Gå til innhold

ME etter infeksjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har de siste dagene hatt det jeg tror er en kraftig forkjølelse, og mandag kveld fikk jeg lav feber, som lettet tirsdag morgen, men kom tilbake på kvelden. I dag morges følte jeg meg bedre, men nå føler jeg meg svært slapp, og veldig varm. Symptomer som sår hals, hodepine og tetthet i nese/bihuler har bedret seg betraktelig. Likevel er jeg veldig slapp/trøtt, varm og føler meg generelt sett ganske uvel. Jeg sliter en del med helseangst og er livredd for å få ME, er det mulig å få ME av dette? Til tross for at jeg slapper av, og ligger i sengen hele dagen?

Jeg bør vel også legge til at jeg har en spiseforstyrrelse, og en BMI på 16,5, og dette kan selvfølgelig påvirke sykdomsforløpet. 

Anonymkode: 84943...f32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres mer ut som at BMIen er problemet. 

Anonymkode: 791bf...961

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har de siste dagene hatt det jeg tror er en kraftig forkjølelse, og mandag kveld fikk jeg lav feber, som lettet tirsdag morgen, men kom tilbake på kvelden. I dag morges følte jeg meg bedre, men nå føler jeg meg svært slapp, og veldig varm. Symptomer som sår hals, hodepine og tetthet i nese/bihuler har bedret seg betraktelig. Likevel er jeg veldig slapp/trøtt, varm og føler meg generelt sett ganske uvel. Jeg sliter en del med helseangst og er livredd for å få ME, er det mulig å få ME av dette? Til tross for at jeg slapper av, og ligger i sengen hele dagen?

Jeg bør vel også legge til at jeg har en spiseforstyrrelse, og en BMI på 16,5, og dette kan selvfølgelig påvirke sykdomsforløpet. 

Det er helt normalt å være utslitt flere uker etter en forkjølelse - kroppen bruker alle reserver den har på å lege seg selv og regenerere. Dette tar selvsagt bare lengre tid om du både ikke har reserver og ikke spiser/drikker nok. Sørg for å få nok søvn, hvile og forsøk virkelig å få i deg nok mat og drikke og bare vent det ut. 

Anonymkode: 66cc1...363

• Liker 1
Skrevet

Nei, du får nok ikke ME av dette. ME forårsakes ofte av andre virus som kyssesyke, cytomegalovirus osv, og gjerne i forbindelse med å ha kjørt kroppen for hardt under infeksjon. F.eks hvis du opplevde enormt psykisk stress eller trente mye mens du var syk.

Det er ihvertfall slik mange har fått ME... Og de husker ofte perioden veldig godt fra normalt fungerende til kronisk syk.

Anonymkode: abf71...538

Skrevet

Uavhengig av spiseforstyrrelse eller ikke så er det helt normalt å være sliten /småsyk i flere uker etter en forkjølelse.

Du sier ikke noe om hvordan spiseforstyrrelse, men om du klarer å spise regelmessig næringsrik mat hvil det hjelpe kroppen til å ha mer energi. En SF kan tappe kroppen for mye energi. 

(PS. ME er uansett så mange fler symptomer en bare å være sliten, og man har heller ikke en klar årsak til hvorfor man får det)

Anonymkode: 476c8...dc3

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du får nok ikke ME av dette. ME forårsakes ofte av andre virus som kyssesyke, cytomegalovirus osv, og gjerne i forbindelse med å ha kjørt kroppen for hardt under infeksjon. F.eks hvis du opplevde enormt psykisk stress eller trente mye mens du var syk.

Det er ihvertfall slik mange har fått ME... Og de husker ofte perioden veldig godt fra normalt fungerende til kronisk syk.

Dette stemmer ikke. Man vet ikke årsaken til ME og man kan ikke si at det kommer av at man "presser" kroppen for mye under sykdom. Det "aller" fleste presser seg jo mer enn de må når de er syk - begynner å jobbe før kroppen er restituert og "putter på" med paracet for å døve symptomene.

Det man ser er at noen kan få ME etter en alvorlig infeksjon, MEN de aller færreste får jo ME, det er jo bare 0,2-0,4 prosent av befolkning som har ME, MEN "100prosent" av befolkningen blir forkjølt ibland..

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Man vet ikke årsaken til ME og man kan ikke si at det kommer av at man "presser" kroppen for mye under sykdom. Det "aller" fleste presser seg jo mer enn de må når de er syk - begynner å jobbe før kroppen er restituert og "putter på" med paracet for å døve symptomene.

Det man ser er at noen kan få ME etter en alvorlig infeksjon, MEN de aller færreste får jo ME, det er jo bare 0,2-0,4 prosent av befolkning som har ME, MEN "100prosent" av befolkningen blir forkjølt ibland..

Jeg har en del erfaring med sykdommen, og mange andre jeg har pratet med har som oftest blitt syk på den måten. Men det er riktig som du sier at man ikke vet årsaken. Men de fleste kan huske den perioden fra frisk til syk... Altså når ME symptomene slo ut, og de nevner det ofte i forbindelse med en infeksjon.

Det er mange teorier om hvordan ME oppstår, men de er jo ikke så lett å påvise... Tipper dessverre at gener og miljø har mye å si om at noen får det og ikke. At det er et gen som gjør at man er utsatt? At noen rett og slett er genetisk disponert... Akkurat som Golf War illness.. alle ble ikke syke selvom de opplevde svært traumatiske ting.

Har du noen teorier selv på hva årsaken kan være?

Skrevet

Takk for svar! Jeg er fremdeles ganske dårlig, og føler meg i grunn ikke noe bedre. Er det mulig at BMIen og mitt lave matinntak har ført til et forlenget sykdomsforløp? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...