Gå til innhold

Fleksibel som 25 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har plutselig fått et stort ønske om å bli superfleksibel. Men jeg er VELDIG stiv og jeg har ikke vært fleksibel tidligere i livet. (Er 25 år). Jeg trener en del styrke og løper. Er det sannsynlig at jeg kan bli veldig fleksibel nå i voksen alder eller er det for seint?

Anonymkode: b86c1...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du tenkt deg ny karriære som slangemenneske på sirkus, så er det vel kanskje noe for sent,
men klart at du kan bli fleksibel med trening. Ikke tenk lengre; sett i gang i dag. Alt monner.  :jepp: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangemenneske skal jeg ikke bli 😂 Men om jeg kan klare å komme meg i spagaten eller stå på henda, feks?

Anonymkode: b86c1...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slangemenneske skal jeg ikke bli 😂 Men om jeg kan klare å komme meg i spagaten eller stå på henda, feks?

Anonymkode: b86c1...014

Du trenger ikke være fleksibel for å stå på henda da. Da er det teknikk, balanse og litt styrke som gjelder.

Anonymkode: 997b4...1a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo det. Det var bare et eksempel på å lære seg ting i voksen alder. Hovedsakelig vil jeg bli skiikkelig fleksibel men jeg skal ikke på noe sirkus. 

Anonymkode: b86c1...014

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet jo det. Det var bare et eksempel på å lære seg ting i voksen alder. Hovedsakelig vil jeg bli skiikkelig fleksibel men jeg skal ikke på noe sirkus. 

Anonymkode: b86c1...014

Da var det et rart eksempel å komme med i denne sammenhengen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da har vi en avtale, trådstarter? Du starter operasjon bøy&tøy i dag? :lur:  
*glede seg til bildebevis i fleksibel spagat om noen mnd.* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, NBA skrev:

Har da ingenting med å være fleksibel å gjøre.

I beg to differ. Det krever ganske god mobilitet i håndledd, skuldre, lats, bryst og øvre rygg. 

Endret av Pierre Gynt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

I beg to differ. Det krever ganske god mobilitet i håndledd, skuldre, lats, bryst og øvre rygg. 

Nei, det gjør det ikke. Det er en helt ordinær bevegelse som ikke strekker spesielt på kroppsdelene. Det krever god kjernemuskulatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, NBA skrev:

Nei, det gjør det ikke. Det er en helt ordinær bevegelse som ikke strekker spesielt på kroppsdelene. Det krever god kjernemuskulatur.

Ok? Hvis du tror at dette:

1733880858_Skjermbilde2019-09-11kl_17_27_40.png.2e5e3cb2b3e166dcb598db224822588f.png

Ikke strekker på bryst og håndledd, og at det krever over snittet god mobilitet i brystryggen, så tror jeg ikke du har grunnleggende forståelse for biomekanikk. En ting er å komme opp i håndstående, men hvis du har planer om å gjøre det ordentlig (det vil si holde deg der) så må man unngå svai i ryggen, og det krever ganske mye "overhead mobility", som henger sammen med fleksibilitet og mobilitet i lat, bryst, rotator cuff, i tillegg til brystryggen (t-spine) - og ellers selvfølgelig mye stabilitet. Du sier at det har "ingenting" med fleksibilitet å gjøre, og det er rett og slett feil. Ta en titt på alle calistenics-coacher på youtube osv, de understreker alle at mobilitet er en viktig faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

25 år? Nei, da er du i alderen hvor leddene blir stive 🤣

Anonymkode: 5254d...c84

Er stiv selv🤷‍♀️ Dog hele 26 år. Går tur med hunden hver dag, og trener høypuls i sal to ganger i uken.

Men pokker om jeg sitter lenge i samme stilling, da er det vondt å løsne opp kroppen. Og jeg kan bare drømme om å stå rett opp og ned å ta på mine egen tær.

Anonymkode: d2037...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatha yoga er flott for fleksibilitet. Og det er aldri for sent. :) lykke til!

Anonymkode: 06c98...751

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil absolutt gå for yoga for å bli mer fleksibel! Der holder du stillingene såpass lenge at du vil merke fremgang fortere enn å bare tøya på egenhånd. I tillegg blir du sterkere og mer avslappet. :)

Jeg har vært forholdsvis fleksibel, men ganske mye stivere de siste årene. Men nå har jeg trent yoga 1-2 ganger de siste måneden, og merker ganske stor forskjell. 

Anonymkode: dac7e...8c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...