AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #1 Skrevet 8. september 2019 Står at årets influensavaksine inneholder: A/Brisbane/02/2018 (H1N1)pdm09-liknende virus A/Kansas/14/2017 (H3N2)-liknende virus B/Colorado/06/2017-liknende virus (B/Victoria/2/87 lineage) B/Phuket/3073/2013-liknende virus (B/Yamagata/16/88 lineage) Betyr dette hepatitt A og B? Skal bestille resept på vaksinen via nett, men skjønner ikke hva som angir influensavaksinen og ikke... Anonymkode: c4ed6...2a7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #2 Skrevet 8. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Står at årets influensavaksine inneholder: A/Brisbane/02/2018 (H1N1)pdm09-liknende virus A/Kansas/14/2017 (H3N2)-liknende virus B/Colorado/06/2017-liknende virus (B/Victoria/2/87 lineage) B/Phuket/3073/2013-liknende virus (B/Yamagata/16/88 lineage) Betyr dette hepatitt A og B? Skal bestille resept på vaksinen via nett, men skjønner ikke hva som angir influensavaksinen og ikke... Anonymkode: c4ed6...2a7 Når du ikke skjønner forskjellen mellom hepatitt og influensa bør du droppe å handle vaksiner selv over nett. Gå til fastlegen din for hjelp. Anonymkode: f248f...e9b 11
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #3 Skrevet 8. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du ikke skjønner forskjellen mellom hepatitt og influensa bør du droppe å handle vaksiner selv over nett. Gå til fastlegen din for hjelp. Anonymkode: f248f...e9b Hepatitt er det eneste i menyen jeg ikke vet hva er. Alt annet i menyen er jeg sikker på at ikke har noe med influensa og gjøre. Det er derfor jeg lurer. Skal få satt vaksinen på apotek og må derfor bestille resepten via nett. Fastlegen min er såpass langt unna at det er ugunstig å dra dit bare for dette. Gjorde det samme i fjor, men husker ikke hva vaksinen het da Anonymkode: c4ed6...2a7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #4 Skrevet 8. september 2019 Fastlegen kan skrive resept over nett, du har jo virkelig ikke peiling. Og jeg lurer på hvilket apotek som setter vaksiner? De har jo ikke skikkelig beredskap om noe skjer, f.eks om du får anafylaktisk sjokk. Anonymkode: f248f...e9b
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #5 Skrevet 8. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fastlegen kan skrive resept over nett, du har jo virkelig ikke peiling. Og jeg lurer på hvilket apotek som setter vaksiner? De har jo ikke skikkelig beredskap om noe skjer, f.eks om du får anafylaktisk sjokk. Anonymkode: f248f...e9b Men herregud, jeg ønsker å gjøre dette som i fjor, ikke via fastlegen. Det koster ikke noe mer å gjøre det på denne måten. Det er mange apotek som setter vaksiner? https://www.apotek1.no/vaksine/index https://www.vitusapotek.no/kundeservice/vaksinasjon-i-apoteket/a/A56004 Anonymkode: c4ed6...2a7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #6 Skrevet 8. september 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fastlegen kan skrive resept over nett, du har jo virkelig ikke peiling. Og jeg lurer på hvilket apotek som setter vaksiner? De har jo ikke skikkelig beredskap om noe skjer, f.eks om du får anafylaktisk sjokk. Anonymkode: f248f...e9b Apotek 1 setter vaksiner, så du har vel ikke mer peiling selv.. Har jo beredskap der om det skjer noe, Epi-pen om noen får anafylaktisk sjokk og hjertestarter. Anonymkode: 75c19...9c5
Gjest #Rasshøl Skrevet 8. september 2019 #7 Skrevet 8. september 2019 I fjor var første året jeg tok denne vaksinen. Jeg lurer på om jeg skal ta den i år også, siden jeg skal opereres i desember på sykehuset. Skal jammen ringe legekontoret i morgen, få resept og få satt den når jeg skal til legen om 2 uker.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #8 Skrevet 8. september 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Står at årets influensavaksine inneholder: A/Brisbane/02/2018 (H1N1)pdm09-liknende virus A/Kansas/14/2017 (H3N2)-liknende virus B/Colorado/06/2017-liknende virus (B/Victoria/2/87 lineage) B/Phuket/3073/2013-liknende virus (B/Yamagata/16/88 lineage) Betyr dette hepatitt A og B? Skal bestille resept på vaksinen via nett, men skjønner ikke hva som angir influensavaksinen og ikke... Anonymkode: c4ed6...2a7 Nei, dette er ulike influensavirusstammer som danner grunnlag for årets vaksine, ut fra hvordan man forutser egenskapene til kommende sesonginfluensavirus. Hepatitt tilhører en helt annen type virus, og har ingentng med dette å gjøre. Anonymkode: 566c2...696 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #9 Skrevet 8. september 2019 Men hvorfor ber du ikke apoteket om hjelp, hvis du ikke skjønner hva du skal bestille? Anonymkode: 566c2...696
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #10 Skrevet 9. september 2019 Influensavaksinen virker dårlig og har alltid gjort det, den handler jo om gjetning. Jeg hadde aldri tatt den. Anonymkode: 50b06...1fe 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #11 Skrevet 9. september 2019 Just now, AnonymBruker said: Influensavaksinen virker dårlig og har alltid gjort det, den handler jo om gjetning. Jeg hadde aldri tatt den. Anonymkode: 50b06...1fe Den er heller ikke anbefalt til andre enn de som er i risikogruppene, eller som jobber med slike. Det er varierende hvor godt den virker, og det er fordi det er svært vanskelig å forutsi egenskapene til smitteagensen i kommende virussesong. Orthomyxoviridae er en virusgruppe som muterer hyppig og raskt. Derfor er det vanskelig å designe veldig effektive vaksiner. Er man i risikogruppe, bør man allikevel ta den. Gjetning er ikke et riktig begrep, men den er basert på prediktive verdier som naturlig nok vil være beheftet med usikkerhet. Anonymkode: 566c2...696
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #12 Skrevet 9. september 2019 On 9/8/2019 at 12:19 PM, AnonymBruker said: Hepatitt er det eneste i menyen jeg ikke vet hva er. Alt annet i menyen er jeg sikker på at ikke har noe med influensa og gjøre. Det er derfor jeg lurer. Skal få satt vaksinen på apotek og må derfor bestille resepten via nett. Fastlegen min er såpass langt unna at det er ugunstig å dra dit bare for dette. Gjorde det samme i fjor, men husker ikke hva vaksinen het da Anonymkode: c4ed6...2a7 Meny? Men altså har du ikke hørt at det er ulike former for influensa? A og b Anonymkode: b9c53...ed3 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #13 Skrevet 9. september 2019 På 8.9.2019 den 13.29, #Rasshøl skrev: I fjor var første året jeg tok denne vaksinen. Jeg lurer på om jeg skal ta den i år også, siden jeg skal opereres i desember på sykehuset. Skal jammen ringe legekontoret i morgen, få resept og få satt den når jeg skal til legen om 2 uker. Du kommer ikke til å få tatt den om to uker! Den er forsinket! https://www.fhi.no/meldinger/mottak-og-distribusjon-av-influensavaksine-20192020-kan-bli-forsinket/ Anonymkode: 9c0f2...b7a
Gjest #Rasshøl Skrevet 9. september 2019 #14 Skrevet 9. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kommer ikke til å få tatt den om to uker! Den er forsinket! https://www.fhi.no/meldinger/mottak-og-distribusjon-av-influensavaksine-20192020-kan-bli-forsinket/ Anonymkode: 9c0f2...b7a Å ja, da får jeg hente resepten når apoteket sender SMS. 😊
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #15 Skrevet 9. september 2019 Akkurat nå, #Rasshøl skrev: Å ja, da får jeg hente resepten når apoteket sender SMS. 😊 Du trenger jo ikke resept! Legekontorene har jo vaksinene! Jeg dukker bare opp og får den satt uten resept. Anonymkode: 9c0f2...b7a
Gjest #Rasshøl Skrevet 9. september 2019 #16 Skrevet 9. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du trenger jo ikke resept! Legekontorene har jo vaksinene! Jeg dukker bare opp og får den satt uten resept. Anonymkode: 9c0f2...b7a Ikke mitt legekontor. De sender elektronisk resept, som må hentes på apotek.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #17 Skrevet 25. januar 2020 Jeg har et spørsmål som er litt på siden, men - jeg må også ta en vaksine, og bor langt unna fastlegen. Har imidlertid et apotek rett i nærheten, og ser at de tilbyr vaksiner. Fant denne tråden da jeg googlet det å ta vaksine på apotek. Spørsmålet er om TS eller noen av de andre kloke folkene i denne tråden har erfaring med å ta vaksine på apotek? Koster det noe ekstra, eller er det en tjeneste de tilbyr for at man skal kjøpe vaksinen av dem? Anonymkode: ea7a3...79c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #18 Skrevet 25. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et spørsmål som er litt på siden, men - jeg må også ta en vaksine, og bor langt unna fastlegen. Har imidlertid et apotek rett i nærheten, og ser at de tilbyr vaksiner. Fant denne tråden da jeg googlet det å ta vaksine på apotek. Spørsmålet er om TS eller noen av de andre kloke folkene i denne tråden har erfaring med å ta vaksine på apotek? Koster det noe ekstra, eller er det en tjeneste de tilbyr for at man skal kjøpe vaksinen av dem? Anonymkode: ea7a3...79c Hvilken vaksine er det snakk om da? https://www.apotek1.no/influensa/influensavaksine-i-apotek https://www.apotek1.no/reise/reisevaksiner https://www.apotek1.no/vaksine/index koster 100kr i «stikke-gebyr» for influensavaksinen og 150kr i «stikke-gebyr» for andre vaksiner hos apotek1 (se linkene), i tillegg må du betale for resept som du enten må skaffe hos fastlegen eller hos noen private aktører. Anonymkode: 9c0f2...b7a 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #19 Skrevet 25. januar 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken vaksine er det snakk om da? https://www.apotek1.no/influensa/influensavaksine-i-apotek https://www.apotek1.no/reise/reisevaksiner https://www.apotek1.no/vaksine/index koster 100kr i «stikke-gebyr» for influensavaksinen og 150kr i «stikke-gebyr» for andre vaksiner hos apotek1 (se linkene), i tillegg må du betale for resept som du enten må skaffe hos fastlegen eller hos noen private aktører. Anonymkode: 9c0f2...b7a Tusen takk for svar! Har vært inne på den siden du lenket til og lest flere ganger, men av en eller annen grunn har jeg klart å overse det som sto i kursiv. Da fant jeg svaret på det med kostnadene! 😊 Anonymkode: ea7a3...79c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #20 Skrevet 25. januar 2020 Det begynner kanskje snart å bli for sent å ta influensavaksine denne sesongen, eller? Et familiemedlem skulle egentlig ha tatt den allerede, men h*n lurer nå på om det rett og slett er for sent for denne gang🤔 Anonymkode: c9112...5cd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå