Gå til innhold

Syn på dagens populærmusikk?


UkjentN

Anbefalte innlegg

Hva syns du om dagens populærmusikk, altså musikken som spilles på radio?

Personlig syns jeg at det er svært lite innovative artister, som har noe originalt å komme med. Syns alt er veldig likt, og at de store melodiene og refrengene har blitt litt borte. Jeg savner artister med særpreg, som ikke kun er flinke til å synge og fremfører låter som selskapet har laget for dem. Savner også tekster som handler om annet enn det vanlige. Hadde vært kult med litt ny musikk som handlet om politiske temaer, eller kulturelle temaer annet enn kjærlighet, selvom de aller beste låtene handler om kjærlighet.

Er bare litt lei av flinke kvinnelige sangere som synger låter, og ikke har noe personlig og originalt å legge på bordet. 

Mulig jeg er negativ og tenker at "ALT VAR BEDRE FØR" men jeg vil gjerne høre deres meninger!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er snart 30, og utdannet musikklærer.

Da jeg vokste opp på 90tallet var det meget spesiell populærmusikk, og mye forskjellig, fra eurotekno til britiske rockeband som The Oasis. Spice Girls, BSB, Britney og Mariah Carey var mine helter. Og så gikk årene, 00-årene var spennende med mye bra R&B, og etter min mening er festmusikken fra 2008-2010 eksepsjonelt bra, fra Black eyed peas til Flo Rida. Si hva du vil om lyrikken, ikke spesielt dyp, men arrangementene var bra og skilte seg ut fra hverandre.

Etter Lorde ga ut "Royals" merket jeg en stor forandring. Plutselig kom en strøm av disse "kule" og mystiske popjentene med spesiell engelsk aksent. Og syns vel fremdeles det er slik. Musikken i bakgrunn er et uinteressant teppe av lyd, man hører ofte ikke ordene, det er ikke gøy å synge med på. Det er få artister jeg ser er klare musikere, f.eks Ed Sheeran. Han skriver flotte tekster som er lette å leve seg inn i, og han lager det selv. Det lille man ser av jentegrupper består av oversminka plaine jenter som konkurrerer om å synge den høyeste tonen lengst nok. 

Musikk har blitt til bruksmusikk, man har det på "i bakgrunnen". Virker ikke som det er kultur å sette på et nytt album man har gledet seg til, og så ligge i senga og lytte gjennom det, mens man stirrer i taket. Jeg elsket det som ungdom, satte musikk så utrolig høyt. Nå som populærmusikk har blitt bruksmusikk, må det produseres i store mengder, hurtig. Da bruker produsentene enkle formler, slenger på en søt artist og vipps er den ferdig. Lite kunst som skjer, dog de involverte likevel må ha hatt en flott stund i studio. 

Det vil alltid være i utvikling, så fortvil ikke. Snart er folk over mørk damestemme over drømmesynth, og noe nytt og spennende dukker opp.

Anonymkode: 5e671...df5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikken på radio har blitt tragisk, det er utrolig dårlig det de spiller nå i forhold til hva de spilte før. Når jeg hører noe bra på radio så er det som regel gammelt. For mange år siden kunne man høre virkelig kvalitetsmusikk som Pink Floyd, Deep Purple og Led Zeppelin på radio, men når et slikt band dukker opp nå, så blir det aldri spilt. Jeg har f.ex. aldri hørt Porcupine Tree på radio. 

Hear the sound of music
Drifting in the aisles
Elevator Prozac
Stretching on for miles
The music of the future
Will not entertain
It's only meant to repress
And neutralize your brain

Anonymkode: 423d3...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Musikken på radio har blitt tragisk, det er utrolig dårlig det de spiller nå i forhold til hva de spilte før. Når jeg hører noe bra på radio så er det som regel gammelt. For mange år siden kunne man høre virkelig kvalitetsmusikk som Pink Floyd, Deep Purple og Led Zeppelin på radio, men når et slikt band dukker opp nå, så blir det aldri spilt. Jeg har f.ex. aldri hørt Porcupine Tree på radio. 

Hear the sound of music
Drifting in the aisles
Elevator Prozac
Stretching on for miles
The music of the future
Will not entertain
It's only meant to repress
And neutralize your brain

Anonymkode: 423d3...dd6

Radio Rock spiller Zeppelin, Floyd og Purple. 

Anonymkode: 8ba91...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Radio Rock spiller Zeppelin, Floyd og Purple. 

Anonymkode: 8ba91...631

Jeg tror ikke det er Radio Rock ts snakker om.

Anonymkode: 423d3...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kjedelig på radioen om dagen synes jeg. Av dagens musikk. Altfor mye Alan Walker (kan ikke fordra), Lady gaga & Bradley Cooper med Shallow (🙄 den er ikke SÅ fin), Astrid S, ja mye kjedelig. 

Anonymkode: d8c73...116

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt er blitt for kommersielt. Hørt det en million ganger før. Artister er ikke innovative lengre og det er alt for mange dårlige som slipper til gjennom kanaler som Youtube og Spotify.

Anonymkode: c6e12...531

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er snart 30, og utdannet musikklærer.

Da jeg vokste opp på 90tallet var det meget spesiell populærmusikk, og mye forskjellig, fra eurotekno til britiske rockeband som The Oasis. Spice Girls, BSB, Britney og Mariah Carey var mine helter. Og så gikk årene, 00-årene var spennende med mye bra R&B, og etter min mening er festmusikken fra 2008-2010 eksepsjonelt bra, fra Black eyed peas til Flo Rida. Si hva du vil om lyrikken, ikke spesielt dyp, men arrangementene var bra og skilte seg ut fra hverandre.

Etter Lorde ga ut "Royals" merket jeg en stor forandring. Plutselig kom en strøm av disse "kule" og mystiske popjentene med spesiell engelsk aksent. Og syns vel fremdeles det er slik. Musikken i bakgrunn er et uinteressant teppe av lyd, man hører ofte ikke ordene, det er ikke gøy å synge med på. Det er få artister jeg ser er klare musikere, f.eks Ed Sheeran. Han skriver flotte tekster som er lette å leve seg inn i, og han lager det selv. Det lille man ser av jentegrupper består av oversminka plaine jenter som konkurrerer om å synge den høyeste tonen lengst nok. 

Musikk har blitt til bruksmusikk, man har det på "i bakgrunnen". Virker ikke som det er kultur å sette på et nytt album man har gledet seg til, og så ligge i senga og lytte gjennom det, mens man stirrer i taket. Jeg elsket det som ungdom, satte musikk så utrolig høyt. Nå som populærmusikk har blitt bruksmusikk, må det produseres i store mengder, hurtig. Da bruker produsentene enkle formler, slenger på en søt artist og vipps er den ferdig. Lite kunst som skjer, dog de involverte likevel må ha hatt en flott stund i studio. 

Det vil alltid være i utvikling, så fortvil ikke. Snart er folk over mørk damestemme over drømmesynth, og noe nytt og spennende dukker opp.

Anonymkode: 5e671...df5

Åh, du beskriver det SÅ bra!!! 

Jeg savner også å glede seg til et album, gå gjennom det og finne sine favoritter, la noen sanger vokse. 

Og særlig det jeg har uthevet synes jeg var veldig godt sagt. Blir så glad når andre klarer å formulerer det jeg selv ikke helt får til! 

Anonymkode: 6cc2d...7db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2019 den 7.18, AnonymBruker skrev:

Jeg er snart 30, og utdannet musikklærer.

Da jeg vokste opp på 90tallet var det meget spesiell populærmusikk, og mye forskjellig, fra eurotekno til britiske rockeband som The Oasis. Spice Girls, BSB, Britney og Mariah Carey var mine helter. Og så gikk årene, 00-årene var spennende med mye bra R&B, og etter min mening er festmusikken fra 2008-2010 eksepsjonelt bra, fra Black eyed peas til Flo Rida. Si hva du vil om lyrikken, ikke spesielt dyp, men arrangementene var bra og skilte seg ut fra hverandre.

Etter Lorde ga ut "Royals" merket jeg en stor forandring. Plutselig kom en strøm av disse "kule" og mystiske popjentene med spesiell engelsk aksent. Og syns vel fremdeles det er slik. Musikken i bakgrunn er et uinteressant teppe av lyd, man hører ofte ikke ordene, det er ikke gøy å synge med på. Det er få artister jeg ser er klare musikere, f.eks Ed Sheeran. Han skriver flotte tekster som er lette å leve seg inn i, og han lager det selv. Det lille man ser av jentegrupper består av oversminka plaine jenter som konkurrerer om å synge den høyeste tonen lengst nok. 

Musikk har blitt til bruksmusikk, man har det på "i bakgrunnen". Virker ikke som det er kultur å sette på et nytt album man har gledet seg til, og så ligge i senga og lytte gjennom det, mens man stirrer i taket. Jeg elsket det som ungdom, satte musikk så utrolig høyt. Nå som populærmusikk har blitt bruksmusikk, må det produseres i store mengder, hurtig. Da bruker produsentene enkle formler, slenger på en søt artist og vipps er den ferdig. Lite kunst som skjer, dog de involverte likevel må ha hatt en flott stund i studio. 

Det vil alltid være i utvikling, så fortvil ikke. Snart er folk over mørk damestemme over drømmesynth, og noe nytt og spennende dukker opp.

Anonymkode: 5e671...df5

Tror du ikke dog at om man produserer en eksepsjonell låt, som f.eks Imagine, In The Air Tonight eller Billie Jean, eller et Album som Thriller, at veldig mange vil sette stor pris på det, og behandle det som noe annet enn bruksmusikk?

Eller tror du at folk ikke ville satt pris på det på samme måte som de gjorde på 80 tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, UkjentN skrev:

Tror du ikke dog at om man produserer en eksepsjonell låt, som f.eks Imagine, In The Air Tonight eller Billie Jean, eller et Album som Thriller, at veldig mange vil sette stor pris på det, og behandle det som noe annet enn bruksmusikk?

Eller tror du at folk ikke ville satt pris på det på samme måte som de gjorde på 80 tallet?

Låtene du ramser opp er ufattelig dyre produksjoner - de har ettertraktede musikere, produsenter og studioer. Komplette, feilfrie poplåter med feilfrie musikere og de spisseste ørene du finner. Plateselskaper investerer ikke like mye lenger, men det finnes jo de som ennå gjør det og tilogmed spytter egne penger inn for å ha ekte instrumenter og en tidløs sound, Bruno Mars er den første jeg tenker på. Justin Timberlake er også god på det.

Billigste måten å produsere en låt er at en fyr sitter ved pcen og mekker greia selv, ergo, det har blitt sykt mye sånt etter CDen sa farvel. Datamusikk vil aldri bli like levende, men det kan være veldig bra for det!

Popstjerner tjener helst bare på konserter og eventuelle reklamedeals de får tak i, og det blir gjerne lagd musikk i forbindelse med den sponsingen man får. Og det blir det mye uinspirert musikk av. 

Gosh jeg savner MTVs glory days. Det var der jeg første gang så videoene til Baby one more time og Mmmbop😁

Anonymkode: 5e671...df5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det litt på samme måte. At dagens popmusikk er elendig. Samtidig er det mye bra hvis man bare gidder å lete litt. Tror 70 og 80-tallet var en slags gullalder for popmusikk. Før det ble altfor mye utvannet møl. Det bør samtidig nevnes at den verste musikken på 70 og 80-tallet ikke har overlevd.

Det blir litt som med gamle bygninger. Folk tror at alt var så fint i gamle dager når de ser gamle bygninger på folkemuseet osv. Men det er bygningene som står igjen fra en tidsperiode som hadde god nok kvalitet det andre forsvinner bare. 

 

Endret av Kågebruker
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2019 den 21.05, Kågebruker skrev:

Jeg føler det litt på samme måte. At dagens popmusikk er elendig. Samtidig er det mye bra hvis man bare gidder å lete litt. Tror 70 og 80-tallet var en slags gullalder for popmusikk. Før det ble altfor mye utvannet møl. Det bør samtidig nevnes at den verste musikken på 70 og 80-tallet ikke har overlevd.

Det blir litt som med gamle bygninger. Folk tror at alt var så fint i gamle dager når de ser gamle bygninger på folkemuseet osv. Men det er bygningene som står igjen fra en tidsperiode som hadde god nok kvalitet det andre forsvinner bare. 

 

Helt riktig! Det var jo masse mindre gode artister som hadde stooore fanskarer på den tiden også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...