heipådere Skrevet 9. september 2019 #1 Skrevet 9. september 2019 (endret) Noen som vil fortelle om sine erfaringer rundt dette temaet? Jeg leste så mange skrekkhistorier før jeg skulla ta biopsi selv, og det gjorde det såklart mye værre. Når jeg var ferdig kunne jeg heldigvis si at det var ikke så ille som fryktet. Nå er det mest det å gå å vente på svarene som gjør meg nervøs. Har lest mye om celleforandringer og de forskjellige gradene og "kodene", osv. og blir litt redd for at dette skal gå helt til hode på meg mens jeg venter på svar. Har aldri fått noe klart svar fra legen om hvilken grad jeg har, men har lest meg frem til i journalen at jeg mest sannsynlig har CIN1. Jeg blør fortsatt litt på 3.dagen etter biopsi. Hvor lenge blødde dere i ettertid? Og når er det innafor å ha sex igjen? Endret 9. september 2019 av heipådere
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #2 Skrevet 9. september 2019 Om du har cin1 kan du nok ta det helt med ro. Legen ser litt «hvordan det står til» under biopsien også. For min del ble legen veldig stille og alvorlig under biopsien. Han fikk sendt avgårde prøvene innen minutter og ba meg forberede meg på å dra videre til Radiumen. Fikk svar etter kun 4 dager pga sterk mistanke på kreft. Men jeg var heldig, var midt mellom cin3 og grad 1 på kreft. Slapp unna med en liten operasjon og tett oppfølging i noen år etterpå. Normalt tar det kanskje 4 uker å få svar på biopsien? Alltid tungt å gå og vente på svar, men hadde det sett alvorlig ut, hadde du nok fått beskjed. Masse lykke til! Anonymkode: 80b1a...5f2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #3 Skrevet 9. september 2019 Jeg merket nesten ikke biopsien. Bare et lite klyp så var det over. Det verste var ventingen. For min del var det cin3 og endte med konisering og tett oppfølging i flere år. Alt har vært helt fint siden De sier vel at du kan ha sex igjen når du slutter å blø mener jeg å huske? Tror jeg bare blødde litt et par dager etter biopsi. Lykke til, det går nok bra Anonymkode: d4739...3c1
heipådere Skrevet 9. september 2019 Forfatter #4 Skrevet 9. september 2019 Takk for svar. Bra det gikk bra for deres del. Jeg fikk litt panikk nå nettopp, for det blør plutselig veldig mye, og det har det ikke gjort tidligere. Og har gått med en blanding av stikkende smerter nederst i magen og kvalme siden i går. Er det normalt, å plutselig blø mye tre dager etter biopsien?
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #5 Skrevet 9. september 2019 Tok biopsi og kolposkopi for 2 uker siden, var ikke noe særlig vondere enn den vanlige celleprøven. Blødde i 2 dager. Fikk svar 1 uke etter, trenger ikke koniseres i første omgang, men må følges opp med nye prøver om 6 måneder. Det er relativt vanlig å få påvist celleforandringer en eller flere ganger i livet, og så lenge man tar celleprøve når man skal er det ikke nødvendigvis noe dramatikk i det. Personlig tar jeg det helt med ro, selv om jeg muligens må koniseres på et senere tidspunkt. Viktig å huske på at selv grove celleforandringer og infeksjon med høyrisiko HPV virus så er det kun snakk om et FORstadium til kreft i de aller fleste tilfellene. Anonymkode: 6996f...a9d
Gjest #Rasshøl Skrevet 9. september 2019 #6 Skrevet 9. september 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du har cin1 kan du nok ta det helt med ro. Legen ser litt «hvordan det står til» under biopsien også. For min del ble legen veldig stille og alvorlig under biopsien. Han fikk sendt avgårde prøvene innen minutter og ba meg forberede meg på å dra videre til Radiumen. Fikk svar etter kun 4 dager pga sterk mistanke på kreft. Men jeg var heldig, var midt mellom cin3 og grad 1 på kreft. Slapp unna med en liten operasjon og tett oppfølging i noen år etterpå. Normalt tar det kanskje 4 uker å få svar på biopsien? Alltid tungt å gå og vente på svar, men hadde det sett alvorlig ut, hadde du nok fått beskjed. Masse lykke til! Anonymkode: 80b1a...5f2 Normalt tar det 6 uker å vente på svaret, når man tar biopsi. Jeg har konisert 2 ganger jeg, og hatt cin2 og cin3. Å bli konisert skjer ikke under narkose, men man får beroligende og lokalbedøvelse. Selve "inngrepet" går kjapt. Etter cirka 2 uker, blør man litt. Og etter 6 måneder må man på ny kontroll og ta ny celleprøve hos gynokolog. Jeg har lest at praksisen er litt forskjellig, på forskjellige sykehus. Så jeg beskriver min erfaring her.
heipådere Skrevet 15. september 2019 Forfatter #7 Skrevet 15. september 2019 Er det egentlig mulig å få komplikasjoner etter biopsi? Finner ingen info om det på nett. Nå er det 9 dager siden jeg tok prøvene. Blødningene er gått over til å bli pittesmå mengder med grumsete blod som lukter grusomt. Kan dette være rester som har li en stund, og derfor lukter stygt? Har ellers normal lukt der nede, når det ikke kommer noe ut. Har også ganske vondt nederst i magen, men dette er jeg veldig usikker på om kan være "innbilt", for nærvene og hele kroppen er i helspenn fordi jeg er bekymret. Har vondt i brystet og av sinnsyk nærvøsitet, og sliter med å spise. Jeg var hos legen på tirsdag pga økte blødninger. Da var alle prøver fine, altså ingen infeksjon eller noe. Men det er jo flere dager siden..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå