Jump to content
AnonymBruker

Lavkarbo?

Recommended Posts

AnonymBruker

Hei!

Jeg driver og ser litt på lavkarbo og er nyskjerrig på hvordan det fungerer, hva man kan spise og slikt. Er det noen som går på lavkarbo som kan fortelle litt? Jeg vil ned noen kg i vekt, og hører at lavkarbo kickstarter vektnedgang? Vil man da gå opp igjen hvis man slutter på lavkarbo og begynner å spise normalt igjen?

Anonymkode: 88a8d...5c7

Fortsetter under...

AnonymBruker

Einstein definerte galskap som å gjøre det samme om og om igjen, og forvente et helt annet resultat. Hvis et "normalt" kosthold gjorde at du gikk opp i vekt før, så er det sannsynlig å forvente at det samme skjer igjen.

Lavkarbo er et sunt kosthold man kan leve på. Et vedlikeholdskosthold kan inkludere litt flere karbohydrater enn vektnedgangskosthold. Jo færre karbohydrater du spiser, jo lettere går man ned i vekt. De fleste går ned 1-3 kg de første dagene fordi karbohydrater binder unødvendig vann i kroppen. Jo mer karbohydrater du spiser, jo mer vann holder kroppen på. Så når du spiser lavkarbo slipper kroppen dette vannet den ikke trenger, ca over natta. Begynner du å spise mye karbohydrater igjen, så vil kroppen holde på vann igjen.

Her er en kjapp introduksjon: https://www.lchf.no/lavkarbo-pa-3-minutter/

Anonymkode: 944ca...f0a

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Einstein definerte galskap som å gjøre det samme om og om igjen, og forvente et helt annet resultat. Hvis et "normalt" kosthold gjorde at du gikk opp i vekt før, så er det sannsynlig å forvente at det samme skjer igjen.

Lavkarbo er et sunt kosthold man kan leve på. Et vedlikeholdskosthold kan inkludere litt flere karbohydrater enn vektnedgangskosthold. Jo færre karbohydrater du spiser, jo lettere går man ned i vekt. De fleste går ned 1-3 kg de første dagene fordi karbohydrater binder unødvendig vann i kroppen. Jo mer karbohydrater du spiser, jo mer vann holder kroppen på. Så når du spiser lavkarbo slipper kroppen dette vannet den ikke trenger, ca over natta. Begynner du å spise mye karbohydrater igjen, så vil kroppen holde på vann igjen.

Her er en kjapp introduksjon: https://www.lchf.no/lavkarbo-pa-3-minutter/

Anonymkode: 944ca...f0a

Et normalt kosthold har holdt meg stabilt på samme vekta i mange år. 

Takk for svar😊

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Et normalt kosthold har holdt meg stabilt på samme vekta i mange år. 

Takk for svar😊

Da skjønner jeg ikke hva du gjør her for å spørre om lavkarbo og vektnedgang...

Men jeg er enig med forrige taler, lavkarbo er et kosthold mange trives med, men det har lite for seg å se på det som en slankekur man bare skal drive med en kort unntaksperiode.

Da rekker man aldri å dra nytte av de metabolske forandringene i kroppen, og det velværet, som kommer på lang sikt når man er skikkelig tilpasset kostholdet.

De fleste gidder nemlig ikke holde på med det så lenge, og ser som deg på det som en kjapp kur og en unntakstilstand, og planlegger å spise "normalt" igjen etterpå uansett.

Anonymkode: 46f6d...74c

AnonymBruker

På sikt senker lavkarbo livsalderen din med 5 år. Det hjelper litt om du spiser mye plantefett. Men generelt er det et ganske usunt kosthold jeg ikke ville anbefalt til noen som ikke sliter ekstremt med overvekt. 

Ha heller flere vegetardager, så skal du se at kiloene forsvinner av seg selv. 

Anonymkode: 0dc3d...ecf

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På sikt senker lavkarbo livsalderen din med 5 år.

Dokumentasjon? 

Anonymkode: a6b66...5be

Annonse