Gå til innhold

Byfolk på landet

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet mitt vil jo løse seg om noen sesonger uansett - få bønder som overlever i yrket med slik sløv innstilling , men da er det jo politikerne sin skyld igjen , selv om nabobrukene går så det suser😂

Trollololol.

Anonymkode: 93569...f82

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, lykke til med den. Du kan jo spørre bøndene rundt i det ganske land om de tåler en nedgang i markedet på ca 685.000 mennesker. Og bruker man Stor-Oslo som eksempel er det langt flere. Sagt med andre ord; det er nok ikke gitt et marked for så mange gårder da lenger. 

Anonymkode: 1b4ee...8f5

Vel, tenker det ville bli svært ubehagelig innafor den muren lenge før det ble så alfor ille utafor. Det produseres vel ikke særlig mye strøm, olje, fisk eller landbruksprodukter i stor-Oslo. Og egentlig fint lite annet. Befolkningen er jo stort sett offentlig ansatte, byråkrater, i servicenæringer og handel, og en del konsulent og engineering selskaper.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje litt, men gårdsbruk slipper nok heller ikke unna hvis vi snakker ekstremtilstander. Hvis man opplever f. eks. importstans vil mange bønder lide av det siden Norge importerer betydelige deler av foret til buskap, det vil kunne gå utover maskineri på gården da mange av reservedelene er importerte osv. Og ved krig vil en velorganisert fiende søke å ta kontroll over ressursene, gårdsbruk som sørger for matproduksjon (som jo er en viktig ressurs) vil være blant dem. Så det er ikke slik at gårder lever i sin egen lille boble som forblir upåvirket hvis resten av landet går til helvete. 

Jeg kan ihvertfall relatere meg til historien. Mine besteforeldre drev og bodde på gård under 2. verdenskrig. De led aldri noen nød alltid tilgang på nok mat. Mens i byen var det mindre mat og rasjonering av varer. Slektninger i byen fikk mat av de. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så det er uproblematisk at dyrene går løse nær trafikk???

Anonymkode: 680fd...150

På landet, i hvert fall her jeg bor, er vi så vabt med dette at det strengt talt er noe vi tar hensyn til. 

Akkurat som at vi hadde tatt hensyn til katter om vi bodde i et tettbygd boligstrøk. 

Anonymkode: aba6a...a11

Skrevet
11 minutter siden, altius skrev:

Jeg kan ihvertfall relatere meg til historien. Mine besteforeldre drev og bodde på gård under 2. verdenskrig. De led aldri noen nød alltid tilgang på nok mat. Mens i byen var det mindre mat og rasjonering av varer. Slektninger i byen fikk mat av de. 

Den gangen ja, men økonomien er mye mer sammensatt nå, med betydelige avhengigheter av forskjellige bransjer. Det importeres en del for til dyr i dag, det importeres maskineri og reservedeler osv. Å drive en gård under andre verdenskrig er ikke det samme som å drive en gård i 2019. Avhengighetene gjør at den enes nød vil gå utover den andre i større grad enn tidligere tider der man ikke hadde samme grad av avhengighet. 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, du høres helt uspiselig ut.

Mulig du finner dette uspiselig, men synes ikke det er noe verdifullt bidrag i diskusjonen akkurat.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trollololol.

Ja, sikkert derfor jeg har fått et par eiendommer til spottpris på tvangssalg😂

Tror ikke jeg tar feil denne gangen heller.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At bonden arbeider mye er nok en myte- jeg jobber nok langt flere timer enn min nonchalante bondenabo.

Forstår selvfølgelig at livet endrer seg når man flytter, dette er jo hovedårsaken til at vi flyttet på landet😂😂

Ser at du og noen andre hardnakket forsvarer retten til å vanskjøtte dyr og sette deres velferd i fare fordi « vi var her først», tillegger meg meninger om bondens arbeidsrutiner fordi det liksom er bare på landet man jobber overtid i perioder😂😂😂

Ta deg en tur til byen og du vil erfare at mennesker jobber til alle døgnets tider der også .

Eller ikke :)

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du troller jo bare. Begrenset hvor mye energi jeg kaster bort på slikt :)

Det kan virke som det motsatte er tilfelle .

Skrevet

Nordmenn er  fascinerende lite opptatt av å passe på dyrene sine. Alt skal gå løst, også skal de ha erstatning når rovdyra har tatt dem. Forstå det dem som kan.

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor flyttet du ut på landet egentlig? 

Anonymkode: 9823d...24f

Skrevet
15 minutter siden, altius skrev:

Du har ikke lest mye historie, tydeligvis. Bøndene hadde det godt ja. De som  bodde i by (eller ikke var i familie med bønder) slet. Prisene økte med 50% og det var rasjoneringer og matmangel. 

Hvorfor? Bøndene solgte alt til tyskerne, eller på svartebørs til skyhøye priser, eventuelt bytte (klær,sko). De profiterte altså på krigen framfor å hjelpe sine landsmenn. Svin. 

Mange steder i landet nærer folk fortsatt mistro  til bønder på grunn av denne skammelige oppførselen. Med god grunn. 

Dette er allment kjent som del av norsk krigshistorie. 

Anonymkode: 8db71...66f

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke lest mye historie, tydeligvis. Bøndene hadde det godt ja. De som  bodde i by (eller ikke var i familie med bønder) slet. Prisene økte med 50% og det var rasjoneringer og matmangel. 

Hvorfor? Bøndene solgte alt til tyskerne, eller på svartebørs til skyhøye priser, eventuelt bytte (klær,sko). De profiterte altså på krigen framfor å hjelpe sine landsmenn. Svin. 

Mange steder i landet nærer folk fortsatt mistro  til bønder på grunn av denne skammelige oppførselen. Med god grunn. 

Dette er allment kjent som del av norsk krigshistorie. 

Anonymkode: 8db71...66f

Og i dag fortsetter de å profiteret på byfolket ved å ha kraftig subsidiert drift, som de gjerne har satt ut til polakker og slikt mens de selv har ordinær fulltidsjobb.

Anonymkode: d8e3d...caa

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor flyttet du ut på landet egentlig? 

Anonymkode: 9823d...24f

Det har jeg vel svart på , spørsmålet er vel heller hvorfor du ikke godtar mine opplysninger om det. Kan jo mistenke manglende argument. Forstår virkelig ikke hvorfor noen bygdefolk blir så hårsåre når det burde være i alles interesse å ta vare på dyrene og komme overens.

Hvis du tar deg bryet med å lese tråden vil du gjennom all ignorantstøyen se at flere fra bygda er helt enig med meg.

• Liker 3
Skrevet
35 minutter siden, Resignert skrev:

Vel, tenker det ville bli svært ubehagelig innafor den muren lenge før det ble så alfor ille utafor. Det produseres vel ikke særlig mye strøm, olje, fisk eller landbruksprodukter i stor-Oslo. Og egentlig fint lite annet. Befolkningen er jo stort sett offentlig ansatte, byråkrater, i servicenæringer og handel, og en del konsulent og engineering selskaper.

Det kan godt hende at det ville blitt verre raskere innenfor bymuren, men det er jo ikke det samme som at det ikke blir ille utenfor også på sikt, når effektene av at man har mistet et marked på nesten 700K mennesker forplanter seg til resten av landet. Å flytte til landet hvis det blir krig eller katastrofe hjelper nok i begynnelsen, men blir litt som å pisse i buksa for å holde seg varm på lang sikt. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg beskrev BÅDE dyr på utmarksbeite og inngjerdet på innmark. Det er tydeligvis då om å gjøre å hetse byfolk at man tar seg ikke tid til å lese mine helt legitime spørsmål. Neida, får bekreftet mine verste fordommer mot enkelte fra bondestanden her

Tror ikke helt du skjønte hva jeg ville frem til... Jeg har hverken hetset byfolk eller bønder.

Som bonde i mange år selv så vil jeg si at det er IKKE urimelig av TS å be om eller forvente at hun, for det meste av tiden, ikke finner nabobondens kuer i sin hage eller nære utmark fordi de har rømt fra sin inngjerding. Bondelandet hvor jeg bor, har bøndene liten interesse av at kuer kommer seg ut og på steder hvor de ikke skal være, god og solid inngjerding er en viktig faktor hos de aller fleste gårdsbrukere. Jeg og flere bønder har faktisk solgt vekk kuer som konstant hopper over gjerder fordi det er ikke interessant å avle på ei ku eller beholde ei som lærer andre å stikke av, flere ganger måtte jeg dra hjem fra jobb midt i lunsjen for å løpe etter henne og de hun fikk med seg. 

Dyr kommer seg ut i blant ja, det er ikke til å unngå at der noen ganger kommer løse sauer eller kuer, sånn er bondelandet. Det var et tilfelle hvor en annen bondenabo sine geiter hadde rømt ved en anledning, gått inn i en inngjerdet hage hvor porten stod åpen, og gjorde store skader på flott hage. Eieren ble fly forbannet og truet med å ta geitebonden til retten, det hadde ikke hjulpet i det hele tatt fordi hageeieren selv var den som ikke lukket porten fordi hun "ikke ville gå inn og ut av bilen hver gang". Geitebonden ga likevel 3000kr som kompensasjon og husfred.

Har du ikke gjerde rundt huset ditt ts så få deg det sånn at du ikke våkner til en ku i kjøkkenvinduet, selv om bonden starter å ra ansvar og gjerde inn skikkelig, så må også du ta ansvar for egen hage og tomt om du vil være sikker på å få ha den i fred, uhell skjer. 

Anonymkode: 2272f...fe8

👏

• Liker 1
Skrevet

Så derfor synes du også det er greit at Rotweileren til naboen lager seg lekeplasser i Hagen din når du er hjemme? Sliter litt med logikken her

Jeg har både hatt en nabos rottweiler, en ukjent husky som løp seg vekk fra eier i parken, ørten par nabokatter, et par pinnsvin og en grevling i hagen :3 

Skrevet

1. Hvis veien går gjennom et sted bønder har beiterett så må dyra også gå i veien for å komme til andre deler av beitet. 

2. Går du inn i et sted der dyr beiter og har rett til det, så er det på eget ansvar. Dyra har " forkjørsretten" og bøndene har lite ansvar slik sett. 

Anonymkode: b3201...999

• Liker 1
Skrevet

At bonden arbeider mye er nok en myte- jeg jobber nok langt flere timer enn min nonchalante bondenabo.

Forstår selvfølgelig at livet endrer seg når man flytter, dette er jo hovedårsaken til at vi flyttet på landet😂😂

Ser at du og noen andre hardnakket forsvarer retten til å vanskjøtte dyr og sette deres velferd i fare fordi « vi var her først», tillegger meg meninger om bondens arbeidsrutiner fordi det liksom er bare på landet man jobber overtid i perioder😂😂😂

Ta deg en tur til byen og du vil erfare at mennesker jobber til alle døgnets tider der også .

Hjelpes. En vanlig nordmann jobber selvfølgelig ikke mer enn en bonde som har kyr. Håper du får mer respekt for hvor maten kommer fra og hvor mye arbeid som ligger bak etterhvert.

Anonymkode: 87f4e...71b

• Liker 2
Skrevet

Dessverre opplever jeg at mange bønder mener det er ok at de har satt opp dårlige gjerder og at dyra deres rømmer. Jeg har også opplevd at samme bonden ikke bryr seg om dyra ligger syke på beitet. Men verst er det at jeg hvert eneste år opplever dyr på fri i de samme områdene. Dyrene rømmer altså fra de samme områdene år etter år, og bonden gjør ingenting for å stanse dette

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...