Gå til innhold

Byfolk på landet

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mistenker at Ts tror at landsbygda med dyrehold er som en stor park i byen hvor alt er strengt regulert til punkt og prikke. 

Anonymkode: c4a43...65d

Men alt rundt dyrehold ER jo strengt regulert, selv på landet😊 Misunner virkelig ikke de som jobber hos Mattilsynet og er nødt til å forholde seg til disse bygdetullingene- som heldigvis er i et STORT mindretall her hvor jeg bor -‘mange greie bønder her med normalt og avklart forhold til omverdenen👍

Anonymkode: 680fd...150

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, Peanut skrev:

Jeg har en hytte langt i Gokk og på veien dit må jeg vente på kuer som har lagt seg i veibanen, vente på sauer som går i veibanen, snegle meg etter traktorer, kanskje måtte stoppe for en elg eller to over veien, møte på en rev rundt hytteveggen ellet oppdage en sau på verandaen. Og så? That’s life. Live it.  :

Dette blir vel ikke helt det samme? Slik du beskriver det er dette dyr som går på utmarksbeite. Dyr som går bak et gjerde skal holde seg bak gjerdet sitt.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men alt rundt dyrehold ER jo strengt regulert, selv på landet😊 Misunner virkelig ikke de som jobber hos Mattilsynet og er nødt til å forholde seg til disse bygdetullingene- som heldigvis er i et STORT mindretall her hvor jeg bor -‘mange greie bønder her med normalt og avklart forhold til omverdenen👍

Det er det. Alle dyr kan ta seg en tur fra tid til annen, det må man regne med. Men de aller fleste bønder er heldigvis flotte folk som gjør en super jobb med å gjerde dyra sine inne :) 

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For ordens skyld har hunder båndtvang. Det har ikke kuer.. Kuer skal produsere mat og er endel av norsk landbruk. Det er ikke hunder..

Kyr har også rettsvern og et regelverk bonden skal forholde seg til. Er ikke greit å overkjøre naboen bare fordi man er fra landsbygda synes jeg.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Misstenker du er en bonde som tror verden snurrer seg rundt deg. 

Anonymkode: c2f87...d15

Prøv å klare deg uten bønder en stund. Siden du tydeligvis anser deg som en "verdensborger" , bør jo dette inkludere alle verdens bønder......

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Resignert skrev:

Prøv å klare deg uten bønder en stund. Siden du tydeligvis anser deg som en "verdensborger" , bør jo dette inkludere alle verdens bønder......

Så forde man trenger mat, så kan bøndene gjøre som de vil? 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Sirah skrev:

Dette blir vel ikke helt det samme? Slik du beskriver det er dette dyr som går på utmarksbeite. Dyr som går bak et gjerde skal holde seg bak gjerdet sitt.

Jeg beskrev BÅDE dyr på utmarksbeite og inngjerdet på innmark. Det er tydeligvis då om å gjøre å hetse byfolk at man tar seg ikke tid til å lese mine helt legitime spørsmål. Neida, får bekreftet mine verste fordommer mot enkelte fra bondestanden her

• Liker 2
Skrevet

Bonden er viktigst på landsbygda. Det sier seg selv. Uten bonden er landsbygda død. 

• Liker 4
Skrevet

Bonden er viktigst på landsbygda. Det sier seg selv. Uten bonden er landsbygda død. 

Verden trenger barn, så da kan barna gjøre som de vil. Tror kanskje du trenger en liten virkelighetsjekk. Det er ikke slik at du er imun fra å holde deg til regler, bare for du er med på å bidra på kloden, for det er pokker meg mange andre som også gjør.

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tror ikke tlf er forsøkt allerede?

takk for dine belærende ord om den allvitende gårdbruker men dette stemmer nok ikke i alle tilfeller. Har mange gode naboer jeg har kontakt med, en har jeg også betalt for å utføre gravearbeid her. Men dette er normale folk som evner å holde en avtale og passe sin egen besetning. Har absolutt null behov for kontakt med en ignorant bonde som mener seg hevet over lover og regler pga en grisgrendt oppvekst som liksom automatisk gir kompetanse.

At byfolk hever sin rett får man vel tåle, ser ikke helt hvorfor min eiendom er mindre verdt fordi jeg er innflytter.

Synes disse holdningene representerer det verste med landdbygda, heldigvis er dere i mindretall .

Greit, kjør på og stå på krava da, så skal du se hvor kjekt det blir å bo der:) gjerne ring politiet også! 

Din eiendom er selvfølgelig like mye verdt- men husk at gårdene og jordene var der før deg, så den som må godta at livet endres er deg- ikke bonden. Du får takle å møte kyr, at de av og til vil komme seg ut av gjerdet (akkurat som hunder klarer å rømme av og til, og at katter går løs), og at bonden arbeider mye. 

Anonymkode: 29985...768

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kyr har også rettsvern og et regelverk bonden skal forholde seg til. Er ikke greit å overkjøre naboen bare fordi man er fra landsbygda synes jeg.

Tror neppe loven spesifikt krever at kyr skal gjerdes inn. Men de SKAL ha mulighet til frisk luft og utendørs beite noen uker i året. Dessuten er jo utmarksbeite god ressursutnyttelse og landskapspleie. Og reduserer behov for import av kraftfor, som. f.eks soya og mais fra Amazonas........Mens hunden til TS har et  ganske så betydelig karbonavtrykk, uten å være særlig nyttig i det hele tatt (med mindre det er en gjeterhund, jakthund, redningshund, tjenestehund, lavinehund eller blindehund. Noe jeg tviler sterkt på) 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Verden trenger barn, så da kan barna gjøre som de vil. Tror kanskje du trenger en liten virkelighetsjekk. Det er ikke slik at du er imun fra å holde deg til regler, bare for du er med på å bidra på kloden, for det er pokker meg mange andre som også gjør.

Verden trenger ikke flere barn. Kloden er overbefolket av mennesker. Kloden trenger derimot mat. For å fø alle mennesker. Mat er vårt viktigste primærbehov. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så det er uproblematisk at dyrene går løse nær trafikk???

Du aner ikke hvor mange kyr som har stengt veien for meg, eller kjøre slalåm blant kyr og sau. Noen ganger må jeg ut av bilen og jage dem. Velkommen til bygda!

Anonymkode: 2bb7e...88a

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja? Selvfølgelig ikke noe ulovlig, det har ingen lov til. Det harde arbeidet deres er for deg og familien din. Men du ville kanskje funnet noe å ta bonden på og «vinne» en kamp her og stått igjen med lite mat tilgjengelig? Så lenge du vant og passet på at bonden ikke fikk gjøre som han «ville»? Går bare utover deg (og alle andre som trenger mat).

• Liker 3
Skrevet

Som bonde i mange år selv så vil jeg si at det er IKKE urimelig av TS å be om eller forvente at hun, for det meste av tiden, ikke finner nabobondens kuer i sin hage eller nære utmark fordi de har rømt fra sin inngjerding. Bondelandet hvor jeg bor, har bøndene liten interesse av at kuer kommer seg ut og på steder hvor de ikke skal være, god og solid inngjerding er en viktig faktor hos de aller fleste gårdsbrukere. Jeg og flere bønder har faktisk solgt vekk kuer som konstant hopper over gjerder fordi det er ikke interessant å avle på ei ku eller beholde ei som lærer andre å stikke av, flere ganger måtte jeg dra hjem fra jobb midt i lunsjen for å løpe etter henne og de hun fikk med seg. 

Dyr kommer seg ut i blant ja, det er ikke til å unngå at der noen ganger kommer løse sauer eller kuer, sånn er bondelandet. Det var et tilfelle hvor en annen bondenabo sine geiter hadde rømt ved en anledning, gått inn i en inngjerdet hage hvor porten stod åpen, og gjorde store skader på flott hage. Eieren ble fly forbannet og truet med å ta geitebonden til retten, det hadde ikke hjulpet i det hele tatt fordi hageeieren selv var den som ikke lukket porten fordi hun "ikke ville gå inn og ut av bilen hver gang". Geitebonden ga likevel 3000kr som kompensasjon og husfred.

Har du ikke gjerde rundt huset ditt ts så få deg det sånn at du ikke våkner til en ku i kjøkkenvinduet, selv om bonden starter å ra ansvar og gjerde inn skikkelig, så må også du ta ansvar for egen hage og tomt om du vil være sikker på å få ha den i fred, uhell skjer. 

Anonymkode: 2272f...fe8

• Liker 15
Skrevet

Dyr på innmarksbeite skal nå helst holde seg innenfor gjerdet sitt, men dyr på utmarksbeite går fritt overalt, inkludert i veien. Har mang en gang måttet kjøre rundt både ku og sau på utmarksbeite som tar middagsluren sin i veibanen. 

Anonymkode: c5196...247

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Selvfølgelig ikke noe ulovlig, det har ingen lov til. Det harde arbeidet deres er for deg og familien din. Men du ville kanskje funnet noe å ta bonden på og «vinne» en kamp her og stått igjen med lite mat tilgjengelig? Så lenge du vant og passet på at bonden ikke fikk gjøre som han «ville»? Går bare utover deg (og alle andre som trenger mat).

Du er litt virkelighetsfjern, forstår du det? Man er ikke gud bare pga man er bonde. Nå er det faktisk slik at man kan ta litt hensyn til andre rundt seg også. 

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For ordens skyld har hunder båndtvang. Det har ikke kuer.. Kuer skal produsere mat og er endel av norsk landbruk. Det er ikke hunder..

Joda. Bønder må holde dyrene sine innegjerdet. 

9 minutter siden, Resignert skrev:

Akkurat som at bøndene kan prøve å klare seg uten oss forbrukere? Alle er vi avhengige av hverandre. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Absol skrev:

Akkurat som at bøndene kan prøve å klare seg uten oss forbrukere? Alle er vi avhengige av hverandre. 

Mat trenger du om du vil eller ikke. Forbrukere vil alltid være der. Kan ikke leve uten mat. Uten bonden er du fucked, og du dør av sult. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Absol said:

Joda. Bønder må holde dyrene sine innegjerdet. 

Nei, de må ikke ha dyrene inngjerdet. I noen tilfeller er det mere praktisk med inngjerding på kulturbeite, som f.eks melkekyr. Mens sau og kjøttraser av storfe godt kan gå fritt i utmark, og  forsåvidt også melkegeiter. 

Tror forøvrig at bonden (og fiskeren) ville klart seg bedre uten "forbrukeren" enn motsatt, om det dro seg skikkelig til. Det var vel en vestlending som foreslo å bygge en høy mur rundt Oslo, og kutte alle forsyninger begge veier (strøm, vann,mat, osv) Og så etter en stund undersøke hvilken side av muren hadde flest kloremerker.....Sånn for å slå fast hvem som egentlig bidrar mest i dette landet. Samme tankegang kan vel brukes i denne sammenheng...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...