ajarRun Skrevet 10. september 2019 #21 Skrevet 10. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De starter med veldig lav dose for å se om kroppen tåler medisinen og så trappes det gradvis opp til man finner lavest mulig dose som fungerer for barnet. Veldig vanlig å ikke merke forskjell på så lav dose, det er forventet. Medisinen virker ikke bedre etter hvert, men virker bedre pga økt dose. Ritalin virker umiddelbart og har kort halveringstid, og derfor er det uproblematisk å f.eks ta en dags pause og ta neste dags dose som vanlig uten at det går utover effekten. Her tar barnet kun medisinene når hun er på skolen, og går uten på ettermiddagen og helg/ferier. Men nå er det ikke slik at ritalin har ønskelig effekt på alle, og man må gjerne gjennom en lang utprøvingsperiode med å finne rett medisin og styrke. Det finnes hovedsaklig to typer virkestoff som behandles mot ad/hd (av de sentralstimulerende typene ) og metylfenidat er som oftest førstevalget. Lisdeksamfetaminsalt er det andre som blir brukt om ritalinen ikke virker eller gir for mange bivirkninger. Lykke til! Anonymkode: 48a49...0c6 To typer? Metylfenidat (ritaliin, concerta, generisk metylfenidat, og den derre rare som har en spesifik isomer), så har du lisdeksamfetamin (vyvanse som er ganske nytt), rasemisk amfetamin (bare gateamfetamin med laktose), dekstroamfetamin (dextro-isomeren av amfetamin, amfetamin består av levo- og dextroamfetamin, der levo bare gjør deg nervøs og dextro gir alle de gode effektene, i dekstroamfetamin kaster de levoen ut), bupropion (blandt annet markedsført som Wellbutrin som antidepressiva), og sikkert flere. Det er massevis forskjellige valg. I tillegg har du ikke-stimulerende stoffer som strattera. Jeg lurer på hvorfor de ikke bruker vyvanse mer, det er mye lettere å misbruke ritalin enn vyvanse feks. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #22 Skrevet 10. september 2019 https://msutoday.msu.edu/news/2010/nearly-1-million-children-potentially-misdiagnosed-with-adhd/ Anonymkode: 576e0...8b6
ajarRun Skrevet 10. september 2019 #23 Skrevet 10. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://msutoday.msu.edu/news/2010/nearly-1-million-children-potentially-misdiagnosed-with-adhd/ Anonymkode: 576e0...8b6 Verdt å merke seg at Norge har under halvparten så mange diagnoser av ADHD per 1000 innbygger, så ifølge denne artikkelen underdiagnostierer vi. Det vil jo si at vi kun klarer å diagnostisere 5/8 av de med ADHD i Norge. I tillegg sier han "opp til 900 000" så det er et potensielt makstall. Langt mindre dramatisk enn overskriften. 1
rebony Skrevet 10. september 2019 #24 Skrevet 10. september 2019 Har selv adhd og tar ritalin i perioder hvor det trengs. Det er sterke medisiner og gir haugevis av bivirkninger. Men selv om det sliter ut både hjernen og kroppen hver eneste dag kunne jeg ikke klart å leve et normalt liv uten. Du blir ikke diagnosert med adhd på en dag, det går ofte over flere måneder og noen ganger år, og å få medisin er heller ingen enkel sak. Så dersom legene har skrevet ut ritalin til dattera til TS så kan de med god samvittighet stole på at de har tatt et riktig valg. For å svare på de egentlige spørsmålene dine: ritalin virker umiddelbart, så fra 30 min etter inntatt pille skal man merke forbedring dersom dere har riktig dose. Det kan være litt vanskelig å tyde om det er under- eller overdosering. Hadde det vært for lav dose hadde hun ikke merket noen forandringer, men om dosen er for høy kan det forverre alle de "typiske" adhd symptomene. Ved overdosering kan man altså bli mer urolig, enda mer ukonsentrert og enda mer humørsyk/aggressiv. Nå er det ikke sikkert at 5mg er en for høy dose i lengden, men når kroppen hennes ikke er vandt med medisinen kan det være "for mye" de første dagene. Etterhvert som kroppen får mer toleranse for virkestoffet vil dette jevne seg ut. Anbefaler ikke at dere mikser og trikser med doseringen på egenhånd, i alle fall ikke ta mer enn anbefalt dose uten å snakke med legen om det. Overdosering av ritalin er helt jævlig og kan sammenlignes med avtenningen man får av blant annet kokain og andre tyngre stoffer (kan snakke av erfaring). Det kan også hende dattera di er mer aggressiv fordi medisinen virker ubehagelig for henne, det er blant annet svært vanlig å få økt angst når man går på ritalin, så skriv ned alle endringer du oppfatter og spør gjerne dattera di jevnlig om hun føler seg bra eller ikke så tar dere det opp på neste legetime. Dere burde bare fortsette å ta medisinen slik som legene har anbefalt. Om dosen er for høy så kommer hun mest sannsynlig til å få økt toleranse og få mindre bivirkninger om noen dager. Om det fortsatt ikke skjer noen endringer er dosen mest sannsynlig for lav og legen vil anbefale å øke den. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #25 Skrevet 10. september 2019 2 timer siden, abrasiveRefraction skrev: To typer? Metylfenidat (ritaliin, concerta, generisk metylfenidat, og den derre rare som har en spesifik isomer), så har du lisdeksamfetamin (vyvanse som er ganske nytt), rasemisk amfetamin (bare gateamfetamin med laktose), dekstroamfetamin (dextro-isomeren av amfetamin, amfetamin består av levo- og dextroamfetamin, der levo bare gjør deg nervøs og dextro gir alle de gode effektene, i dekstroamfetamin kaster de levoen ut), bupropion (blandt annet markedsført som Wellbutrin som antidepressiva), og sikkert flere. Det er massevis forskjellige valg. I tillegg har du ikke-stimulerende stoffer som strattera. Jeg lurer på hvorfor de ikke bruker vyvanse mer, det er mye lettere å misbruke ritalin enn vyvanse feks. Ja, det blei et veldig forenkla svar og jeg ser jeg kunne ordlagt meg litt mer presist. Men jeg spesifiserte at jeg snakket kun om sentralstimulerende virkestoff og ikke medisiner. Og meningen var å skrive, som hovedsaklig blir brukt i norge. Lisdeksamfetamin(salt) omdannes til dextroamfetamin i kroppen, så det er samme virkestoff. Og det blir ikke riktig å omtale racemisk amfetamin som "gateamfetamin". Racemisk amfetamin er rein medisinsk amfetamin, men det blir nok ikke brukt så mye i Norge. "Gateamfetamin" er nok ikke brukt i tradisjonell medisinsk behandling, det er nok bare slang for amfetamin kjøpt illegalt på "gata". Og man vet nok ikke alltid helt hva det innholder, men ofte er det metamfetamin. Men jeg er ganske enig i det du skriver om vyanse (lisdeksamfetamin). Har ofte god virkning og med mye mindre bivirkninger, men det er nok bare min personlige mening og en helt annen diskusjon! Anonymkode: 48a49...0c6
Tatja Skrevet 10. september 2019 Forfatter #26 Skrevet 10. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De starter med veldig lav dose for å se om kroppen tåler medisinen og så trappes det gradvis opp til man finner lavest mulig dose som fungerer for barnet. Veldig vanlig å ikke merke forskjell på så lav dose, det er forventet. Medisinen virker ikke bedre etter hvert, men virker bedre pga økt dose. Ritalin virker umiddelbart og har kort halveringstid, og derfor er det uproblematisk å f.eks ta en dags pause og ta neste dags dose som vanlig uten at det går utover effekten. Her tar barnet kun medisinene når hun er på skolen, og går uten på ettermiddagen og helg/ferier. Men nå er det ikke slik at ritalin har ønskelig effekt på alle, og man må gjerne gjennom en lang utprøvingsperiode med å finne rett medisin og styrke. Det finnes hovedsaklig to typer virkestoff som behandles mot ad/hd (av de sentralstimulerende typene ) og metylfenidat er som oftest førstevalget. Lisdeksamfetaminsalt er det andre som blir brukt om ritalinen ikke virker eller gir for mange bivirkninger. Lykke til! Anonymkode: 48a49...0c6 Takk for utfyllende svar. Vet du om det kan være fare for at feil diagnose er stilt, der ritalin ikke virker?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #27 Skrevet 10. september 2019 Disse bivirkningene av medisin folk nevner, er jo uansett symptomer av ubehandlet ADHD. Dårlig søvn, depresjon, misbruk etc. Håper det ordner seg, TS. Føler med barnet ditt, og deg. Er voksen og skal utredes for ADHD, etter å ha hatt veldig tøffe år. Skulle ønske min mor stod opp for meg, slik som du, istedet for å kalle meg stridig eller lat. Anonymkode: 6d56d...a43 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #28 Skrevet 10. september 2019 1 minutt siden, Tatja skrev: Takk for utfyllende svar. Vet du om det kan være fare for at feil diagnose er stilt, der ritalin ikke virker? I følge legen til dattera mi og min lege (Er selv diagnostisert og bruker medisin), er det rett og slett ikke alle som responderer på behandling med sentralstimulerende medisiner selv om de er riktig diagnostisert. Medisinutprøvinga tar ofte lang tid, men man kan selvsagt være heldig og treffe på første forsøk. Anonymkode: 48a49...0c6
Tatja Skrevet 10. september 2019 Forfatter #29 Skrevet 10. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I følge legen til dattera mi og min lege (Er selv diagnostisert og bruker medisin), er det rett og slett ikke alle som responderer på behandling med sentralstimulerende medisiner selv om de er riktig diagnostisert. Medisinutprøvinga tar ofte lang tid, men man kan selvsagt være heldig og treffe på første forsøk. Anonymkode: 48a49...0c6 Vi er fortsatt bare på dag 4, så kan ikke si prosessen har vært lang foreløpig. Syns bare uroen har økt, og det bekymrer meg. Hun preges en del av angst på natten også, hører lyder og innbiller seg at det er ting i rommet. Dette har hun hatt i flere år, men er forverret siste året. Tør heller ikke være alene hjemme på dagtid, selv det å gå på do alene er skummelt. Hadde kanskje trodd medisiner ville dempe angsten. Jeg sover sammen med henne hver natt, selv da er hun redd. Livredd 😥
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #30 Skrevet 10. september 2019 1 minutt siden, Tatja skrev: Vi er fortsatt bare på dag 4, så kan ikke si prosessen har vært lang foreløpig. Syns bare uroen har økt, og det bekymrer meg. Hun preges en del av angst på natten også, hører lyder og innbiller seg at det er ting i rommet. Dette har hun hatt i flere år, men er forverret siste året. Tør heller ikke være alene hjemme på dagtid, selv det å gå på do alene er skummelt. Hadde kanskje trodd medisiner ville dempe angsten. Jeg sover sammen med henne hver natt, selv da er hun redd. Livredd 😥 Jeg har ikke lest alt du har skrevet i tråden. Men medisin virker forskjellig på forskjellige barn/voksne. Ikke alle får effekt av Ritalin og noen opplever alt for sterke bivirkninger til at det forsvarer bruken av medisin. Hvis datteren din opplever økt angst, uro og hører lyder/ser syner så burde hun absolutt ikke fortsette! Dette må du ringe legen om med en gang og forhøre deg om. Min sønn startet på Ritalin som første medikament, men opplevde ingen positiv effekt pga startdosen var så lav. Han opplevde derimot mange negative bieffekter som søvnvansker (var våken hele natten), hallusinasjoner, sterk angst (som han aldri hadde hatt før) og negative tanker. Han sluttet etter svært kort tid. Han testet ut flere typer medisiner og går i dag på en medisin som kun gir han positiv effekt og ingen bivirkninger. Anonymkode: 067ec...5ac
Tatja Skrevet 10. september 2019 Forfatter #31 Skrevet 10. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke lest alt du har skrevet i tråden. Men medisin virker forskjellig på forskjellige barn/voksne. Ikke alle får effekt av Ritalin og noen opplever alt for sterke bivirkninger til at det forsvarer bruken av medisin. Hvis datteren din opplever økt angst, uro og hører lyder/ser syner så burde hun absolutt ikke fortsette! Dette må du ringe legen om med en gang og forhøre deg om. Min sønn startet på Ritalin som første medikament, men opplevde ingen positiv effekt pga startdosen var så lav. Han opplevde derimot mange negative bieffekter som søvnvansker (var våken hele natten), hallusinasjoner, sterk angst (som han aldri hadde hatt før) og negative tanker. Han sluttet etter svært kort tid. Han testet ut flere typer medisiner og går i dag på en medisin som kun gir han positiv effekt og ingen bivirkninger. Anonymkode: 067ec...5ac Hun opplever ikke økt angst av ritalin, den har vært der hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #32 Skrevet 10. september 2019 5 minutter siden, Tatja skrev: Vi er fortsatt bare på dag 4, så kan ikke si prosessen har vært lang foreløpig. Syns bare uroen har økt, og det bekymrer meg. Hun preges en del av angst på natten også, hører lyder og innbiller seg at det er ting i rommet. Dette har hun hatt i flere år, men er forverret siste året. Tør heller ikke være alene hjemme på dagtid, selv det å gå på do alene er skummelt. Hadde kanskje trodd medisiner ville dempe angsten. Jeg sover sammen med henne hver natt, selv da er hun redd. Livredd 😥 Huff! Stakkars liten🥺. Det er ikke noe kjekkt når de små sliter. Jeg håper (og regner med) at dere får grundig hjelp og oppfølging. Jeg ser det er mangen som har sterke meninger i denne tråden, og jeg synst vi skal være forsiktige med å utale oss bastant om spørsmål rundt det medisinske (meg inkludert). Ta opp alle bekymringene og spørsmålene du har med legen hennes, så får du nok det mest korrekte svaret. Men både du og jeg vet at å ta det skritte å velge å prøve ut medisinering er et veloverveid og gjennomtenkt valg som blir veldig nøye fulgt opp av legene. Da snakker vi om jevnlige blodprøver og ekg i tillegg til observasjoner fra foreldre, skole og behandlere. Lykke til og styrkeklem til deg 🤗 Anonymkode: 48a49...0c6
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #33 Skrevet 10. september 2019 On 9/8/2019 at 10:03 PM, Tatja said: Min datter på 9 begynte på ADHD-medisin for 2 dager sider. 5mg dose, to ganger per dag. Har vært så spent på resultatet, for jenta er sterkt preget av diagnosen sin. Foreløpig merker vi INGENTING, annet enn muligens enda mer aggressivitet. Tør vi håpe at medisinen virker bedre etter hvert? Anbefaler deg TS å se på NRKnetttv, ligger under dokumentarer, en serie på 2 episoder fra 2019 som heter "Friske barn uten medisin?" Anonymkode: 85cd5...bcc
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #34 Skrevet 10. september 2019 https://tv.nrk.no/serie/friske-barn-uten-medisine Anonymkode: 85cd5...bcc 1
Christina82 Skrevet 12. september 2019 #35 Skrevet 12. september 2019 Tråden er ryddet for råd om dosering og medikamentbruk, samt avsporinger og brukerdebatt. Ninab82, mod
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #36 Skrevet 12. september 2019 På 9.9.2019 den 15.10, lillesnillelilla skrev: Det kan også være at ritalin ikke passer for ham, men bør ha en annen medisin. Men jeg trodde de begynte med concerta til barn? Om det ikke da har kommet endringer på det siden min sønn begynte på concerta for 8 år siden. Har aldri hørt om at det er mer vanlig med Concerta enn Ritalin til barn, jeg tror det avhenger litt av hva slags type symptomer og tegn man har uten at jeg skal si det for sikkert. Eller så kan det være så enkelt som at det avhenger av legen man møter på. Lillesøstra mi ble diagnostisert som 5/6 åring i 2000/2001, og hun fikk Ritalin fra starten av. Til TS: Ta det opp med legen dersom dere ikke merket bedring. Masse lykke til! Jeg håper jenta deres har gode voksne på skolen som kan gi henne de gode rammene og forutsetningene hun trenger utover medisnenene dersom hun har behov for det i tillegg❤️ Anonymkode: 51c21...97a 1
Tatja Skrevet 12. september 2019 Forfatter #37 Skrevet 12. september 2019 For meg er det totalt uaktuelt å begynne å dosere ritalin på egen hånd. Vi har fått et skjema for dosering, dette skal følges nøye. Er lege hos BUP som har satt opp planen. Så er det hyppige legekontroller underveis. Så hvis noen lurer: Vi følger planen! Takk for stort engasjement. Jenta viser fremdeles ikke tegn på vesentlig bedring, men hun går fremdeles på lav dose. Lørdag trapper vi opp. Merker ingen bivirkninger i form av kvalme, hodepine etc. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå