Gå til innhold

Noen som har tøyservietter til hverdags


Dollydimple

Anbefalte innlegg

Noen som har tøyservietter på bordet til hverdags? Eller er det mest stress?Hvor har dere evnt kjøpt dem eller hvilken type stoff lager dere dem av? Jeg leter etter litt mer hverdagsluksus uten at det koster mye eller gir merarbeid:D vi er en familie på 5 og har hittil brukt khøkkenrull eller IKEA servietter, men blir jo litt søppel av det og. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kunne ikke ha falt meg inn. Jeg har fine tøyservietter, både lin og damask, noen eldgamle, men jeg bruker dem ikke til spagettimiddagen på tirsdag eller tacoen på fredag. Skal jeg gnikke og gni, kjøre flekkfjerner og vaskemaskin pluss stryking for å ha tøyservietter i hverdagen. Absolutt ikke. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men servietter må vaskes om det er miljøet du tenker på. Hva som er vørst/best av papir og en runde i vaskemaskin vet jeg ikke. Men det ene veier ikke opp mot det andre nødvendigvis 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er fem må du i såfall vaske (med flekkfjerner som regel), tørke og stryke 5 ganger 7 servietter i uken. Det er ikke miljøvennlig. Spar dem til helgemiddagene! Det gjør jeg! Lørdag og søndag er det hyggelig med litt ekstra borddekking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du bruker samme serviett flere ganger før vask så tror jeg ikke miljøbesparelsen er så veldig stor. 

Anonymkode: 186d8...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Med mindre du bruker samme serviett flere ganger før vask så tror jeg ikke miljøbesparelsen er så veldig stor. 

Anonymkode: 186d8...890

Og hvem vil dekke bordet med en halvskitten og krøllete serviett? Ikke mye luksusfølelse av det i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte ikke stryke, tenkte kjøpe servietter i et stoff som ser kult ut krøllete og i en farge som tåler litt flekker og bare vaske det med det som blir vaska den dagen uansett program, dvs de serviettene får nok plass i den vaska som går på kvelden så det blir ikke en ekstra vask mtp miljøet:)men ok ingen som gjør det tydeligvis:D

Endret av Dollydimple
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dollydimple skrev:

Tenkte ikke stryke, tenkte kjøpe servietter i et stoff som ser kult ut krøllete og i en farge som tåler litt flekker og bare vaske det med det som blir vaska den dagen uansett program:) ingen som gjør det tydeligvis:D

Ikke hittil. ;) 

Du vil måtte bruke 35 i uken da, uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Dollydimple skrev:

Tenkte ikke stryke, tenkte kjøpe servietter i et stoff som ser kult ut krøllete og i en farge som tåler litt flekker og bare vaske det med det som blir vaska den dagen uansett program, dvs de serviettene får nok plass i den vaska som går på kvelden så det blir ikke en ekstra vask mtp miljøet:)men ok ingen som gjør det tydeligvis:D

Joda, vi gjør det 😊

Har sydd servietter selv i stenvasket lin, i vanlig serviettstørrelse. Så ingen stryking og ingen bretting.

Har noen i brunt og noen i mørk oker, begge typene i litt "urene" farger, så flekker synes sjeldent eller aldri. Så ingen bruk av flekkfjerner heller. 

De tar minimalt med plass i vaskemaskin og vi slenger de bare inn sammen med annen vask vi uansett må ta. Så ingen ekstra vask her i huset. 

Og ja, det hender vi bruker en og annen serviett om igjen. Har den kun ligget under det rene bestikket og ellers ikke er rørt gidder vi ærlig talt ikke å vaske den. De er virkelig ikke hverken krøllete eller halvskitne av den grunn. 

 

Det var voldsomt så sterkt folk følte rundt dette. Hvorfor mene så innmari mye om fremmede menneskers serviettvalg? 

TS, jeg anbefaler deg å blåse i hva folk sier her inne og kjøre på med de serviettene du selv vil 😊

Anonymkode: ea101...731

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke servietter til hverdags i det hele tatt med mindre jeg spiser kyllingvinger eller noe annet som jeg holder i hendene, da kan jeg like gjerne bruke kjøkkenpapir også. Søler ikke så mye at jeg må ha serviett hver gang jeg spiser noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, vi gjør det 😊

Har sydd servietter selv i stenvasket lin, i vanlig serviettstørrelse. Så ingen stryking og ingen bretting.

Har noen i brunt og noen i mørk oker, begge typene i litt "urene" farger, så flekker synes sjeldent eller aldri. Så ingen bruk av flekkfjerner heller. 

De tar minimalt med plass i vaskemaskin og vi slenger de bare inn sammen med annen vask vi uansett må ta. Så ingen ekstra vask her i huset. 

Og ja, det hender vi bruker en og annen serviett om igjen. Har den kun ligget under det rene bestikket og ellers ikke er rørt gidder vi ærlig talt ikke å vaske den. De er virkelig ikke hverken krøllete eller halvskitne av den grunn. 

 

Det var voldsomt så sterkt folk følte rundt dette. Hvorfor mene så innmari mye om fremmede menneskers serviettvalg? 

TS, jeg anbefaler deg å blåse i hva folk sier her inne og kjøre på med de serviettene du selv vil 😊

Anonymkode: ea101...731

Hvor er de sterke følelsene? :klo: 

det er da ingen som ikke anbefaler Ts å gjøre som hun selv vil, det må hun da gjerne gjøre. 

Jesus, denne hets og krenk og snowflakegenerasjonen altså. KG er et diskusjonsforum. Ts spør og ønsker respons. Det er liksom konseptet her. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi bruker tøyservietter hver dag, både til frokost og middag. Det er mannen som er oppvokst med dette og har bragt denne tradisjonen videre. Vi bruker serviettene flere dager før de skiftes. Alle har egne servietttringer, så vi blander ikke. 

Det fungerer greit, men hadde det vært opp til meg alene, hadde vi ikke brukt serviettene. 

Anonymkode: 9998f...ead

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker hverken papir eller sevietter. Spiser vi grisete mat vasker vi oss i vasken etterpå, ugrisete mat spiser vi uten å søle.

Anonymkode: e5457...6a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ikke servietter av noe slag til hverdags, og aldri tøyservietter... 

Vi har en våt klut som vi tørker av minsten med. Om noen andre av oss griser, klarer vi ta en klut til det også, eller går bort til vasken, eller bruker kjøkkenpapir. 

Man må da lære seg å spise uten å grise, tenker nå jeg.. 

Anonymkode: 73197...b57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har klipt opp flere gamle håndklær til kluter, bare klipt, ikke sydd noe. De er ikke pene, men vi foretrekker å vaske hender istedet for å tørke med papir. Så vi finner frem et par kluter, væter de og legger på bordet, så kan de som vil bruke de. :)

Vasker sammen med annen 60-vask, funker fint. :)

Anonymkode: 26261...1f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bruker kun tøyservietter hver dag. Og SELVSAGT vasker man dem ikke etter hver bruk, ærlig talt. Hvordan og hva er det dere spiser egentlig?  Vi har ulike serviettringer, og alle har hver sin. Servietten legges på fanget mens man spiser, og det er sjelden noen griser. Til hverdags bruker vi ikke de fine hvite linserviettene, men for eksempel noen smårutete som er kjøpt på Home and Cottage.  Vasker dem når de får synlige flekker. 

Anonymkode: 29d86...f81

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2019 den 22.04, Guidet Kvinne skrev:

Hvis dere er fem må du i såfall vaske (med flekkfjerner som regel), tørke og stryke 5 ganger 7 servietter i uken. Det er ikke miljøvennlig. Spar dem til helgemiddagene! Det gjør jeg! Lørdag og søndag er det hyggelig med litt ekstra borddekking. 

Man bruker jo bare én serviett per person i uken? 

Anonymkode: d5273...af3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...