b1a...4f2
anonym326 Skrevet 12. september 2019 Forfatter #4 Skrevet 12. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge har du forsøkt disse forskjellige tiltakene? Får du god oppfølging? Hvor ofte er du hos fastlegen? Går du til legen hver gang du får problemer i et nytt ledd slik at legen vet omfanget av plagene dine? Hvis du er veldig plaget og ingenting annet hjelper så må vel operasjon kunne vurderes. I det minste må du få en god forklaring på hvorfor du ikke skal opereres. 13 år er jo veldig lenge. Anonymkode: b9b1a...4f2 Over en lengre periode for hver ting jeg har prøvd. Har gitt litt opp. Albuene og skuldrene er noe som har kommet de to siste årene. Sliter med å forklare til andre som ikke har det, men har du det også sånn at du ikke kan sitte lenger enn kanskje 20 minutter (f.eks i bil) uten at knærne blir ømme og de må strekkes ut? Vanskelig å forklare. Har tatt både MR, røntgen og CT mange ganger, men de sier at de ikke ´´finner noe´´. Litt lei av å bruke penger på noe som gjør så utrolig vondt men som ´´ikke er noe´´. Skal til en ny lege i morgen, så får se hva han sier.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #5 Skrevet 12. september 2019 Men er det bare den ene gangen når du var 9 år at du fikk beskjed om at du hadde osteochondritis dissecans? Siden du sier at du har tatt MR osv. mange ganger, men at de ikke finner noe? Hvis det hadde vært løse deler i de andre leddene så ville de jo funnet noe på bildene? Høres bra ut at du skal til en ny lege så du kan få noen "nye øyne" på dette. Skriv gjerne ned en liten liste over hvor du har plager og hvor lenge det har vart og ta det med til legen så h*n får en god oversikt. Kanskje det er noe annet? Anonymkode: b9b1a...4f2
anonym326 Skrevet 12. september 2019 Forfatter #6 Skrevet 12. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men er det bare den ene gangen når du var 9 år at du fikk beskjed om at du hadde osteochondritis dissecans? Siden du sier at du har tatt MR osv. mange ganger, men at de ikke finner noe? Hvis det hadde vært løse deler i de andre leddene så ville de jo funnet noe på bildene? Høres bra ut at du skal til en ny lege så du kan få noen "nye øyne" på dette. Skriv gjerne ned en liten liste over hvor du har plager og hvor lenge det har vart og ta det med til legen så h*n får en god oversikt. Kanskje det er noe annet? Anonymkode: b9b1a...4f2 Stemmer. Kanskje feil diagnose? Men hva kan det være da? Alle jeg har vært hos sier de ikke finner ut hva som er feilen, bortsett fra den gangen jeg var 9.
Gjest moreno Skrevet 12. september 2019 #7 Skrevet 12. september 2019 Hva er symptomene dine da? Jeg har det som deg med ene kneet, som ble bedre av operasjon (med fremdeles ikke bra). Har ikke noen diagnose, kun symptomene du beskriver (går i lås, kan ikke sitte med kneet bøyd særlig lenge...).
anonym326 Skrevet 12. september 2019 Forfatter #8 Skrevet 12. september 2019 2 timer siden, moreno skrev: Hva er symptomene dine da? Jeg har det som deg med ene kneet, som ble bedre av operasjon (med fremdeles ikke bra). Har ikke noen diagnose, kun symptomene du beskriver (går i lås, kan ikke sitte med kneet bøyd særlig lenge...). Det jeg sliter mest med et at jeg ikke kan sitte med knærne bøyd lenge. Får ofte vondt oppover i låret også og helt til korsryggen. Bortsett fra det sliter jeg mye med smerte i kneet generelt, både når jeg går, står og sitter. Er av og til så ille at jeg må ta meg for med hendene når jeg skal sette meg ned. Klarer liksom ikke stramme muskelaturen i lårene og rundt knærne når jeg skal sette meg ned. Helt håpløst i en alder av 22..
Gjest moreno Skrevet 12. september 2019 #9 Skrevet 12. september 2019 Kan ikke være nervesmerter da??
anonym326 Skrevet 12. september 2019 Forfatter #10 Skrevet 12. september 2019 34 minutter siden, moreno skrev: Kan ikke være nervesmerter da?? Ganske sikker på at det ikke er det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå