AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #1 Skrevet 10. september 2019 Jeg har bestemt meg for å slutte på næverende studie for å ta opp matte - for så studere lærer/lektor høst 2020. Jeg vil helst ha fagene norsk og samfunnsfag som tilbys på UIO og UIB, men kommer ikke inn på UIO pga. dårlig snitt, og vil ikke flytte til Bergen fordi jeg ikke vil ha et avstandsforhold. Ser derfor at MF vitenskapelige høyskole(tror det er kristen privatskole) i Oslo tilbyr lektorutdanning i KRLE og samfunnsfag, og lurer på om arbeidstaker vurderer en person med mastergrad herifra likt som en person som har mastergrad fra UIB eller UIO. Siden det er manko på lærere for tiden tenker jeg at det burde ha lite å si. Eller er det slik at en grad fra UIB og UIO er mer attraktiv? Og for meg som ikke er superinteressert i KRLE(hadde gode karakterer i faget, men ikke veldig interessert), er det ekstremt krevende å master-fordype seg i det da? Og spørsmål 2; jeg tenker at jeg hovedsakelig er interessert i å bli lektor, men ettersom NLA og Oslomet tilbyr grunnskolelærerutdanning for 5-10. trinn, med fag jeg er mer interessert i enn KRLE(norsk, kroppsøving osv), har noen erfaring fra ungdomskoletrinnene som kan kort forklare vesentlige forskjeller. Jeg er hovedsaklig lite interessert i å føle at jeg må "oppdra" barna under undervisningen, og dette er mye av grunnen til at jeg ønsket å begynne på lektor i utgangspunktet. Men er 13-16åringer "barn", eller er det ganske lik opplevelse som å undervise vgs-elever? HOVEDSPØRSMÅLET KORT FORTALT; er det bedre å velge aldersgruppen man foretrekker eller fagene man foretrekker(da med ungdomskoleelever)? Anonymkode: 992d0...fac
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #2 Skrevet 10. september 2019 Du får ikke jobb med KRLE og samfunnsfag. Du må ha minst ett av de store fagene. Anonymkode: 5c1db...ede 4
lostcase011 Skrevet 10. september 2019 #3 Skrevet 10. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke jobb med KRLE og samfunnsfag. Du må ha minst ett av de store fagene. Anonymkode: 5c1db...ede Hvorfor har de det som en grad da? Så jeg må nesten ta grunnskoleutdanning 5-10?
Alice123 Skrevet 10. september 2019 #4 Skrevet 10. september 2019 Jeg kan ikke svare på de to hovedspørsmålene dine, for det har jeg ikke kunnskap om. Men om du likevel skal ta opp fag kan det hende du klarer å dra opp snittet nok til å komme inn på uio? Jeg sjekket inntakravene på uio nå, og inntaksgrensen er lavere om du skal ha norsk som hovedfag enn samfunnsfag som hovedfag. Når det gjelder fagkombinasjon har jeg forstått det slik at det er veldig vanskelig å få jobb uten å ha undervisningskompetanse i minst ett av hovedfagene (hverken KRLE eller samf.fag er et hovedfag). Vedr. lektor eller grunnskolelærer (GLU?), så kan lektorer også jobbe med voksne. For eksempel i voksenopplæringen, som lærer på privatskoler for voksne som skal ta opp VGS-fag (type Bjørknes, Sonas o.l), forkurs for ingeniører og slike ting. Om du er opptatt av undervisning fremfor oppdragelse kan det være greit å ha i bakhodet.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #5 Skrevet 10. september 2019 1 minutt siden, Alice123 skrev: Jeg kan ikke svare på de to hovedspørsmålene dine, for det har jeg ikke kunnskap om. Men om du likevel skal ta opp fag kan det hende du klarer å dra opp snittet nok til å komme inn på uio? Jeg sjekket inntakravene på uio nå, og inntaksgrensen er lavere om du skal ha norsk som hovedfag enn samfunnsfag som hovedfag. Når det gjelder fagkombinasjon har jeg forstått det slik at det er veldig vanskelig å få jobb uten å ha undervisningskompetanse i minst ett av hovedfagene (hverken KRLE eller samf.fag er et hovedfag). Vedr. lektor eller grunnskolelærer (GLU?), så kan lektorer også jobbe med voksne. For eksempel i voksenopplæringen, som lærer på privatskoler for voksne som skal ta opp VGS-fag (type Bjørknes, Sonas o.l), forkurs for ingeniører og slike ting. Om du er opptatt av undervisning fremfor oppdragelse kan det være greit å ha i bakhodet. Er det sant?? ja da er det en mulighet for at jeg kan få det til, men stod det noe om hva snittet var i dag? med norsk som hovedfag. Anonymkode: 992d0...fac
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #6 Skrevet 10. september 2019 14 minutter siden, lostcase011 skrev: Hvorfor har de det som en grad da? Så jeg må nesten ta grunnskoleutdanning 5-10? Det tilbys en hel haug av utdanninger som ikke færer til relevant jobb. Anonymkode: 5c1db...ede 2
Alice123 Skrevet 10. september 2019 #7 Skrevet 10. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det sant?? ja da er det en mulighet for at jeg kan få det til, men stod det noe om hva snittet var i dag? med norsk som hovedfag. Anonymkode: 992d0...fac Samfunnsfag som hovedfag lå vel på 54-55 inntakspoeng, nordisk lå en del lavere. Sjekket det kort for å se nivået bare. Bare å google så finner du inntaksgrensen 2019 for alle høyskoler og universiteter i Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #8 Skrevet 10. september 2019 Velger å være anonym her. Du kan ikke begynne på UiO med i et program med lavere snitt (så lenge du har den berømte og ubrukelige mattekarakteren), og bytte fag mens du tar exphil? Jeg kom ikke inn på lektorutdannelsen med master i engelsk fordi snittet mitt var for lavt (enda min engelsk karakter var høyere enn samtlige som kom inn), og jeg byttet til engelsk internet etter å først begynt på nordisk. Det gikk helt greit. Det er mulig å skreddersy graden din litt når du først er student. Det er sjeldent et problem og melde seg opp i de fagene en vil. Anonymkode: 4605b...623
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #9 Skrevet 10. september 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Velger å være anonym her. Du kan ikke begynne på UiO med i et program med lavere snitt (så lenge du har den berømte og ubrukelige mattekarakteren), og bytte fag mens du tar exphil? Jeg kom ikke inn på lektorutdannelsen med master i engelsk fordi snittet mitt var for lavt (enda min engelsk karakter var høyere enn samtlige som kom inn), og jeg byttet til engelsk internet etter å først begynt på nordisk. Det gikk helt greit. Det er mulig å skreddersy graden din litt når du først er student. Det er sjeldent et problem og melde seg opp i de fagene en vil. Anonymkode: 4605b...623 det har jeg ikke tenkt på, men hadde vært helt perfekt hvis det var mulig. men hvis jeg husker riktig er det bare realfag som ikke har snittkrav, og dersom jeg blir stuck på den linja uten å få mulighet til å bytte er det totalt krise, jeg består jo såvidt i matte Anonymkode: 992d0...fac
Alice123 Skrevet 10. september 2019 #10 Skrevet 10. september 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: det har jeg ikke tenkt på, men hadde vært helt perfekt hvis det var mulig. men hvis jeg husker riktig er det bare realfag som ikke har snittkrav, og dersom jeg blir stuck på den linja uten å få mulighet til å bytte er det totalt krise, jeg består jo såvidt i matte Anonymkode: 992d0...fac Du kommer ikke inn på realfsgslektor med kun 4 i P1 og P2-matte... mulig snittkravet er lavt, men til gjengjeld krever de at du har en del realfag fra VGS. Men dette kan du lett google deg frem til selv. Jeg vil anbefale deg å sette deg mer inn i inntakskrav, studieløp, etc. Det virker ikke som du har så god oversikt ut over det du har skrevet i HI, og da oppleves det hele nok som større og vanskeligere enn det er. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #11 Skrevet 10. september 2019 Når det gjelder læreinstitusjon/prestisje: de fleste arbeidsgivere driter en lang marsj i hvor du har lærerutdanningen din fra, så lenge du er kvalifisert til å undervise i de fagene de trenger. Anonymkode: 777d3...674 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #12 Skrevet 11. september 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder læreinstitusjon/prestisje: de fleste arbeidsgivere driter en lang marsj i hvor du har lærerutdanningen din fra, så lenge du er kvalifisert til å undervise i de fagene de trenger. Anonymkode: 777d3...674 ja det jeg også hadde inntrykk av, det er BRA Anonymkode: 992d0...fac
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå