AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #1 Skrevet 10. september 2019 Var litt usikker på hvilken kategori dette hørte til, så håper kropp og helse er riktig. Jeg har hatt en lege de siste månedene som jeg kun har møtt i sammenheng med graviditet, lett å få time men hjelpen er ubrukelig. Jeg dro dit etter fødsel for å få en henvisning til gynekolog pga visse plager nedentil. Han ønsket ikke å gi meg henvisning, men medisiner det kunne han gi uten å undersøke engang. Så jeg sto på mitt om å få henvisning og det fikk jeg. Men måtte tydeligvis betale godt opp i mot 400kr etter endt legetime selvom dette var seksukerskontroll. Etter en stund gikk jeg igjen pga skadet fot og ryggsmerter. Fikk da sykemelding uten en undersøkelse engang! men pga nav og foreldrepenger så må jeg ha en funksjonsbeskrivelse. Men dette må jeg ha en ny legetime til! Så det vil si 600kr for en sykemelding på ei uke. Aviste meg totalt når jeg prøvde å få det frem at det må da være helt unødvendig å måtte få ny legetime hele tiden men til ingen nytte. Dro fra stedet gråtende og rystet over hendelsen. Klarte å kræsje på vei hjem, det er så klart min feil men pga måten han pratet til meg som pasient i en sårbar situasjon så var det veldig vondt å oppleve det. Og ulykken gjorde det så klart ikke bedre, heldigvis så gikk det bare utover min allerede vonde rygg. Hvilken rettigheter har jeg anngående klage ? Jeg ønsker ingen erstatning men heller sanksjoner mot sånn oppførsel fra en som faktisk er der for å ivareta pasientene sine. Er jo en skikkelig uting å dele ut medisiner og ting uten noen form for undersøkelser og samtidig kreve betalt for nye timer fordi han bare har 2 min til rådighet. Anonymkode: ee860...945
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #2 Skrevet 10. september 2019 Du vet at man ikke skal betale når det er svangerskapsrelatert? Altså seksukerskontrollen.. Han høres jo ikke god ut. Jeg vet ikke hvem man klager til, men du burde klage og søk om å få refundert ihvertfall det du kan. Anonymkode: 506b0...1e6 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #3 Skrevet 10. september 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet at man ikke skal betale når det er svangerskapsrelatert? Altså seksukerskontrollen.. Han høres jo ikke god ut. Jeg vet ikke hvem man klager til, men du burde klage og søk om å få refundert ihvertfall det du kan. Anonymkode: 506b0...1e6 Han mente at jeg måtte det, siden jeg fikk henvisning. Var jo ikke lenge etter fødsel så jeg orka ikke diskutere engang Leser at jeg kan klage til namsmannen men er redd det ikke blir tatt seriøst nok... Anonymkode: ee860...945
tånegla Skrevet 10. september 2019 #4 Skrevet 10. september 2019 Klage det sender du til fylkeslegen. Vær presis og ikke bland inn Dine følelser. Forøvrig så skal fastlege ta seksukerskontroll selv og kun henvise videre om det er noe spesielt. Om du som pasient ønsker å bruke spesialisthelsetjenesten bare fordi du ikke ønsker at fastlege skal gjøre undersøkelsen, da går du til private gynekologer. 10
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #5 Skrevet 10. september 2019 Selv om det ikke blir tatt seriøst, så ligger det der til neste pasient oppleve rnoe lignende eller verre, og jeg regner med det vil hjelpe saken til den personen Anonymkode: 9b0ab...b89
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #6 Skrevet 10. september 2019 25 minutter siden, tånegla skrev: Klage det sender du til fylkeslegen. Vær presis og ikke bland inn Dine følelser. Forøvrig så skal fastlege ta seksukerskontroll selv og kun henvise videre om det er noe spesielt. Om du som pasient ønsker å bruke spesialisthelsetjenesten bare fordi du ikke ønsker at fastlege skal gjøre undersøkelsen, da går du til private gynekologer. Er det ikke naturlig å henvise videre om man har plager fastlegen ikke har nok kunnskap om...? Anonymkode: 30a38...ce3
tånegla Skrevet 10. september 2019 #7 Skrevet 10. september 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke naturlig å henvise videre om man har plager fastlegen ikke har nok kunnskap om...? Anonymkode: 30a38...ce3 Står ingenting i HI at legen ikke har kunnskap om plagene. Og selvsagt skal man betale for henvisning og plager som ikke har med 6 ukerskontrollen å gjøre. 5
Gjest moreno Skrevet 10. september 2019 #8 Skrevet 10. september 2019 Du sender klage til Fylkesmannen i det fylket du bor. Du trenger ikke skrive så mye; skriv kort og konkret hva du klager på (hendelser) og hvorfor.
solmåneogstjerner Skrevet 10. september 2019 #9 Skrevet 10. september 2019 Det første du gjør er jo å bytte fastlege. Byttet gjelder fra 1. oktober om du gjør det nå. Så ringer du legekontoret og klager på regningen fra seksukerskontrollen og ber dem overføre det tilbake til deg. Så sender du en klage til fylkeslegen. Ikke skriv at du krasjet osv. Men forklar enkelt og kort om opplevelsene dine.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #10 Skrevet 10. september 2019 Klage sendes fylkeslegen. Hvorfor betaler du 600 kr for en sykemelding. Er det ikke 250 kr ca man betaler for en legetime? Jeg anbefaler deg å bytte fastlege ASAP. Det gjør du enkelt på nett. Anonymkode: 28faa...2af 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #11 Skrevet 10. september 2019 Jeg synes du overreagerer. Det er mye følelser her. Det konkrete du nevner legen har gjort er ikke grunnlag for sanksjoner. Anonymkode: bad5f...839 11
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #12 Skrevet 10. september 2019 Vil foreslå muligheten for å klage direkte til legen eller legekontoret. Så fremt legen ikke har opptrådd fullstendig uforsvarlig er det ikke noen reaksjon man får fra fylkeslegen utover at legen kan få et brev om at de anbefaler at man forsøker å ordne opp lokalt. Som betyr at legen bør kalle deg inn til en samtale og kanskje unnskylde seg. Legen vil aldri miste lisensen eller jobben eller få en advarsel pga dette. Så da kan du jo vurdere å skrive et brev til legen direkte siden utfallet sannsynligvis blir det samme, at han ber om en samtale. Og høres lurt ut som foreslått over å bytte fastlege. Anonymkode: 58b94...448
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #13 Skrevet 10. september 2019 Henvisninger går utenom frikort. Anonymkode: 4b09c...a5d
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #14 Skrevet 10. september 2019 Skjønner at du har hatt en kjip opplevese, men dette er virkelig ikke noe å sende klage om! Du bytter fastlege, tar deg sammen og går videre i livet. Anonymkode: bceea...6ef 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #15 Skrevet 10. september 2019 Det er neppe noe poeng å klage. Ville heller konsentrert meg om å bytte fastlege Anonymkode: 499a3...e95
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #16 Skrevet 10. september 2019 Jeg jobber med slike klager hos fylkesmannen. Denne typen klager blir gjerne oversendt til legekontoret slik at legen selv må følge den opp; med en tilbakemelding til fylkesmannen. Men du bør definitivt bytte fastlege Anonymkode: 13536...b35
Trude.lutt Skrevet 10. september 2019 #17 Skrevet 10. september 2019 Få deg ny fastlege. Også klager du til kommune og fylkesoverlegen
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #18 Skrevet 13. september 2019 På 10.9.2019 den 7.48, AnonymBruker skrev: Var litt usikker på hvilken kategori dette hørte til, så håper kropp og helse er riktig. Jeg har hatt en lege de siste månedene som jeg kun har møtt i sammenheng med graviditet, lett å få time men hjelpen er ubrukelig. Jeg dro dit etter fødsel for å få en henvisning til gynekolog pga visse plager nedentil. Han ønsket ikke å gi meg henvisning, men medisiner det kunne han gi uten å undersøke engang. Så jeg sto på mitt om å få henvisning og det fikk jeg. Men måtte tydeligvis betale godt opp i mot 400kr etter endt legetime selvom dette var seksukerskontroll. Du betalte ikke for seksukerskontrollem, du betalte for arbeidet han gjorde i forbindelse med henvisning til gyn. Det går på vanlig legetimetakst. Etter en stund gikk jeg igjen pga skadet fot og ryggsmerter. Fikk da sykemelding uten en undersøkelse engang! men pga nav og foreldrepenger så må jeg ha en funksjonsbeskrivelse. Men dette må jeg ha en ny legetime til! Hvordan tok du kontakt for å få funksjonsbeskrivelse? Hvis du bare troppet opp på legekontoret og forlangte det på dagen, så forstår jeg at legen ga deg legetime. Hadde du brukt legetjenester over nett f.eks. Slik jeg ofte gjør, hadde du kanskje sluppet dette. Så det vil si 600kr for en sykemelding på ei uke. Hvilken rettigheter har jeg anngående klage ? Jeg ønsker ingen erstatning men heller sanksjoner mot sånn oppførsel fra en som faktisk er der for å ivareta pasientene sine. Er jo en skikkelig uting å dele ut medisiner og ting uten noen form for undersøkelser og samtidig kreve betalt for nye timer fordi han bare har 2 min til rådighet. Om du er hos legen 2 minutter eller et kvarter har ingenting og si, du må uansett betale like mye. Anonymkode: ee860...945 Anonymkode: 8d179...4f1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå