Rampoline Skrevet 3. september 2002 #1 Skrevet 3. september 2002 Hvordan tilbereder og spiser man fennikel, egentlig? Kan den spises rå i salater? Eller skal den kokes, som en grønnsak til middagen? Har litt lyst å begi meg ut på denne spennende grønnsaken, men da må jeg jo vite hva jeg skal gjøre med den! Noen tips?
liva Skrevet 3. september 2002 #2 Skrevet 3. september 2002 Fennikel kan du spise rå, gratinert, stekt, braisert og gratinert. Jeg synes at salat med fennikel og appelsin er kjempegodt, og fennikkel brukes eksempelvis i fiskesupper. Her er en god, men litt komplisert oppskrift, hvor fennikelen kan brukes sammen med kjøtt. Gratinert fennikel 4 små fennikler 1 liter vann 1 ts salt Skall og saft av 1/2 sitron 6 ss olivenolje 1 bunt persille - finhakket 1 liten løk - finhakket 2 båter hvitløk – finhakket 1 boks hermetiske tomater 1/2 ts salt 1/2 ts pepper 4 ss strøkavring 4 ss parmesanost 1. Del fenniklene på langs. Fjern det ytterste laget og de harde rotstokkene. 2. Kok opp vann, salt, sitronsaft og skall. La fenniklene trekke i 10 minutter. Hell av vannet. 3. Varm olivenolje i pannen og fres finhakket persille, løk og hvitløk lett. Tilsett hermetiske tomater og la det småkoke i 5 minutter. 4. Legg de halve fenniklene i en smurt ildfast form og hell blandingen over. Strø over kavring og parmesanost og gratinér i ovnen 20 minutter på 200 °C.
Arnie Skrevet 3. september 2002 #3 Skrevet 3. september 2002 Fenikkel er nydelig stekt sammen med fisk: Skjær opp i 2-3 cm terninger (men hiv den harde stilken), fres i stekepanne i en god olje. Del opp laks i 2-3 cm terninger, krydre som vanlig (pepper, salt, hvitløk) og fres i pannen. Passer godt med fersk pasta til dette. Raskt, enkelt og godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå