Gå til innhold

Byfolk på landet

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 minutter siden, altius skrev:

Mat trenger du om du vil eller ikke. Forbrukere vil alltid være der. Kan ikke leve uten mat. Uten bonden er du fucked, og du dør av sult. 

Tror kanskje du trenger å begynne på skolen igjen, siden du mener man dør uten kjøtt

Anonymkode: c2f87...d15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

og melk

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror kanskje du trenger å begynne på skolen igjen, siden du mener man dør uten kjøtt

Kuer produserer for det meste melk. Melk brukes i mye av maten vi spiser. Bønder produserer også korn. Så ja, uten bonden er du fucked. Enig?

Anonymkode: c4a43...65d

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kuer produserer for det meste melk. Melk brukes i mye av maten vi spiser. Bønder produserer også korn. Så ja, uten bonden er du fucked. Enig?

Anonymkode: c4a43...65d

Overhode ikke. 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit, kjør på og stå på krava da, så skal du se hvor kjekt det blir å bo der:) gjerne ring politiet også! 

Din eiendom er selvfølgelig like mye verdt- men husk at gårdene og jordene var der før deg, så den som må godta at livet endres er deg- ikke bonden. Du får takle å møte kyr, at de av og til vil komme seg ut av gjerdet (akkurat som hunder klarer å rømme av og til, og at katter går løs), og at bonden arbeider mye. 

Anonymkode: 29985...768

At bonden arbeider mye er nok en myte- jeg jobber nok langt flere timer enn min nonchalante bondenabo.

Forstår selvfølgelig at livet endrer seg når man flytter, dette er jo hovedårsaken til at vi flyttet på landet😂😂

Ser at du og noen andre hardnakket forsvarer retten til å vanskjøtte dyr og sette deres velferd i fare fordi « vi var her først», tillegger meg meninger om bondens arbeidsrutiner fordi det liksom er bare på landet man jobber overtid i perioder😂😂😂

Ta deg en tur til byen og du vil erfare at mennesker jobber til alle døgnets tider der også .

Anonymkode: 680fd...150

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig ikke om man kun tenker på bonden som driver husdyrhold. Det har du rett i. 

Skrevet
1 time siden, Luna Llena skrev:

Vel, sånn er det å bo på landet...

Er faktisk herk når bonden ikke har styr på dyrene sine.

Har måtte jage kyr på bås flere ganger, og nei bonden har da ikke vært tilgjengelig på tlf.

Anonymkode: 40000...66d

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

At bonden arbeider mye er nok en myte- jeg jobber nok langt flere timer enn min nonchalante bondenabo.

Forstår selvfølgelig at livet endrer seg når man flytter, dette er jo hovedårsaken til at vi flyttet på landet😂😂

Ser at du og noen andre hardnakket forsvarer retten til å vanskjøtte dyr og sette deres velferd i fare fordi « vi var her først», tillegger meg meninger om bondens arbeidsrutiner fordi det liksom er bare på landet man jobber overtid i perioder😂😂😂

Ta deg en tur til byen og du vil erfare at mennesker jobber til alle døgnets tider der også .

Herregud, du høres helt uspiselig ut.

Anonymkode: 93569...f82

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, Resignert skrev:

Nei, de må ikke ha dyrene inngjerdet. I noen tilfeller er det mere praktisk med inngjerding på kulturbeite, som f.eks melkekyr. Mens sau og kjøttraser av storfe godt kan gå fritt i utmark, og  forsåvidt også melkegeiter. 

Tror forøvrig at bonden (og fiskeren) ville klart seg bedre uten "forbrukeren" enn motsatt, om det dro seg skikkelig til. Det var vel en vestlending som foreslo å bygge en høy mur rundt Oslo, og kutte alle forsyninger begge veier (strøm, vann,mat, osv) Og så etter en stund undersøke hvilken side av muren hadde flest kloremerker.....Sånn for å slå fast hvem som egentlig bidrar mest i dette landet. Samme tankegang kan vel brukes i denne sammenheng...

Ja, lykke til med den. Du kan jo spørre bøndene rundt i det ganske land om de tåler en nedgang i markedet på ca 685.000 mennesker. Og bruker man Stor-Oslo som eksempel er det langt flere. Sagt med andre ord; det er nok ikke gitt et marked for så mange gårder da lenger. 

Anonymkode: 1b4ee...8f5

Skrevet

Hva forventer du egentlig? Skal bonden tjore fast kyrne hver gang du skal på tur? Hvis du er så vettaskermt for disse dyrene, får du finne deg et annet sted å gå tur.

Anonymkode: 662b1...d6e

Skrevet
26 minutter siden, Resignert skrev:

Tror neppe loven spesifikt krever at kyr skal gjerdes inn. Men de SKAL ha mulighet til frisk luft og utendørs beite noen uker i året. Dessuten er jo utmarksbeite god ressursutnyttelse og landskapspleie. Og reduserer behov for import av kraftfor, som. f.eks soya og mais fra Amazonas........Mens hunden til TS har et  ganske så betydelig karbonavtrykk, uten å være særlig nyttig i det hele tatt (med mindre det er en gjeterhund, jakthund, redningshund, tjenestehund, lavinehund eller blindehund. Noe jeg tviler sterkt på) 

Nommin- så det tviler du sterkt på😂😂

Fantastisk givende å diskutere med ignoranter som synes egne antagelser er verdens beste grunnlag for konklusjoner.

I tillegg så TROR du at loven ikke spesifikt blabkabla.....

Med andre ord kunne du spart deg å svare- kort forklarte😂😂

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nommin- så det tviler du sterkt på😂😂

Fantastisk givende å diskutere med ignoranter som synes egne antagelser er verdens beste grunnlag for konklusjoner.

I tillegg så TROR du at loven ikke spesifikt blabkabla.....

Med andre ord kunne du spart deg å svare- kort forklarte😂😂

Hjelpes.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, lykke til med den. Du kan jo spørre bøndene rundt i det ganske land om de tåler en nedgang i markedet på ca 685.000 mennesker. Og bruker man Stor-Oslo som eksempel er det langt flere. Sagt med andre ord; det er nok ikke gitt et marked for så mange gårder da lenger. 

Om det ble krig, katastrofe og importstans tror jeg ville følt meg tryggere på et gårdsbruk..

hilsen bygutt

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva forventer du egentlig? Skal bonden tjore fast kyrne hver gang du skal på tur? Hvis du er så vettaskermt for disse dyrene, får du finne deg et annet sted å gå tur.

Anonymkode: 662b1...d6e

Synes dette var nok et odde svar. Er det virkelig så utfordrende at noen synes det er krevende å bære nabo med noen som gir f i å sikre dyrene sine?

Problemet mitt vil jo løse seg om noen sesonger uansett - få bønder som overlever i yrket med slik sløv innstilling , men da er det jo politikerne sin skyld igjen , selv om nabobrukene går så det suser😂

• Liker 2
Skrevet

Skjønner hvorfor SP fikk et kraftig opprykk i gårsdagens valg når jeg leser mange av disse kommentarene🙄

Anonymkode: b1eed...765

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes.

Bøyer meg i støvet for denne glimrende og dyptpløyende analysen . 

• Liker 1
Skrevet

Jo mer jeg leser i denne tråden, jo mer tenker jeg at dere fortjener hverandre som naboer..

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, så mange aggressive åbygdefolk det var her. Er alle sånn? 

Anonymkode: 8db71...66f

Fikk litt deja vu til da jeg var aktiv på en gruppe for bønder på fb. Har aldri sett så mye aggressivitet mot alle som stilte spørsmål eller mente noe om noe. Meldte meg ut etter et år. Ble bare dritt lei sure og sære bønder. Selv om det fantes hederlige unntak. At det ikke går an å svare uten å bli sure, nedlatende og å latterliggjøre. Snakk om å gi seg selv dårlig rykte.... 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Bøyer meg i støvet for denne glimrende og dyptpløyende analysen . 

Du troller jo bare. Begrenset hvor mye energi jeg kaster bort på slikt :)

Skrevet
5 minutter siden, altius skrev:

Om det ble krig, katastrofe og importstans tror jeg ville følt meg tryggere på et gårdsbruk..

hilsen bygutt

Kanskje litt, men gårdsbruk slipper nok heller ikke unna hvis vi snakker ekstremtilstander. Hvis man opplever f. eks. importstans vil mange bønder lide av det siden Norge importerer betydelige deler av foret til buskap, det vil kunne gå utover maskineri på gården da mange av reservedelene er importerte osv. Og ved krig vil en velorganisert fiende søke å ta kontroll over ressursene, gårdsbruk som sørger for matproduksjon (som jo er en viktig ressurs) vil være blant dem. Så det er ikke slik at gårder lever i sin egen lille boble som forblir upåvirket hvis resten av landet går til helvete. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...