Gå til innhold

Kalorierforbruk og vektnedgang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt Myfitnespal over ganske lang tid til å registrere  vekt, og i perioder matinntak. Jeg har ikke stresset med dette, men har gradvis gått ned noen kilo de siste 14 mnd. 

Men så til mine tanker. Jeg ser jo stadig at folk legger ut at BMR for en dame er på ca 1800-2000 kcal. Her inne er alle kommentarer med mindre enn 1500 kcal ikke lov å diskutere, for da blir tråden slettet. For min del beregner Myfitnesspal forbruket mitt til 1530 kcal pr dag. Det betyr at hvis jeg skal ned i vekt så MÅ jeg under 1500 kcal før evt. aktivitet. 

Nå har jeg lekt meg litt med en app som heter BMI Calculator og jeg har testet hvor høyt man må i vekt før man kommer borti 1800 kcal og for min alder og høyde må jeg opp i 88 kg før jeg kommer dit. Noe som tilsvarer en BMI på over 30. Selv om mange er overvektig så er jo ikke det normalen. Det samme gjelder om man er 180 lang. Da må man opp på over 107 kg for å få en BMR på over 1800. Og da snakker jeg fortsatt etter min alder. 

Hvordan skal man tenke rundt dette? Er det fortsatt sykelig lite å spise under 1500 kcal FØR evt aktivitet? Det er jo ikke alle som er så aktiv i hverdagen, og maten betyr jo alltid mye mer enn trening når man snakker om vektnedgang? 

Anonymkode: 37129...f31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke de nødvendigvis mener BMR som i basal metabolic rate, da definisjonen på BMR er det du forbrenner ved å ligge i senga og sove hele døgnet. De fleste forlater senga i løpet av døgnet, så da er kaloriforbruket noe høyere. 

Jeg tror de kaloriene som det henvises til er «vedlikeholds» kalorier. Jeg veier 58 kilo og veldikeholder vekten min ved å spise 1600 hver dag. 

Anonymkode: ca1d7...933

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det ikke er sykelig å spise under 1500 om du har et godt og sunt kosthold. Vi er mange som må ligge litt under det for å gå ned i vekt. Vet ikke hvorfor de setter den grensen her inne - det er vel sikkert tilfeldig.

Anonymkode: d93b1...dc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinneguiden vil at vi skal holde oss feite og misunnelige.

Anonymkode: d7f48...8a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi bmr betyr null null aktivitet. Og jeg regner med du i det minste går på butikken og går litt rundt på jobb, og SITTER. Da er man i en aktivitet. Bmr = hva organer trenger og forbruker når du ikke gjør noe og bare ligger i senga 

Anonymkode: 46b40...e0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned i vekt i en gruppe i sykehusets regi for livsstilsendring, og da måtte de fleste av oss kvinner ned på 1200 kcal. Dette samtidig som jeg var aktiv, og trente 3 ganger i uka.  Jeg spiste en periode ikke mer enn 1000 kcal. Men det anbefales ikke å spise så lite med mindre man følges opp av lege. Trening har ikke så mye å si for vektnedgang.  Men for å holde på/øke muskelmassen. For når man spiser veldig lite tar kroppen en del energi fra musklene, selv om man har mye fett.  

Anonymkode: 7b09c...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har en MBR på 1500 kalorier, så betyr dette egentlig bare hva kroppen din bruker av kalorier kun på å overleve. Hvis du hadde vært sengeliggende en dag uten å gjøre noen ting, ville kroppen din brent 1500 kalorier ved å holde organer i live. Min BMR er på ca 1700, og jeg ligger på ca 1800 - 2000 kalorier daglig for å gå ned i vekt fordi jeg trener en del :) Da går det sakte, men sikkert nedover i fettprosent (ikke nødvendigvis så mye vekt).

Anonymkode: f4e6f...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...