Gå til innhold

Gynekolog og spiral

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Nå skal det sies at jeg er straks 29 år og har aldri vært hos gynekolog, dvs ALDRI tatt livmorhalsprøve eller noe som helst. Jada, jeg veit det er tullete, men jeg har faktisk hatt en grunn, men den er ikke relevant i forhold til spørsmålene mine.
Spørsmålene mine er; hvordan er det å sette inn en spiral? Er det vondt? Hva skjer i ettertid? Livmorhalsprøve - hvordan gjør de det? Jeg har sånn ca NULL peil, men fikk anbefalt å sette inn en spiral før jeg skal begynne på en medisin, og bare å ta en sjekk blei jeg jo også anbefalt og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg GRUER MEG, selv om jeg ikke har fått en time enda. 

Noen som kan forklare meg, så jeg har en viss peil på hva jeg går til?
🙈

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gynekologen min bruker under fem min totalt på de to tingene. Opp i stolen, spekulum på plass, kjapp celleprøve (er ikke det omtrent bare en "q-tips" strykning?), smetter inn spiralen og ferdig. 

Ingen smerter underveis , bittelitt blødning etter innsetting av spiralen og litt menssmerter samme dag. 

Anonymkode: a2713...872

Skrevet

Min erfaring er at det går bedre enn fryktet. Jeg gruer meg også alltid, selv om jeg har gjort det mange ganger. 

Mitt tips er å ta en kombo av Paracet og Ibux ca 1 time før timen din, det hjelper meg. 

Jeg synes det er mer ubehagelig enn vondt egentlig, men vondest etterpå den første gangen. Spør gjerne gynekologen hva du kan forvente og hva han anbefaler evt av smertestillende. 

Anonymkode: ad424...e8a

Skrevet

Ingenting å grue seg for. Du kjenner kanskje et bittelite stikk som varer en tiendedels sekund når de gykekologen setter opp spiralen eller tar celleprøve. 

Skrevet

Jeg har satt inn spiral flere ganger og noen ganger har det vært litt vondt etterpå, som litt kraftige menssmerter. Ta litt smertestillende på forhånd.

Anonymkode: c7ab9...4d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...