Gå til innhold

Kroppen etter spiseforstyrrelsen.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Spør for noen.

Ei som har slitt med spf siden hun var 14år. Som er under recovery nå etter mange, mange år. Kroppen hennes fikk aldri "vokst" ferdig, men nå har hun lagt på seg en god del, men ikke fordelt kun i magen. Men hun har begynt å få noe smerter i brystene og ømhet (nei det er ikke noe med mensen, alltid hatt mensen og ikke tid for det). Kan det være at dem vokser nå? 

Anonymkode: 73795...f94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er vanlig at «alt» legger seg på magen først, når man går opp i vekt etter anoreksi(kroppen vil beskytte indre organer før den forstår at maten vil komme regelmessig fra nå). Deretter vil det fordele seg mer jevnt og normalt over hele kroppen, også brystene. Men er det store smerter bør hun jo oppsøke lege såklart.

Anonymkode: 3a1e0...c32

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er vanlig at «alt» legger seg på magen først, når man går opp i vekt etter anoreksi(kroppen vil beskytte indre organer før den forstår at maten vil komme regelmessig fra nå). Deretter vil det fordele seg mer jevnt og normalt over hele kroppen, også brystene. Men er det store smerter bør hun jo oppsøke lege såklart.

Takker for svar. Har du vært borti recovery innen spf? Kanskje lurt å opprette en tråd der flere deler slikt :)

Skrevet

Det er ikke lov her inne. Gå inn på Ros sine sider, finn recoverysider. Finnes egne fora/ blogg/ selvhjelp for dette. 

Anonymkode: 106ea...a1c

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov her inne. Gå inn på Ros sine sider, finn recoverysider. Finnes egne fora/ blogg/ selvhjelp for dette. 

Takk:) 
Trodde motivasjon i recovery var lov, siden det er jo positivt :) Skal skjekke Ros!

Skrevet

Sjkket nå i full fart. Fant ikke noe forum for ros? Kun sidemedord.no og der er aktiviteten laber.. Har du flere sider man kan spør, chatte og være mer aktiv?

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Det er vanlig at man får en stor mage etter å begynne å spise normalt etter SF. Det er mye luft  fordi tarmene trenger tid på stabilisere seg. De er ikke vant med å jobbe normalt siden de ikke har hatt mat å jobbe med.

Man får rett og slett samme symptomer som med IBS. Treg og oppblåst mage.

Det pleier å bli bedre etter 6-12 mnd. 

Endret av WhisperingWind
Skrevet

Brystene kommer nok ikke til å vokse om hun er blitt voksen nå. Det er det som er problemet med unge jenter som får anoreksi: kroppen kan fikse mye, men klarer ikke å kompenserer for f.eks vekst som er blitt redusert som følge av underernæring. Men hvis hun har mensen kan hun jo mest sannsynlig bli gravid: det kan gi ømme bryster. Ellers er det mest sannsynlig bare hormonelt. Hormoner blir også forstyrret av underernæring og trenger tid på å få regulert seg tilbake til normalen. Hvis hun kan være gravid bør hun ta en test. Ellers er det nok ikke noe å bekymre seg for og noe som vil gå over ved å gi det noen måneder.

Anonymkode: 2da60...91c

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar. Har du vært borti recovery innen spf? Kanskje lurt å opprette en tråd der flere deler slikt :)

Er midt oppi det selv ja.. har prøvd å lage tråd der vi kan oppmuntre hverandre osv, men blir bare stengt. Av en eller annen grunn er dette en sykdom det ikke er lov å snakke om her inne, bare sånn for å øke stigmaet liksom...

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er midt oppi det selv ja.. har prøvd å lage tråd der vi kan oppmuntre hverandre osv, men blir bare stengt. Av en eller annen grunn er dette en sykdom det ikke er lov å snakke om her inne, bare sånn for å øke stigmaet liksom...

Hun jeg spør for har det tøft med det der. Du er tøff også, stå på! Men er det ikke en plass eller et forum man kan spørre eller dele med, bortsett fra de inaktive Ros du nevnte? :)

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun jeg spør for har det tøft med det der. Du er tøff også, stå på! Men er det ikke en plass eller et forum man kan spørre eller dele med, bortsett fra de inaktive Ros du nevnte? :)

Hvis jeg ikke tar feil så er det "lovlig" å snakke om SF inne på forumet til DOL (doktoronline.no). Psykiatri-forumet der er veldig aktivt. 

Anonymkode: f3440...05a

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er nok individuellt. Aldri lagt på meg på magen. Der kommer det sist...

Anonymkode: 0cea9...b6c

Skrevet

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er nok individuellt. Aldri lagt på meg på magen. Der kommer det sist...

Hvordan var det hos deg? Vil du fortelle mer åssen det går?

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spør for noen.

Ei som har slitt med spf siden hun var 14år. Som er under recovery nå etter mange, mange år. Kroppen hennes fikk aldri "vokst" ferdig, men nå har hun lagt på seg en god del, men ikke fordelt kun i magen. Men hun har begynt å få noe smerter i brystene og ømhet (nei det er ikke noe med mensen, alltid hatt mensen og ikke tid for det). Kan det være at dem vokser nå? 

Har aldri hatt anoreksia,men gått mye opp og ned i vekt + hatt lange perioder med lite mat. Har aldri lagt på meg på magen først...hofte/rumpe + lår er der det har lagt seg på. Men det bestemmes vel mest av dte arvelige, legger aldri på meg på magen uansett.

Skrevet
3 minutter siden, SnoopyBoy skrev:

Har aldri hatt anoreksia,men gått mye opp og ned i vekt + hatt lange perioder med lite mat. Har aldri lagt på meg på magen først...hofte/rumpe + lår er der det har lagt seg på. Men det bestemmes vel mest av dte arvelige, legger aldri på meg på magen uansett.

Tror det er annet med recovery fra en spf... :) Fettet og alt samler seg i midten for å beskytte organer og diverse, så sprer det seg tror jeg :) Slik som barn i Afrika! 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er annet med recovery fra en spf... :) Fettet og alt samler seg i midten for å beskytte organer og diverse, så sprer det seg tror jeg :) Slik som barn i Afrika! 

Det er forskjellig fra person til person, for meg skjedde dte ikke på magen. Har vært på veldige lave vekter før, rusmisbruk...

Skrevet

Jeg har hatt anoreksi selv og etter recovery var fettet «dårlig fordelt». Veier ca det samme i dag 3 år senere, men fettet har fordelt seg på en helt annen måte slik at jeg ser tynnere/mer normal ut i dag. Så man må ikke få helt panikk, det jevner seg ut etter hvert som puberteten og andre faktorer spiller inn.

Anonymkode: 4ddd9...2e0

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn i Afrika sprer seg?? 

Anonymkode: 97e13...13f

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke det samme. De får stor mage fordi de er alvorlig underernært, ikke fordi de har begynt å gå opp i vekt. https://sml.snl.no/kwashiorkor

Anonymkode: 113b7...a53

• Liker 1
Skrevet

Grunnen til stor oppblåst mage er mage/tarminnhold. Fordøyelsen går sakte da kroppen ikke er vant til å fordøye den mengden mat. Mange får panikk pga vektøkning, og kommer ikke over kneika (som man må- for å få normal forbrenning og fordeling av fett). Mye av vektøkningen skyldes vann, og stabiliserer seg ved normal vekt. Det er også ubehagelig og tidvis smertefullt i recovey, man får smerter i armer, bein, mage osv. Dette er ikke farlig, men kroppens desperate behov for å legge på seg, lagre- for å overleve. Type voksesmerter.

Det var en fantastisk god blogg om dette, sjokoladeilomma; Men ser nå at denne er stengt pga nedlagt bloggplattform. Mulig hun skriver et annet sted. 

Man kan også lese på bulimiahelpmethod, der står en del om recovery for begge diagnoser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...