Gå til innhold

Litt hjelp til startlån, Husbanken.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er enslig forsørger, som etter en bilulykke har blitt delivis ung ufør. 

Står nå i en liten stilling på jobb. 

Jeg har en god egenkapital men får nok ikke tilstrekkelig lån i ordinær bank grunnet lav inntekt. 

Og da har jeg hørt at jeg er en god kandidat til å søke hos husbanken. 

Jeg lurer på om noen har erfaring på dette området?

Er det lurt å snakke med en rådgiver før man søker elektronisk? 

Vi står i fare for å miste leie boligen vi fortiden bor i, så er litt fortvilet.

Takk ❤️

Anonymkode: 787ba...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan søke elektronisk, men om du er usikker på hvordan eller hva du bør søke om, så kan du ringe saksbehandleren i kommunen og få hjelp/råd. 

Du er absolutt i målgruppa, og kan også gå inn som litt hastesak siden du står i fare for å miste boligen dere bor i nå. Jeg valgte å søke på et spesifikt hus, og kontaktet derfor saksbehandleren først. Fikk først høre at det var altfor dyrt, men så fikk jeg forklart hvorfor dette huset var godt tilpasset (store døråpninger, på et plan, kort vei til buss for barna osv), så sa hun at jeg bare skulle søke. Det verste som skjer er jo at man får nei :) 

Jeg har fått et helt nytt liv etter jeg fikk egen bolig, for en vanvittig trygghet for meg og ungene! Og så lever vi så mye billigere i tillegg, enn de skyhøye leieprisene. 

Anonymkode: 92337...9fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan søke elektronisk, men om du er usikker på hvordan eller hva du bør søke om, så kan du ringe saksbehandleren i kommunen og få hjelp/råd. 

Du er absolutt i målgruppa, og kan også gå inn som litt hastesak siden du står i fare for å miste boligen dere bor i nå. Jeg valgte å søke på et spesifikt hus, og kontaktet derfor saksbehandleren først. Fikk først høre at det var altfor dyrt, men så fikk jeg forklart hvorfor dette huset var godt tilpasset (store døråpninger, på et plan, kort vei til buss for barna osv), så sa hun at jeg bare skulle søke. Det verste som skjer er jo at man får nei :) 

Jeg har fått et helt nytt liv etter jeg fikk egen bolig, for en vanvittig trygghet for meg og ungene! Og så lever vi så mye billigere i tillegg, enn de skyhøye leieprisene. 

Anonymkode: 92337...9fb

Åå, så oppløftende å lese. 

Ja, det betyr så mye å ha det primære behovet dekket- Bosted. Grusomt å flytte og flytte med barn. 

Jeg tar en telefon å hører med de rett og slett. Takk for svar ! 

Anonymkode: 787ba...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er mye snillere enn vanlig banker, men de forholder seg jo også til regler og ser at du faktisk har betalingsevne til lån og alle utgifter. Lykke til❤️

Anonymkode: 58378...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om du får behandlet søknaden raskere enn andre selv om det haster.

Jeg søkte selv husbanklån og var for øyeblikket bostedsløs. Jeg hadde ingen steder å dra. Da jeg ringte husbanken og ba om rask behandling siden jeg var bostedsløs, fikk jeg beskjed om at "alle søknadene haster. Du må vente tre måneder som alle andre". Fikk innvilget søknaden og fikk lån på 1.3 pluss 200 000 I tilskudd etter fire måneder. Kjøpte bolig for tre uker siden... Tok tid å finne noe til den prisen i Bergen, men fant meg en koselig leilighet til slutt. 

Håper du slipper å vente lenge, men ville ikke regnet med at du blir regnet som hastesak dessverre. 

De foretrekker elektronisk søknad. De ser på inntekt og betalingsevne. Det hadde ingen ting å si om man møtte opp eller søkte elektrisk i Bergen i hvert fall. 

Lykke til! 

Anonymkode: d9bb4...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er usikker på om du får behandlet søknaden raskere enn andre selv om det haster.

Jeg søkte selv husbanklån og var for øyeblikket bostedsløs. Jeg hadde ingen steder å dra. Da jeg ringte husbanken og ba om rask behandling siden jeg var bostedsløs, fikk jeg beskjed om at "alle søknadene haster. Du må vente tre måneder som alle andre". Fikk innvilget søknaden og fikk lån på 1.3 pluss 200 000 I tilskudd etter fire måneder. Kjøpte bolig for tre uker siden... Tok tid å finne noe til den prisen i Bergen, men fant meg en koselig leilighet til slutt. 

Håper du slipper å vente lenge, men ville ikke regnet med at du blir regnet som hastesak dessverre. 

De foretrekker elektronisk søknad. De ser på inntekt og betalingsevne. Det hadde ingen ting å si om man møtte opp eller søkte elektrisk i Bergen i hvert fall. 

Lykke til! 

Anonymkode: d9bb4...1cb

Mente Selvsagt startlån, ikke husbanklån 

Anonymkode: d9bb4...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mente Selvsagt startlån, ikke husbanklån 

Anonymkode: d9bb4...1cb

Jeg snakket med de på telefon. 

Jeg ble anbefalt å søke i vanlig bank da jeg har noe egenkapital. Så kan jeg søke supplerende hos de, hvis jeg får lite i vanlig bank. 

Men jeg må ha to soverom, så om jeg hadde fått 1.3 hadde jeg ikke fått noe for pengene her. 

Ser de på det? 

Anonymkode: 787ba...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakket med de på telefon. 

Jeg ble anbefalt å søke i vanlig bank da jeg har noe egenkapital. Så kan jeg søke supplerende hos de, hvis jeg får lite i vanlig bank. 

Men jeg må ha to soverom, så om jeg hadde fått 1.3 hadde jeg ikke fått noe for pengene her. 

Ser de på det? 

Anonymkode: 787ba...90e

For meg virker det som om de ikke har fått med seg at boligprisene har steget de siste 10 årene ... I hvert fall i Bergen kommune/boligetaten. Man kan jo håpe andre kommuner gir mer i lån. Jeg hadde 300 000 i egenkapital, så kunne kjøpe for 1,8. Det var svært vanskelig, men det gikk såvidt. Trengte også to soverom da jeg har en liten en, men jeg måtte klare meg med ett soverom. 

Anonymkode: d9bb4...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakket med de på telefon. 

Jeg ble anbefalt å søke i vanlig bank da jeg har noe egenkapital. Så kan jeg søke supplerende hos de, hvis jeg får lite i vanlig bank. 

Men jeg må ha to soverom, så om jeg hadde fått 1.3 hadde jeg ikke fått noe for pengene her. 

Ser de på det? 

Anonymkode: 787ba...90e

Hva er noe egenkapital? 

Anonymkode: 42f0d...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er noe egenkapital? 

Anonymkode: 42f0d...025

500. Ca

Anonymkode: 787ba...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er usikker på om du får behandlet søknaden raskere enn andre selv om det haster.

Jeg søkte selv husbanklån og var for øyeblikket bostedsløs. Jeg hadde ingen steder å dra. Da jeg ringte husbanken og ba om rask behandling siden jeg var bostedsløs, fikk jeg beskjed om at "alle søknadene haster. Du må vente tre måneder som alle andre". Fikk innvilget søknaden og fikk lån på 1.3 pluss 200 000 I tilskudd etter fire måneder. Kjøpte bolig for tre uker siden... Tok tid å finne noe til den prisen i Bergen, men fant meg en koselig leilighet til slutt. 

Håper du slipper å vente lenge, men ville ikke regnet med at du blir regnet som hastesak dessverre. 

De foretrekker elektronisk søknad. De ser på inntekt og betalingsevne. Det hadde ingen ting å si om man møtte opp eller søkte elektrisk i Bergen i hvert fall. 

Lykke til! 

Anonymkode: d9bb4...1cb

Jeg fikk det, saksbehandleren forstod min fortvilte situasjon, og hvorfor det huset vi så på var så perfekt. Fikk først forespeilet at det kunne ta litt tid, pga ferieavvikling, men likevel rakk de å behandle på litt over to uker. Og da ringte saksbehandler for å varsle at det var innvilget og ba meg ringe og by på huset med en gang, i stedet for å vente på vedtaket, siden hun også var redd for at huset skulle selges til noen andre før oss. Nå er jeg funksjonshemmet da, så jeg hadde fysiske problemer med å finne leiebolig jeg klarte å bo i, pga min sykdom. 

Anonymkode: 92337...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...