Gå til innhold

Byfolk på landet

Fremhevede innlegg

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ehh, hysterisk fordi jeg setter pris på at dyr sikres forsvarlig?? Gjerdene er bare til pynt da?

Anonymkode: 680fd...150

Hva med ville dyr da? Elgku med kalv kan bli svært agressiv mot både folk og hunder. Ulv dreper hunder, gauper har faktisk kommet opp på trappa til folk og gjort kort prosess med hunder i bånd.

Uansett, det er DU som må tilpasse deg!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså. Enkelte kyr vil finne en vei utenom gjerde. Få nr til bonden og ring ham om de er løse. De aller fleste kyr er svært tamme og du trenger ikke bekymre deg. Og dersom de ikke er så tamme så vil de heller sky unna deg enn å komme og ta deg. 

Spiller du kortene dine riktig nå så kan du prise deg lykkelig over å ha en bonde som nabo. Han har maskiner og verktøy som du vil kunne nyte godt av. Kanskje trenger du hjelp til å flytte noe tungt, spør og han vil komme. Skal du ha noe gravd? Han har kanskje gravemaskin og kjenner definitivt noen som har det. Kanskje du trenger en henger eller hjelp til å kjøre stein- eller jordmasse en plass? 

Mannen min er bonde, og vi har godt forhold til naboene. Vi hjelper hverandre og har det godt her på bygda. Men, den dagen naboen selger eneboligen sin (som er omringet av gårder) og det flytter byfolk inn som skal stå på retten sin og kjefte om det er noe- da skal det bli surt å bo på bygda for han.

PS. Bare så du er forberedt: hvis du spiser mat, så vit at slåtten er i gang 2-3 ganger i året, altså vil det da dure slåmaskin, forhauster, snittere, traktor osv veldig intensivt, i en kort periode. Og hvis bøndene rundt deg da kjører på kjelvene/jordene rundt deg og klokka er 00.30? Ja, da bør du godta det, for jeg regner med du også spiser mat. Bøndene har like mye lyst å sove godt som du, men man må bli ferdig før regnet kommer, hvis ikke blir det dårlig med mat.

Så vær en god nabo, sett pris på bondenaboen din og vær en støtte- det er tungt og ensomt arbeid. 

Værsågod, håper du er litt mer forberedt nå.

Anonymkode: 29985...768

Har på følelsen at ts har brent seg i romantikken av det koselige stille livet på landet. Ts kommer sikkert til å finne noe å klage på hele tiden. Tenk å flytte på landet og være redd kuer. 😄

Anonymkode: c4a43...65d

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Resignert skrev:

Beiting i utmark er fortsatt både vanlig og lovlig, selv om det nok er mer vanlig for sau og geit enn for storfe. Egentlig er det jo for lite beiting, ref. gjengroingsproblematikken. Det er jo aldeles urimelig at du forventer at dine og hundens behov for å ferdes fritt skal prioriteres høyere enn landbruk og matproduksjon. Din egen tomt/ eiendom er det DITT ansvar å gjerde inn. Utmarka er faktisk ikke kun der for at du skal ha en plass bikkja kan drite og bedrive annen ugagn. Må faktisk innrømme at jeg fryder meg skikkelig hver gang en sauebonde eller reindriftsutøver skyter ei lausbikkje, som egoistiske og uforstandige eiere slipper løs. Favoritten er en bekjent som var reingjeter i en periode, han skjøt ALLE løshunder han traff på innenfor beiteområde/kalvingsområde, og hengte dem opp etter bakbeina i nærmeste tre. Forhåpentligvis lærte hundeeierne noe av denne anbefalingsverdige metoden!

Tror du bommer litt her i din iver etter å sverte. Jeg skrev ingenting om at jeg ikke godtar dyr på fellesbrite, stilte derimot et spørsmål om regelverk på dette. Problemet jeg hat med min nabo er at han gir f i inngjerdinger utenom fellesbeite. Litt for mye forlangt at en som fryder seg over hundedrap skal greie å nyansere kanskje, men jeg gjør et forsøk på å svare seg likevrl

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Resignert skrev:

Hva med ville dyr da? Elgku med kalv kan bli svært agressiv mot både folk og hunder. Ulv dreper hunder, gauper har faktisk kommet opp på trappa til folk og gjort kort prosess med hunder i bånd.

Uansett, det er DU som må tilpasse deg!

Så fordi vi har ville dyr i landet så trenger ikke bønder å passe på husdyra?😂

fantastisk logikk

• Liker 6
Skrevet

Herregud, så mange aggressive åbygdefolk det var her. Er alle sånn? 

Anonymkode: 8db71...66f

• Liker 7
Skrevet

Ærlig talt, man er da ikke naboen fra helvete fordi man ønsker at naboens dyr skal holde seg innenfor gjerdene sine! Om naboens kuer stadig går gjennom gjerdet så har bonden gjort en for dårlig jobb med å gjerde - så enkelt er det.

Jeg har bodd på landet selv i mange år og det er IKKE normalt at dyrene tasser rundt på frifot annenhver dag. At de kommer seg løs innimellom er en helt annen sak. Jeg har ingenting i mot hverken sauer eller kuer og er ikke redd for dem, men det betyr heller ikke at jeg ønsker å få dem på besøk i hagen annenhver dag.

For det første er det farlig både for dyrene OG for menneskene. Som Totningen over skriver: Hva om noen blir skadet eller dør? Det er trafikkfarlig med kuer som forviller seg ut i trafikken, eller hva om et barneskolebarn blir sparket fordi de bare skulle hilse på oksen som sto i innkjørsla? 

Om dette er noe som har skjedd en gang eller to så hadde jeg ikke brydd meg, men om dette er noe som skjer til stadighet så hadde jeg faktisk kontaktet mattilsynet for da er ikke dyreholdet forsvarlig. Kuer skal ikke vandre rundt på egenhånd på bygda. 

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har på følelsen at ts har brent seg i romantikken av det koselige stille livet på landet. Ts kommer sikkert til å finne noe å klage på hele tiden. Tenk å flytte på landet og være redd kuer. 😄

Ja gidameg altså, tenk å flytte på landet ig erkjenne at man har et problemfylt forhold til noen dyr😊 Er jo flere innfødte her som også er redde men det er kanskje greit siden de er født i en avkrok ? Romantikken og det stille livet er jo en realitet, skjønner ikke hva som er så morsomt med det.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Sirah skrev:

Ærlig talt, man er da ikke naboen fra helvete fordi man ønsker at naboens dyr skal holde seg innenfor gjerdene sine! Om naboens kuer stadig går gjennom gjerdet så har bonden gjort en for dårlig jobb med å gjerde - så enkelt er det.

Jeg har bodd på landet selv i mange år og det er IKKE normalt at dyrene tasser rundt på frifot annenhver dag. At de kommer seg løs innimellom er en helt annen sak. Jeg har ingenting i mot hverken sauer eller kuer og er ikke redd for dem, men det betyr heller ikke at jeg ønsker å få dem på besøk i hagen annenhver dag.

For det første er det farlig både for dyrene OG for menneskene. Som Totningen over skriver: Hva om noen blir skadet eller dør? Det er trafikkfarlig med kuer som forviller seg ut i trafikken, eller hva om et barneskolebarn blir sparket fordi de bare skulle hilse på oksen som sto i innkjørsla? 

Om dette er noe som har skjedd en gang eller to så hadde jeg ikke brydd meg, men om dette er noe som skjer til stadighet så hadde jeg faktisk kontaktet mattilsynet for da er ikke dyreholdet forsvarlig. Kuer skal ikke vandre rundt på egenhånd på bygda. 

Takk og amen👍😊

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville spurt bonden før jeg gikk inn på et kubeite, og i allefall om jeg hadde med hund. Har selv hatt kuer i mange år, og unge storfe kan finne på å angripe hunden eller deg for å leke eller herje litt, og hunden din kan også skremme kuene hvis de ikke er vant til hunder. Mest sannsynlig blir kuene nysgjerrig på deg og vil komme bort om de ser deg, og det vil du vel ikke :) men jeg hadde vurdert å sette opp eget gjerde rundt mitt hus, om jeg var deg, med port og hold den stengt. 

Anonymkode: 2272f...fe8

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du bommer litt her i din iver etter å sverte. Jeg skrev ingenting om at jeg ikke godtar dyr på fellesbrite, stilte derimot et spørsmål om regelverk på dette. Problemet jeg hat med min nabo er at han gir f i inngjerdinger utenom fellesbeite. Litt for mye forlangt at en som fryder seg over hundedrap skal greie å nyansere kanskje, men jeg gjør et forsøk på å svare seg likevrl

Ikke drap, men lovlig avliving av kjæledyr som ikke er under kontroll, og som forårsaker både lidelse hos sau/rein og betydelige økonomiske tap for bønder og reineiere. Ble rimelig provosert den gangen det ble arrangert fakkeltog etter at en sauebonde avlivet en aggressiv løshund som angrep sauene hans. Hvorfor støttet folk en uansvarlig hundeeier, og ikke en bonde som jobber hardt for å produsere mat? Henger dårlig på greip.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså. Enkelte kyr vil finne en vei utenom gjerde. Få nr til bonden og ring ham om de er løse. De aller fleste kyr er svært tamme og du trenger ikke bekymre deg. Og dersom de ikke er så tamme så vil de heller sky unna deg enn å komme og ta deg. 

Spiller du kortene dine riktig nå så kan du prise deg lykkelig over å ha en bonde som nabo. Han har maskiner og verktøy som du vil kunne nyte godt av. Kanskje trenger du hjelp til å flytte noe tungt, spør og han vil komme. Skal du ha noe gravd? Han har kanskje gravemaskin og kjenner definitivt noen som har det. Kanskje du trenger en henger eller hjelp til å kjøre stein- eller jordmasse en plass? 

Mannen min er bonde, og vi har godt forhold til naboene. Vi hjelper hverandre og har det godt her på bygda. Men, den dagen naboen selger eneboligen sin (som er omringet av gårder) og det flytter byfolk inn som skal stå på retten sin og kjefte om det er noe- da skal det bli surt å bo på bygda for han.

PS. Bare så du er forberedt: hvis du spiser mat, så vit at slåtten er i gang 2-3 ganger i året, altså vil det da dure slåmaskin, forhauster, snittere, traktor osv veldig intensivt, i en kort periode. Og hvis bøndene rundt deg da kjører på kjelvene/jordene rundt deg og klokka er 00.30? Ja, da bør du godta det, for jeg regner med du også spiser mat. Bøndene har like mye lyst å sove godt som du, men man må bli ferdig før regnet kommer, hvis ikke blir det dårlig med mat.

Så vær en god nabo, sett pris på bondenaboen din og vær en støtte- det er tungt og ensomt arbeid. 

Værsågod, håper du er litt mer forberedt nå.

Anonymkode: 29985...768

Du tror ikke tlf er forsøkt allerede?

takk for dine belærende ord om den allvitende gårdbruker men dette stemmer nok ikke i alle tilfeller. Har mange gode naboer jeg har kontakt med, en har jeg også betalt for å utføre gravearbeid her. Men dette er normale folk som evner å holde en avtale og passe sin egen besetning. Har absolutt null behov for kontakt med en ignorant bonde som mener seg hevet over lover og regler pga en grisgrendt oppvekst som liksom automatisk gir kompetanse.

At byfolk hever sin rett får man vel tåle, ser ikke helt hvorfor min eiendom er mindre verdt fordi jeg er innflytter.

Synes disse holdningene representerer det verste med landdbygda, heldigvis er dere i mindretall .

• Liker 3
Skrevet

Herregud for noen svar. Jeg er også fra bygda, men er helt enig i TS sitt syn på saken. Enten har jeg vært veldig heldig med bygda jeg vokste opp i, eller så tror jeg folk her går inn for å rakke ned på enhver som tydeligvis ikke har en bonde i blodet. Det finnes da annet enn bønder og de som elsker møkk og dyr på landet. 

Anonymkode: f8d29...779

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Resignert skrev:

Ikke drap, men lovlig avliving av kjæledyr som ikke er under kontroll, og som forårsaker både lidelse hos sau/rein og betydelige økonomiske tap for bønder og reineiere. Ble rimelig provosert den gangen det ble arrangert fakkeltog etter at en sauebonde avlivet en aggressiv løshund som angrep sauene hans. Hvorfor støttet folk en uansvarlig hundeeier, og ikke en bonde som jobber hardt for å produsere mat? Henger dårlig på greip.

Jeg er jo en meget ansvarlig hundeeier som ikke ønsker konflikt mellom mine hunder og kyrne, men dette har du jo store problem med.

Du avslører deg dom en ignorant dyrehater

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herregud for noen svar. Jeg er også fra bygda, men er helt enig i TS sitt syn på saken. Enten har jeg vært veldig heldig med bygda jeg vokste opp i, eller så tror jeg folk her går inn for å rakke ned på enhver som tydeligvis ikke har en bonde i blodet. Det finnes da annet enn bønder og de som elsker møkk og dyr på landet. 

Anonymkode: f8d29...779

Takk, de fleste naboene mine er heldigvis som deg😊

Skrevet

Jeg har en hytte langt i Gokk og på veien dit må jeg vente på kuer som har lagt seg i veibanen, vente på sauer som går i veibanen, snegle meg etter traktorer, kanskje måtte stoppe for en elg eller to over veien, møte på en rev rundt hytteveggen ellet oppdage en sau på verandaen. Og så? That’s life. Live it.  :

Skrevet
3 minutter siden, Peanut skrev:

Jeg har en hytte langt i Gokk og på veien dit må jeg vente på kuer som har lagt seg i veibanen, vente på sauer som går i veibanen, snegle meg etter traktorer, kanskje måtte stoppe for en elg eller to over veien, møte på en rev rundt hytteveggen ellet oppdage en sau på verandaen. Og så? That’s life. Live it.  :

Mistenker at Ts tror at landsbygda med dyrehold er som en stor park i byen hvor alt er strengt regulert til punkt og prikke. 

• Liker 4
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Min umiddelbare reaksjon er å søke informasjon for deretter å ta en rasjonell tilnærming til problemet- ganske ulikt det jeg ser er veldig følelsesstyrte reaksjoner fra bygdefolk/dyr😊

Ok, nå er det nok med trollingen din.

Anonymkode: 93569...f82

Skrevet
6 minutter siden, Peanut skrev:

Så derfor synes du også det er greit at Rotweileren til naboen lager seg lekeplasser i Hagen din når du er hjemme? Sliter litt med logikken her

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så derfor synes du også det er greit at Rotweileren til naboen lager seg lekeplasser i Hagen din når du er hjemme? Sliter litt med logikken her

For ordens skyld har hunder båndtvang. Det har ikke kuer.. Kuer skal produsere mat og er endel av norsk landbruk. Det er ikke hunder..

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mistenker at Ts tror at landsbygda med dyrehold er som en stor park i byen hvor alt er strengt regulert til punkt og prikke. 

Misstenker du er en bonde som tror verden snurrer seg rundt deg. 

Anonymkode: c2f87...d15

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...