Gå til innhold

Noen spm om mammografi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Syns du det var vondt? Varer det lenge? Fikk du svar med en gang? 

Anonymkode: b9818...8bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vondt for meg i hvert fall. Litt merkelig følelse bare, lurte litt på om de skulle klemme puppene heelt flate, men det skulle de ikke :) Alltid litt rart å gå rundt med naken overkropp, men det var bare meg og hun som skulle ta bildene, og som var veldig rolig og sikkert veldig vant til å se ørtogførti forskjellige pupper.

Hvis man har litt ømme pupper blir det kanskje litt annerledes, men det er jo bare å si fra hvis det blir vondt.

Jeg har bare tatt det en gang og nå husker jeg ikke helt hvordan det var - tror kanskje man bare fikk høre noe hvis de fant noe? Og det gjorde de ikke. Mulig jeg husker feil.

• Liker 1
Skrevet

Alle får svar etter en eller to uker

Skrevet

Ubehagelig men ikke direkte vondt.

Tar 3D og får svar innen en time

( ikke i Norge)

Anonymkode: b3e7b...0f6

Skrevet

Jeg syns det var vondt, men det er ikke så mange sekunder puppene presses flate. Jeg ble henvist pga kul i brystet, så fikk svaret med en gang, og så var det rett inn til ultralyd og biopsi. Heldigvis ingenting farlig for min del. Hvis man tar det rutinemessig går det nok lenger tid å få svar, men trippeldiagnostikken ved brystkreftmistanke er kjapp. 

Anonymkode: 1661a...924

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det var vondt, men det er ikke så mange sekunder puppene presses flate. Jeg ble henvist pga kul i brystet, så fikk svaret med en gang, og så var det rett inn til ultralyd og biopsi. Heldigvis ingenting farlig for min del. Hvis man tar det rutinemessig går det nok lenger tid å få svar, men trippeldiagnostikken ved brystkreftmistanke er kjapp. 

Takker for dvar. Jeg er henvist pga kul i brystet. Var du øm der kulen var? Hvordan var biopsi? Vondt? Gruer meg litt...

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takker for dvar. Jeg er henvist pga kul i brystet. Var du øm der kulen var? Hvordan var biopsi? Vondt? Gruer meg litt...

Jeg har tatt biopsi en del ganger. Du får bedøvelse. Det er ubehagelig, men ikke vondt, synes jeg. 

Mammografi er ikke vondt, med mindre du er der i syklusen hvor brystene er ømme, da kan det være ekstra ubehagelig. Det er veldig fort gjort! Er du henvist i pakkeforløpet ser de på bildene mens du blir undersøkt med ultralyd, det gjorde de i hvert fall i mitt tilfelle. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg var selv veldig sikker på at det var en cyste eller betennelse av noe slag, fordi kulen ble stor så fort, og det hadde jeg rett i. Området var så ømt at jeg ikke kunne ha på meg bh, måtte ut å kjøpe en sånn topp som ser ut som bh som gamle damer har i en ekstra stor størrelse, følte meg rimelig teit når den be flashet på undersøkelsen ja :fnise: Biopsi er ubehagelig, men ikke direkte vondt. Selv om jeg innerst inne var sikker på at det hele var ufarlig, så er man jo redd for at det er kreft, og den redselen var mer smertefull en biopsien. Heldigvis ble det bekreftet både på røntgen og ultralyd at det så ut som en betennelse, det var ingenting ellers i vevet eller i lymfeknutene. Sykt lettet når jeg gikk ut derfra. Husk at de fleste som blir henvist ikke har kreft, og at de aller fleste som får brystkreft overlever. 

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte vente 6 uker fra jeg fant kulen til jeg fikk komme for mammografi... det var altfor lenge, fikk til og med timen 26 desember så hadde en kjip førjul og julaften... men mammografien var ikke vond, litt ubehagelig bare. Var så rett inn til ultralyd der legen slo fast det var ufarlig cyste. Tømte den der og da med nål og det var ikke vondt i det hele tatt! 

Anonymkode: 7f063...b3e

Skrevet

Det avhenger litt av hvor faste bryster du har, faktisk. Jeg har ammet i flere omganger, så for meg var mammografi veldig kjapt og greit unnagjort. Men vet at andre kan synes det er vondt, de klemmer jo ganske hardt for å få tatt bildene.

På rutinemammografi tror jeg ikke man får svar der og da, men dette er jeg ikke sikker på. Jeg ble henvist pga kul i brystet og var derfor satt opp til ultralyd og biopsi rett etterpå. Biopsi var ubehagelig, men ikke vondt- du får bedøvelse. Og et herlig blåmerke i etterkant :lol: 

Jeg fikk beskjed der og da (av lege som utførte ultralyden) om at det sannsynligvis var kreft. Men vanlig rutine er jo at de avventer svaret fra biopsien, som tar ca en uke.

Lykke til! :)

Skrevet
24 minutter siden, Chroma skrev:

Jeg har tatt biopsi en del ganger. Du får bedøvelse. Det er ubehagelig, men ikke vondt, synes jeg. 

Mammografi er ikke vondt, med mindre du er der i syklusen hvor brystene er ømme, da kan det være ekstra ubehagelig. Det er veldig fort gjort! Er du henvist i pakkeforløpet ser de på bildene mens du blir undersøkt med ultralyd, det gjorde de i hvert fall i mitt tilfelle. 

Hm..hva er pakkeforløpet? Jeg har fått innkalling til brystdiagnostisk senter,mammogrsfi og ultralyd. Står ikke noe om biopsi. Det står at jeg må ha med medisinliste. Det holder vel at jeg informerer de om hva jeg bruker?

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns du det var vondt? Varer det lenge? Fikk du svar med en gang? 

Nei mammografi er ikke direkte vondt. Ubehagelig men det er veldig fort gjort. Første gang jeg kom borti dette var jeg 31 år. Er 51 nå. Jeg ble henvist pga kul. Jeg fikk svar etter 10 min av røntgen lege og så bar det rett inn på ultralyd. Etter det husker jeg ikke om biopsy ble tatt samme dag jeg var på mammografi. Etter ca 1 uke ble jeg innkalt til dag kirurgi for å fjerne kulen og trodde da jeg var ferdig, men nei. 14 dager senere ble jeg innlagt og fjernet hele brystet. Fordelen med at alt gikk så fort var at jeg slapp unna å fjerne lymfer under armene og slapp unna stråling. Har ikke fått noe form for tilbakefall de siste 20 årene. Ig er til mammografi hvert år pluss lege undersøkelse så føler meg trygg der👍🏻👍🏻👍🏻. Lykke til dette går bra.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm..hva er pakkeforløpet? Jeg har fått innkalling til brystdiagnostisk senter,mammogrsfi og ultralyd. Står ikke noe om biopsi. Det står at jeg må ha med medisinliste. Det holder vel at jeg informerer de om hva jeg bruker?

Pakkeforløp for kreft, da er det tidsgrenser på hvor lang tid ting skal ta ifht utredning og evt behandling. Om de tar biopsi avhenger av funn på mammografi og ultralyd. Ser de helt tydelig at det er en cyste f.eks så trenger du ikke ta biopsi. Det holder at du informerer om hva du bruker, men det er vanlig å glemme medisiner når du er stresset og skal ramse opp, derfor er det anbefalt å ha det nedskrevet. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jada, hvis du husker medisinene dine holder det å informere. Det varierer jo hvor mange man bruker. 

Når det gjelder biopsi kommer det an på hva de ser på ultralyd. Noen ganger ser de med en gang at det feks er en ufarlig fettkul de ikke behøver å ta biopsi av, andre ganger er de usikre. 

Pakkeforløpet: (fra helsenorge.no)

Ved begrunnet mistanke om kreft vil legen henvise deg til pakkeforløp for kreft. Pakkeforløp for kreft skal gi forutsigbarhet og trygghet for deg og dine pårørende. Pakkeforløp er nasjonale standardiserte pasientforløp, der målet er å bidra til rask utredning og behandlingsstart uten unødvendig ventetid.

Skrevet

Er det vanlig å få svaret der og da ved mammografi/ultralyd? 

Jeg ble henvist pga kul, til mammografi. Fikk beskjed om at de også skulle gjøre ultralyd. De fant en kul til, og tok biopsi av både den, den jeg var henvist for og nærmeste lymfe der og da. MR noen dager etter, og så skal jeg møte kirurg om noen dager for prøvesvar. Jeg er helt ødelagt psykisk, er så redd. De sa ingenting om noe. 

Størst sjanse for at alt er bra, men det er skummelt. 

Anonymkode: ecabb...ad0

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble henvist pga kul, til mammografi. Fikk beskjed om at de også skulle gjøre ultralyd. De fant en kul til, og tok biopsi av både den, den jeg var henvist for og nærmeste lymfe der og da. MR noen dager etter, og så skal jeg møte kirurg om noen dager for prøvesvar. Jeg er helt ødelagt psykisk, er så redd. De sa ingenting om noe. 

Hvis de tar biopsi er det vanlig å måtte vente på resultatene.

Jeg skjønner godt at du er redd, og ventetid er helt pyton! Men husk at OM du skulle få dårlige nyheter er helsevesenet eksepsjonelt godt rigget til å ta imot brystkreftpasienter, ting går fort og effektivt og det går bra med de fleste av oss.

Krysser fingrene for deg :)

• Liker 1
Skrevet

Ikke vondt i det hele tatt.  Måtte ta dobbelt så mange bilder da jeg har silikon.

Anonymkode: b7eb7...759

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde det, det satt tydeligvis noen å så på bildene mens de tok de. De fant ingenting.  Var så deilig å slippe å vente i flere dager på svar.

Anonymkode: b7eb7...759

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Takk for slle svar.mer det bare hvis det er kreft at kulen må fjernes? Skal på sjukehuset onsdag og klarer ikke tenke på annet...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også kul i brystet, skal igjen til legen imorra. Hun ville henvise meg til mammografi selvom mistanken for kreft var svært liten. Mine bryst har en hau med klumper(!) Jeg finner kul både her og der, frustrerende. Jeg var hos en spesialist ifjor med nok en kul, men det var visst bare en brystkjertel. Han sa jeg var ung (30) og at sannsynligheten for kreft var liten. 

De fleste kuler vi kjenner i brystet kommer gjerne av graviditet(melkekjertler) cyste osv. 

Anonymkode: 90bce...8d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...