Gå til innhold

Hvordan tilbereder man fennikel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan tilbereder og spiser man fennikel, egentlig? Kan den spises rå i salater? Eller skal den kokes, som en grønnsak til middagen? Har litt lyst å begi meg ut på denne spennende grønnsaken, men da må jeg jo vite hva jeg skal gjøre med den! :ler:

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fennikel kan du spise rå, gratinert, stekt, braisert og gratinert.

Jeg synes at salat med fennikel og appelsin er kjempegodt, og fennikkel brukes eksempelvis i fiskesupper.

Her er en god, men litt komplisert oppskrift, hvor fennikelen kan brukes sammen med kjøtt.

Gratinert fennikel

4 små fennikler

1 liter vann

1 ts salt

Skall og saft av 1/2 sitron

6 ss olivenolje

1 bunt persille - finhakket

1 liten løk - finhakket

2 båter hvitløk – finhakket

1 boks hermetiske tomater

1/2 ts salt

1/2 ts pepper

4 ss strøkavring

4 ss parmesanost

1. Del fenniklene på langs. Fjern det

ytterste laget og de harde rotstokkene.

2. Kok opp vann, salt, sitronsaft og skall. La fenniklene trekke i 10 minutter. Hell av vannet.

3. Varm olivenolje i pannen og fres finhakket persille, løk og hvitløk lett. Tilsett hermetiske tomater og la det småkoke i 5 minutter.

4. Legg de halve fenniklene i en smurt ildfast form og hell blandingen over. Strø over kavring og parmesanost og gratinér i ovnen 20 minutter på 200 °C.

Skrevet

Fenikkel er nydelig stekt sammen med fisk:

Skjær opp i 2-3 cm terninger (men hiv den harde stilken), fres i stekepanne i en god olje. Del opp laks i 2-3 cm terninger, krydre som vanlig (pepper, salt, hvitløk) og fres i pannen.

Passer godt med fersk pasta til dette.

Raskt, enkelt og godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...