Gå til innhold

Vonde knær og løping


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg løper ca 5 ganger i uken, og da som regel på asfalt (eventuelt på mølle hvis været er skikkelig dårlig). Jeg er ikke akkurat en ungfole lenger (42), og merker nå at jeg har begynt å slite med knærne. Jeg løper likevel da, og prøver å strekke godt ut og har gode sko med god demping. Det går forholdsvis greit å løpe, men er vondt etterpå når kroppen blir kald. Særlig når jeg har sittet en stund og skal reise meg opp å gå. Kjenner ikke noe når jeg sitter/ligger, så det er ikke konstante smerter.

Er det noe jeg kan gjøre for å bedre dette? Helst bortsett fra å ta pause i løpingen, eller å løpe i terreng el. Pga logistikk i hverdagen har jeg ikke tid til annet enn å løpe rett hjemmefra og ut langs veien, eller inne på møllen min (men er mest glad i å løpe ute så lenge været er ok). Vil det slite mindre på knærne å løpe på mølle? Finnes det øvelser man kan gjøre for å bli kvitt/minke slike smerter? Finnes det støtte man kan løpe med for å hindre smerter?

Anonymkode: 87977...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å erstatte løping med noe annet som er raskt å komme i gang med? Feks nordic skates/ offroad rulleskøyter eller rulleski?  Det skal være langt mer skånsomt mot knær, såfremt du ikke er uheldig og slår deg på knærne. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tung styrketrening på bein kan hjelpe. Hadde en periode med smerter i begge knær, men det ga seg veldig raskt da jeg begynte med styrketrening.

Anonymkode: d2985...bd2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, absinthia skrev:

Hva med å erstatte løping med noe annet som er raskt å komme i gang med? Feks nordic skates/ offroad rulleskøyter eller rulleski?  Det skal være langt mer skånsomt mot knær, såfremt du ikke er uheldig og slår deg på knærne. 

 

 

Takk for veldig problemer med balansen pga en skade på balansenerven, så både rulleski og sykling utgår dessverre.

Anonymkode: 87977...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tung styrketrening på bein kan hjelpe. Hadde en periode med smerter i begge knær, men det ga seg veldig raskt da jeg begynte med styrketrening.

Anonymkode: d2985...bd2

Mener du type knebøy/markløft? Klarer så vidt bøye meg ned i huk, så ser ikke for meg at jeg skal klare sånne øvelser.

Anonymkode: 87977...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud er lege. For å utelukke skader, artrose etc

Andre bud er å kjøpe sko med fast såle. Du skal ikke ha for myk såle når du løper på asfalt, mølle etc

Anonymkode: acb2b...2aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løper du med helling på tredemølla? Hvis ikke bør du gjøre det, gjerne 2 i helling sånn at du ikke løper flatt. 

Bare asfaltløping er også hardt for knærne, det er bedre å løpe i ulendt terreng. Eller på skogsveier. 

Du kan også variere løpingen, f,eks løpe langkjøring en dag og intervall en annen dag. 

Og sko er viktig, kjøp deg løpesko som er beregnet for løping, ikke sko med myk såle. 

Jeg løper mye selv og for noen år siden løp jeg på meg tretthetsbrudd i ene kneet. Da løp jeg utelukkende på tredemølle, og løp helt flatt. Etter at jeg begynte med de rådende som jeg skriver her så har jeg hatt null problemer med knær. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg løper ca 5 ganger i uken, og da som regel på asfalt (eventuelt på mølle hvis været er skikkelig dårlig). Jeg er ikke akkurat en ungfole lenger (42), og merker nå at jeg har begynt å slite med knærne. Jeg løper likevel da, og prøver å strekke godt ut og har gode sko med god demping. Det går forholdsvis greit å løpe, men er vondt etterpå når kroppen blir kald. Særlig når jeg har sittet en stund og skal reise meg opp å gå. Kjenner ikke noe når jeg sitter/ligger, så det er ikke konstante smerter.

Er det noe jeg kan gjøre for å bedre dette? Helst bortsett fra å ta pause i løpingen, eller å løpe i terreng el. Pga logistikk i hverdagen har jeg ikke tid til annet enn å løpe rett hjemmefra og ut langs veien, eller inne på møllen min (men er mest glad i å løpe ute så lenge været er ok). Vil det slite mindre på knærne å løpe på mølle? Finnes det øvelser man kan gjøre for å bli kvitt/minke slike smerter? Finnes det støtte man kan løpe med for å hindre smerter?

Anonymkode: 87977...906

Du løper på hardt underlag, altfor ofte. Hva er tanken din bak løpingen? Begrens det til 2 ganger i uken uansett underlag. Løper du for å miste kroppsfett?

Du bør heller legge inn styrketrening MINST 2 ganger i uken, dette styrker muskulatur rundt ledd. Som gjør kroppen mer robust for å løpe. Vondt i kne er helt standard ved løping, spesielt på hardt underlag. Du støter utrolig hardt når du lander på asfalt.

Gåturer i høyere tempo fungerer likeså bra, spesielt i motbakker så pulsen kommer opp til greit nivå. Sko er også viktig.

Anonymkode: b2708...3af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎09‎.‎2019 den 12.04, AnonymBruker skrev:

Du løper på hardt underlag, altfor ofte. Hva er tanken din bak løpingen? Begrens det til 2 ganger i uken uansett underlag. Løper du for å miste kroppsfett?

Du bør heller legge inn styrketrening MINST 2 ganger i uken, dette styrker muskulatur rundt ledd. Som gjør kroppen mer robust for å løpe. Vondt i kne er helt standard ved løping, spesielt på hardt underlag. Du støter utrolig hardt når du lander på asfalt.

Gåturer i høyere tempo fungerer likeså bra, spesielt i motbakker så pulsen kommer opp til greit nivå. Sko er også viktig.

Anonymkode: b2708...3af

Jeg løper egentlig fordi jeg liker å løpe og fordi det er den formen for trening som er kjappest for meg å holde på med i hverdagen. Har kjøpt meg nye sko, så får se om det kan hjelpe litt. Får vel også begynne med litt styrketrening (selv om jeg egentlig syns det er dørgende kjedelig;-P)

Anonymkode: 87977...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎09‎.‎2019 den 12.01, skruf skrev:

Løper du med helling på tredemølla? Hvis ikke bør du gjøre det, gjerne 2 i helling sånn at du ikke løper flatt. 

Bare asfaltløping er også hardt for knærne, det er bedre å løpe i ulendt terreng. Eller på skogsveier. 

Du kan også variere løpingen, f,eks løpe langkjøring en dag og intervall en annen dag. 

Og sko er viktig, kjøp deg løpesko som er beregnet for løping, ikke sko med myk såle. 

Jeg løper mye selv og for noen år siden løp jeg på meg tretthetsbrudd i ene kneet. Da løp jeg utelukkende på tredemølle, og løp helt flatt. Etter at jeg begynte med de rådende som jeg skriver her så har jeg hatt null problemer med knær. 

Takk for tips. Jeg løper med 1,5 -3 helling på møllen. Nye sko er kjøpt inn, så håper det kan hjelpe litt :-)

Anonymkode: 87977...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl

Siden du allerede løper regner jeg med at du løper riktig.

Jeg har begynte å løpe i trapper, og ikke på asfalt. Jeg har ikke vondt i knærne lenger. 

Jeg fant et treningsprogram på YouTube, og nå trener jeg styrke og kondisjon i noen trapper nedi byen. Og det er kjempegøy! Man merker resultater uke for uke, det kan anbefales. Selv om det ikje var dette du spurte om... 

Har du vurdert å sykle eller svømme i tillegg til løpingen? Kanskje det kan være noe for deg?! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, #Rasshøl skrev:

Siden du allerede løper regner jeg med at du løper riktig.

Jeg har begynte å løpe i trapper, og ikke på asfalt. Jeg har ikke vondt i knærne lenger. 

Jeg fant et treningsprogram på YouTube, og nå trener jeg styrke og kondisjon i noen trapper nedi byen. Og det er kjempegøy! Man merker resultater uke for uke, det kan anbefales. Selv om det ikje var dette du spurte om... 

Har du vurdert å sykle eller svømme i tillegg til løpingen? Kanskje det kan være noe for deg?! 😊

Håper jeg løper riktig;-) men jeg merker at jeg sliter på yttersiden på sålen på joggeskoene, dvs. de blir ganske skeive på noen mnd, så muligens jeg løper litt feil? Eller så bare er jeg sånn (underpronasjon). Takk for tips angående trappetrening. Har et sted jeg kan drive med det her faktisk;-)

Anonymkode: 87977...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du må gjøre er å bygge opp musklene i lårene og rundt knærne slik at det er disse som tar belastningen, og ikke kneledd. Det gjør du ved styrketrening eller løping i terreng eller grus med mye bakker. Da jeg var på din alder løp jeg også bare på asfalt, og hadde tilbakevendende problemer med knærne, men etter at jeg begynte å løpe i bakker og ble sterkere i muskulaturen så har jeg ikke hatt noen problemer med knærne.

Nå er jeg 48 år og løper 50-60 km i uken uten å ha noen vondter. Er selv overrasket over at jeg i denne alderen kan løpe så mye uten et eneste smertestikk en gang. Men bakkeløping og løping på grus og terreng funket altså for meg. 

Anonymkode: 9eb84...8c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 29 og fikk beskjed om at jeg måtte slutte med løping asap på grunn av vinde knær. Startet med styrketrening etter øvelser fra fysioterapeut. Det gikk fra små øvelser til at jeg nå kan gjøre tyngre øvelser og knærne er helt fine igjen. Jeg kombinerer nå styrke og løping for at det ikke skal skade knærne og at jeg ikke skal kunne løpe mer. Anbefaler deg en tur til lege for utelukke skader som kan bli verre om du løper videre.

Anonymkode: a5a78...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...