Gå til innhold

"Mannen din er mest sannsynlig bipolar "

Fremhevede innlegg

Skrevet

...og jeg får det ikke helt til å henge på greip. 

Mannen min : 42 år. Mor, bror og onkel er bipolare. Far angst/depresjon. Vokst opp i tre forskjellige fosterhjem.

Alltid vært snill og god og en skjønn mann jeg har vært veldig fornøyd med. Inntil for ett år siden. 

Da begynte han endte atferd. Sint, nedlatende, krenkende, deprimert (fikk diagnosen av psykolog), perioder med bare glede og solskinn som oftest varte to-tre uker før det smalt igjen med krenkelser, vonde ord osv...og slik svinger det så og si hele tiden nå.

Jeg går på tå hev. Er blitt redd min egen mann. Han er ikke fysisk mot meg men definitivt verbal vold. 

Han har null selvinnsikt, alle andre har skyld i ting, han kverulerer og takler ikke bli motsagt. Han tror ikke han er syk og mener psykologen tuller. Han mener det er en konspirasjon og at jeg er tidenes psykopat som bør legges inn. Så i de gode periodene elsker han meg høyere enn alt. 

Som sagt så varer svingningene ca 2-4 uker før det byttes rundt... Og det er veldig subtilt noen ganger. Ikke like ekstremt hvert gang. 

Vært og snakket med legen og psykologen hans mtp utredning. Han skal ta mr av hodet for å utelukke svulst. Men mest sannsynlig er han bipolar....sier disse to fagpersoner.

Dere som er bipolare eller kan noe om dette, høres det slik ut? Kan man ha så raske svingninger? Noen ganger kan han og være snill/vond i løpet av en dag...

Vil veldig gjerne høre mer om dette. Takk. 

Anonymkode: e3e0a...083

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svinginger på 2-4 uker er ikke uvanlig. Har han begynt på medisiner? Riktig medisinering vil gjøre at du får tilbake den mannen du kjenner. 

Anonymkode: d83f5...f69

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svinginger på 2-4 uker er ikke uvanlig. Har han begynt på medisiner? Riktig medisinering vil gjøre at du får tilbake den mannen du kjenner. 

Hæ? Jeg trodde fasene varte mye lenger...i måneder av gangen.

Nei ingen medisiner så langt, ikke engang anti depressiva..

• Liker 1
Skrevet

Noen har bipolar med «rapid cycling», altså raske svingninger, slik at stemningsleiet kan gå fra deprimert til manisk på bare dager eller uker. Det er ikke uvanlig.

Anonymkode: f624b...c9a

• Liker 4
Skrevet

Jeg er ikke bipolar selv,men har 2 jeg kjenner godt som er det. Bipolalriteten deres utarter seg veldig forskjellig. Den ene mest hypoman(med innslag av depresjon),den andre mest depressiv( med innslag av mani). Den ene av de har noe man kaller for Rapid Cycling Bipolaritet. Jeg kan ikke så mye om det annet enn at vedkommende kan skifte humør ekstremt raskt. Fra hjertelig latter til mer eller mindre fly forbannet på 10 min. Ekstremt slitsomt å være nær venn/evt. pårørende i slike 'tilfeller'. Slik var det 'i starten'.

Begge går på medisiner nå,den ene bruker Lamictal og den andre Litium. Det tok noen ca 2-3 måndeder før medisinene hjalp. Men det ble en stor forbedring på de begge. Det er fortsatt 'svingninger' i humøret,men kan ikke sammenlignes med slik det var tidligere.

• Liker 2
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hypomane faser minimum 4 dagers varighet. 

Skrevet

Så dere mener det kan høres ut som han er bipolar?

Blir men noe flat i følelser hvis man har denne diagnosen?lite sensitiv for andres følelser?

Skrevet

Sannsynligheten er stor for at han har traumer om han har bodd i flere ulike fosterhjem som barn. Tillitsbrudd, utrygg tilknytning og flere brudd kan skape sår og traumer.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så dere mener det kan høres ut som han er bipolar?

Blir men noe flat i følelser hvis man har denne diagnosen?lite sensitiv for andres følelser?

Nei, men i depressive episoder kan man miste evnen til å føle noe for andre. Utenom (hypo)manier og depresjoner er man helt normal. 

Anonymkode: f624b...c9a

Skrevet

Flere innspill? Vil gjerne høre fra dere som har greie på dette, om det jeg beskriver kan være symptomer på bipolar diagnose...?

Ts

Skrevet

Har en bipolar i nær famile. Det du skriver høres veldig ut som han ja. 

Mangel på selvinnsikt er ekstrem hos vårt tilfelle og har gjort utredning og diagnose vanskelig. 

Anonymkode: c252a...93b

Skrevet

Må bare poengtere at han enda ikke har fått diagnosen bipolar, kun depresjon (moderat). Ts

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Antidepressiva kan utløs hypomani/mani hvis det ikke brukes sammen med stemningsstabiliserende medisin, så det gis ikke så ofte som eneste medisin til de med bipolar lidelse. 

Det finnes flere varianter av bipolar lidelse så ingen med diagnosen er helt like. Jeg har bp 2 og sliter med langvarige moderat til alvorlige depresjoner, mens jeg bare har ca. 1 hypoman episode i året. I tillegg kan jeg gå fra glad til sint på sekundet, men i gode perioder er alt som normalt. Har klart meg fint uten noen problemer frem inntil for 5 år siden.

Anonymkode: 16f8a...577

Skrevet

Jeg er bipolar II med mest nedoverdvingninger (depresjoner). Hos meg svinger det ikke raskt, men det er langvarige depresjoner og kortere oppturer.

Det jeg syns høres rart ut av det du forteller er at mannen din blir nedlatende og stygg med deg (dere?). Og jeg syns det er rart at det biopolare skal slå ut så sent. Det er jo genetisk, så temperament vil man se fra babytiden av. (Dette bør psykologene se, det er en del av pensum på utviklingspsykologi iaf.)

Dette høres kanskje rart ut, men har tidlig demens blitt sjekket ut? Kom til å tenke på dette, da sinne og aggresjon kan være et tegn. Du sier han svinger raskt og er "seg selv igjen" innimellom. Far fetched, kanskje, men verdt å ha i bakhodet. Ellers er det bra at de vil sjekke hjernen for svulst og annet. Slik personlighetsforandring i voksen alder er ikke vanlig.

Ellers er jeg enig i at traumereaksjon bør sjekkes ut nærmere. Har han opplevd noe som kan ha virket traumatisk i det siste?

Anonymkode: 359aa...e0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...