Gå til innhold

Ritalin


Tatja

Anbefalte innlegg

Min datter på 9 begynte på ADHD-medisin for 2 dager sider.

Har vært så spent på resultatet, for jenta er sterkt preget av diagnosen sin. Foreløpig merker vi INGENTING, annet enn muligens enda mer aggressivitet. 

Tør vi håpe at medisinen virker bedre etter hvert? 

Endret av ninab82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen trenger selvsagt medisinen. Håper dere har rådført dere med lege veldig grundig før dere tok valget. Ikke bare-bare å gi en 9-åring amfetamin. Men, som sagt, noen trenger det faktisk. 

Håper på det beste for dere!

Anonymkode: a52ac...ecc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen trenger selvsagt medisinen. Håper dere har rådført dere med lege veldig grundig før dere tok valget. Ikke bare-bare å gi en 9-åring amfetamin. Men, som sagt, noen trenger det faktisk. 

Håper på det beste for dere!

Anonymkode: a52ac...ecc

Du vet at man ikke får ritalin uten å gå via lege, og at ADHD er noe man utredes for før man får diagnose?

Anonymkode: 4dbfd...a65

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5mg er en veldig lav dose :) visste ikke at de fantes i så små doser? Ville tenkt at det ikke gav noen effekt, evt kun bieffekter som kan forklare økt aggresjon 😕

Anonymkode: 05d67...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså 5+5 er ikke mye, men det er mye første dagen.  å bråstarte er uheldig. 

Anonymkode: d6c4f...813

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare smøre deg med tolmodighet til opptrapppngen er ferdig. Ta dette med legen og ikke her.

Anonymkode: a1ada...0f0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fullt mulig at hun må opp i en høyere dose for å få effekt. Er også mulig at ritalin ikke fungerer for henne, og at hun i stedet for  trenger et annet medikament. Dere må rett og slett bare se det ann.

Anonymkode: 86c15...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen trenger selvsagt medisinen. Håper dere har rådført dere med lege veldig grundig før dere tok valget. Ikke bare-bare å gi en 9-åring amfetamin. Men, som sagt, noen trenger det faktisk. 

Håper på det beste for dere!

Anonymkode: a52ac...ecc

Ja hun er utredet av BUP, og de anbefalte medisin. Den er utskrevet av lege på BUP. Hun er sterkt preget diagnosen, den påvirker hele hennes livskvalitet. Tilrettelegging i hjem og skole er ikke nok, i hennes tilfelle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere endret kosten? 

Mat hjelper VELDIG på veldig mange sykdommer. Trist å begynne med medisin før absolutt alt er prøvd ut over tid.

Anonymkode: b1da8...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere endret kosten? 

Mat hjelper VELDIG på veldig mange sykdommer. Trist å begynne med medisin før absolutt alt er prøvd ut over tid.

Anonymkode: b1da8...e1a

Vi har et gjennomgående sunt kosthold. Legger vekt på at hun spiser nok omega 3, gjennom tran og fisk. Ellers er hun heldigvis veldig glad i frukt og grønnsaker, spiser mye av det.

TS 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Tatja skrev:

Min datter på 9 begynte på ADHD-medisin for 2 dager sider. 5mg dose, to ganger per dag. 

Har vært så spent på resultatet, for jenta er sterkt preget av diagnosen sin. Foreløpig merker vi INGENTING, annet enn muligens enda mer aggressivitet. 

Tør vi håpe at medisinen virker bedre etter hvert? 

Min niese begynte på medisin for 1,5uker siden. Ikke ritalin,men lignende,for samme diagnose. Etter første uke med en kapsel merket hun ingenting,tre dager etter opptrapping til to kapsler kom hun hjem og sa ristingen i foten var borte,og hun hadde gjort hele leksa sammen med lærer,for første gang på seks års skolegang.

Det finnes håp,TS,gi det litt tid💗lykke til!

Anonymkode: afe73...921

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt ikke bry deg om de som prøver og gi deg dårlig samvittighet for å prøve ut medisiner...

Har selv ei jente med ADHD, og det har tatt litt tid å finne rett medisin. Husker også det tok litt tid å merke endring, men nå snart 1 år har hun mye hjelp av medisinen. Hun går på 2 stk med 20 mg depot, men vi hadde også 5 mg i starten. Medisiner gjør at vi lettere kan bruke tiden til å tilrettelegge og hjelpe henne og gir henne en mulighet for å nå sitt potensiale. For selv medisiner så går det til å ramme inn hverdagen hennes og lære henne strategier for å håndtere ting. 

Vil uansett gi deg en klem og ønske lykke til!

Anonymkode: 5fd05...0a5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først av alt ikke bry deg om de som prøver og gi deg dårlig samvittighet for å prøve ut medisiner...

Har selv ei jente med ADHD, og det har tatt litt tid å finne rett medisin. Husker også det tok litt tid å merke endring, men nå snart 1 år har hun mye hjelp av medisinen. Hun går på 2 stk med 20 mg depot, men vi hadde også 5 mg i starten. Medisiner gjør at vi lettere kan bruke tiden til å tilrettelegge og hjelpe henne og gir henne en mulighet for å nå sitt potensiale. For selv medisiner så går det til å ramme inn hverdagen hennes og lære henne strategier for å håndtere ting. 

Vil uansett gi deg en klem og ønske lykke til!

Anonymkode: 5fd05...0a5

Takk for det. Slik situasjonen er blitt, så er jeg overhode ikke i tvil om at medisin er rett. Alt annet er prøvd, og barnet sliter virkelig. Men selvfølgelig; vi fortsetter andre gode tiltak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min niese begynte på medisin for 1,5uker siden. Ikke ritalin,men lignende,for samme diagnose. Etter første uke med en kapsel merket hun ingenting,tre dager etter opptrapping til to kapsler kom hun hjem og sa ristingen i foten var borte,og hun hadde gjort hele leksa sammen med lærer,for første gang på seks års skolegang.

Det finnes håp,TS,gi det litt tid💗lykke til!

Anonymkode: afe73...921

Godt å høre. Jeg krysser fingre og håper!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være at ritalin ikke passer for ham, men bør ha en annen medisin. Men jeg trodde de begynte med concerta til barn? Om det ikke da har kommet endringer på det siden min sønn begynte på concerta for 8 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lillesnillelilla skrev:

Det kan også være at ritalin ikke passer for ham, men bør ha en annen medisin. Men jeg trodde de begynte med concerta til barn? Om det ikke da har kommet endringer på det siden min sønn begynte på concerta for 8 år siden.

Ritalin er fremdeles første valget tror jeg, iallefall der vi hører til. Vi fikk prøve Concerta etter å ha hørt mye positivt om det, men for oss var Concerta et dårligere valg enn Ritalin (bivirkninger som gjorde at det ikke fungerte).

Anonymkode: 5fd05...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 8.9.2019 den 22.32, Tatja skrev:

Vi har et gjennomgående sunt kosthold. Legger vekt på at hun spiser nok omega 3, gjennom tran og fisk. Ellers er hun heldigvis veldig glad i frukt og grønnsaker, spiser mye av det.

TS 

Snakker ikke om vitaminer. 

Har du prøvd å kutte helt ut kumelk, hvete-protein og gluten over lengre perioder? Prøv det et par uker, kutt ut 100%. 

Anonymkode: b1da8...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke debatt om ritalin her inne i tråden. Barnet er utredet og har store utfordringer knyttet til sin diagnose. Dette gjelder både hjemme og på skolen.

Ingen vet hva diagnosen har kostet hele familien, og ingen skal si at vi ikke har prøvd. Gå i vårt barns sko i noen år - så kan dere forståsegpåere uttale dere.

Jeg velger å støtte meg på min lege, PPT og BUP. De er enstemmige i at barnet fortjener å prøve medisin, så lenge den fins. Prosessen dit vi er idag, har vært lang, og vi gir IKKE medisin med lett hjerte.

Så får anonyme brukere på et forum mene hva de vil. Den dagen jeg ønsker å diskutere om medisin var rett for mitt barn, så skal jeg opprette en tråd om DET.

Tusen takk for alle konstruktive svar, dere andre. Setter pris på hvert og ett! ❤

Endret av Tatja
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.9.2019 den 22.03, Tatja skrev:

Min datter på 9 begynte på ADHD-medisin for 2 dager sider. 5mg dose, to ganger per dag. 

Har vært så spent på resultatet, for jenta er sterkt preget av diagnosen sin. Foreløpig merker vi INGENTING, annet enn muligens enda mer aggressivitet. 

Tør vi håpe at medisinen virker bedre etter 

De starter med veldig lav dose for å se om kroppen tåler medisinen og så trappes det gradvis opp til man finner lavest mulig dose som fungerer for barnet. Veldig vanlig å ikke merke forskjell på så lav dose, det er forventet. Medisinen virker ikke bedre etter hvert, men virker bedre pga økt dose. Ritalin virker umiddelbart og har kort halveringstid, og derfor er det uproblematisk å f.eks ta en dags pause og ta neste dags dose som vanlig uten at det går utover effekten. Her tar barnet kun medisinene når hun er på skolen, og går uten på ettermiddagen og helg/ferier. Men nå er det ikke slik at ritalin har ønskelig effekt på alle, og man må gjerne gjennom en lang utprøvingsperiode med å finne rett medisin og styrke. Det finnes hovedsaklig to typer virkestoff som behandles mot ad/hd (av de sentralstimulerende typene ) og metylfenidat er som oftest førstevalget. Lisdeksamfetaminsalt er det andre som blir brukt om ritalinen ikke virker eller gir for mange bivirkninger. Lykke til!

Anonymkode: 48a49...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...