AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #1 Skrevet 10. september 2019 Mannen min har vært slapp og utmattet en god stund og fikk seg endelig til å gå til legen og ta blodprøver. Det viste seg at han hadde D vitamin mangel som var alt for lav, den var vel på 25, og burde helst være over 50 og aller helst over 75! Noen her med erfaring innen vitamin D mangel? Har lest litt på nettet og der står det at man har større sjanse for å få kreftsykdommer av D mangel😫 han har selvfølgelig fått resept på vitamin D nå og tar tran! Men allikevel, det er vel liten sjanse for at noe sånt skulle dukke opp? Han har sikkert gått med lavt D vitamin lenge... leste på symptomer og der står det at hvis man har hatt mangel lenge så kan man miste litt hår osv. Og mannen min har en del av skjegge som ikke har hår mer, helt plutselig en running der uten hår. Så synes det er litt skummelt at han har gått så lenge med så lavt... synes også det er rart for vi har jo vært mye ute i sommer, men mest i skyggen med ungen vår. Anonymkode: 35b7c...91f
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #2 Skrevet 10. september 2019 D-vitaminnivået får man raskt opp med tilskudd, og når han tar dette så vil verdiene garantert bli normalisert i løpet av kort tid. Ikke tenk på kreft, det er unødvendig bekymring. Men han bør ta vitaminer hele året når han har mangel i september, når de fleste av oss har fått påfyll gjennom sommeren. Anonymkode: f95e7...c3c
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #3 Skrevet 10. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: D-vitaminnivået får man raskt opp med tilskudd, og når han tar dette så vil verdiene garantert bli normalisert i løpet av kort tid. Ikke tenk på kreft, det er unødvendig bekymring. Men han bør ta vitaminer hele året når han har mangel i september, når de fleste av oss har fått påfyll gjennom sommeren. Anonymkode: f95e7...c3c Ja, håper det kommer raskt opp! Vi har hatt mye dritt vær i sommer her vi bor, og når det endelig ble fint vær så var ferien over og han er mye inne på jobben. For vi var jo ute nesten hele dagen hver dag med ungen vår, så synes det er litt ratt at han har mangel også.. Anonymkode: 35b7c...91f
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #4 Skrevet 11. september 2019 Det er helt vanlig med D vitaminmangel i land med lite sol. Det er mye forskning og lite gode data på konsekvensen av D vitaminmangel. I Canada anbefaler man å ikke sjekke nivåene, men å ta tilskudd i vintermånedene. Det er vel kanskje derfor man i gamle dager ble anbefalt å ta tran i måneder som slutter på r. Anonymkode: 5a06e...e9c
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #5 Skrevet 11. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er helt vanlig med D vitaminmangel i land med lite sol. Det er mye forskning og lite gode data på konsekvensen av D vitaminmangel. I Canada anbefaler man å ikke sjekke nivåene, men å ta tilskudd i vintermånedene. Det er vel kanskje derfor man i gamle dager ble anbefalt å ta tran i måneder som slutter på r. Anonymkode: 5a06e...e9c Skal sies at nå er det anbefalt å ta tran året rundt. Anonymkode: ae390...615
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #6 Skrevet 11. september 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal sies at nå er det anbefalt å ta tran året rundt. Anonymkode: ae390...615 Aha nettopp. Anonymkode: 5a06e...e9c
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #7 Skrevet 11. september 2019 Jeg har selv hatt d-vitaminmangel et par ganger. Hittil har jeg ikke oppdaget noen varige konsekvenser, men det er selvfølgelig umulig å si noe om min personlige økte kreftrisiko. De symptomene jeg har merket (slapphet, trøtthet, depresjon og hyppige, langvarige forkjølelser) har alltid gått over når nivåene har kommet på normalt nivå igjen. Tran inneholder ganske lite d-vitamin, mindre enn anbefalt dose i en del andre land. Jeg må derfor ta 10 mg ekstra i tillegg til tran for å holde nivået oppe. Jeg tar tilskudd hele året, fordi jeg da slipper å være nødt til å tenke på om jeg har fått nok sol eller ikke. Sommeren treffer ikke alltid de ukene jeg har ferie. Anonymkode: d0e30...f68
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #8 Skrevet 11. september 2019 Jeg hadde stor mangel og var veldig nedfor og deprimert, det ble fort bra. Anonymkode: bb7a9...0b0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå