Gå til innhold

Trenger hjelp til å finne en stil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg ganske desperat egentlig. Og trenger sårt tips og hjelp til å finne en klesstil som er funksjonell i forhold til min alder, men samtidig ikke «kjærring» (om dere skjønner). 

Er 52 år og har egentlig aldr brydd meg særlig om mote. Så lenge klærne var rene og komfortable var det greit. Og når barna var små var det så mye annet å bruke penge på. 

Situasjonen i dag er at jeg er singel (vært skilt i 8 år), ett av barna er flyttet ut og den andre går på videregående og har fokus på skole, venner og fritidsinteresser. 

Så jeg har både tid og penger til å fokusere mer på meg selv. Det er mange stiler jeg synes er fine, men jeg innser at jeg ikke har kropp til slike klær. 

Jeg er altså 52 år og overvektig. Kiloene ligger mye rundt hofte og midje. 1,67 høy

Jeg er ikke særlig «girly» og liker ikke blonder, rysjer og «dill». Heller ikke mye blomstret og «søtt»

Synes klassisk stil med rene linjer er fint. Liker blått, sort, grønt og jordfarger. Bruker sjeldent kjole eller skjørt (synes jeg har stygge knær), men skulle veldig gjerne bruke det mer.

Er det noen som har tips? Gjerne med bilder. Kanskje tips til blogger eller Instragram kontoer?

Anonymkode: 1255f...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler denne bloggen: https://insideoutstyleblog.com/  Hun har mange gode tips og er flink til å lære bort. 

Anonymkode: 4d83a...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at det er mange stiler du synes er fine, men som du mener at du ikke har kropp til. Jeg tenker at du uansett kan ta elementer fra disse stilene og bruke det som utgangspunkt for å skape din egen stil med plagg du liker og føler deg komfortabel i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2019 den 20.48, AnonymBruker skrev:

Så jeg har både tid og penger til å fokusere mer på meg selv. Det er mange stiler jeg synes er fine, men jeg innser at jeg ikke har kropp til slike klær. 

 Jeg er altså 52 år og overvektig. Kiloene ligger mye rundt hofte og midje. 1,67 høy

 

Søk på google og pinterest, bruk søkeord som "mote 50år", "mote voksne" "fashion curves" "fashion plusssize" "fashion mature"  osv. Gå også inn på nettbutikker og se på plus size seksjonen (zizzi, kappahl, HM, zalando har dette blant annet). Se på bildene, se hvilke klær du liker og hvordan kroppsfasong modellene har. Du sier du ikke har kropp til mange stiler du synes er fine, men se på slike bilder og kanskje du blir overrasket over at du har kropp til fler stiler enn du tror? 

Overvektig er også så mangt, alt fra 10kg til 50kg overvekt, men som oftest opplever man seg selv som større enn man egentlig er, og man legger merke til sine egne skavanker mer enn hva andre gjør. Du sier du har stygge knær og ikke kan gå i skjørt/kjole. Dette har jeg hørt andre si også, men jeg har aldri sett noen i kjole/skjørt og tenkt, fy for noen stygge knær.. Tenker nesten alltid når jeg ser noen i kjole/skjørt at det ser fint ut (om kjolen/skjørtet er fint), og det uavhengig av størrelse S eller XXXL :) 

Om du finner et skjørt/kjole som passer til en mørk strømpebukse kan jo det være en start for å bli mer vant til kjole/skjørt? Da får du "skjult" knærne litt på en måte.

Viktigst av alt gå i butikkene å prøv ut de forskjellige klærne du nu har sett på - ta sjansen å prøv noe du kanskje vanligvis ikke ville prøvd også? Kjenn etter hvordan plagget sitter på deg og om du føler deg fin og komfortabel i plagget. Du kan også deponere på klærne. Lykke til :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler denne bloggen: https://insideoutstyleblog.com/  Hun har mange gode tips og er flink til å lære bort. 

Anonymkode: 4d83a...354

Tusen takk 😊

ts

Anonymkode: 1255f...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Roci skrev:

Du skriver at det er mange stiler du synes er fine, men som du mener at du ikke har kropp til. Jeg tenker at du uansett kan ta elementer fra disse stilene og bruke det som utgangspunkt for å skape din egen stil med plagg du liker og føler deg komfortabel i. 

Sikkert, men jeg er så utrolig dårlig til det... Ser liksom ikke hva som kan være fint. Men takk for svar 😊

ts

Anonymkode: 1255f...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Emmaa90 skrev:

 

Søk på google og pinterest, bruk søkeord som "mote 50år", "mote voksne" "fashion curves" "fashion plusssize" "fashion mature"  osv. Gå også inn på nettbutikker og se på plus size seksjonen (zizzi, kappahl, HM, zalando har dette blant annet). Se på bildene, se hvilke klær du liker og hvordan kroppsfasong modellene har. Du sier du ikke har kropp til mange stiler du synes er fine, men se på slike bilder og kanskje du blir overrasket over at du har kropp til fler stiler enn du tror? 

Overvektig er også så mangt, alt fra 10kg til 50kg overvekt, men som oftest opplever man seg selv som større enn man egentlig er, og man legger merke til sine egne skavanker mer enn hva andre gjør. Du sier du har stygge knær og ikke kan gå i skjørt/kjole. Dette har jeg hørt andre si også, men jeg har aldri sett noen i kjole/skjørt og tenkt, fy for noen stygge knær.. Tenker nesten alltid når jeg ser noen i kjole/skjørt at det ser fint ut (om kjolen/skjørtet er fint), og det uavhengig av størrelse S eller XXXL :) 

Om du finner et skjørt/kjole som passer til en mørk strømpebukse kan jo det være en start for å bli mer vant til kjole/skjørt? Da får du "skjult" knærne litt på en måte.

Viktigst av alt gå i butikkene å prøv ut de forskjellige klærne du nu har sett på - ta sjansen å prøv noe du kanskje vanligvis ikke ville prøvd også? Kjenn etter hvordan plagget sitter på deg og om du føler deg fin og komfortabel i plagget. Du kan også deponere på klærne. Lykke til :) 

 

1000 takk for mange innspill! 😊 Du har mange poeng og jeg skal forsøke å ikke være så kritisk til meg selv og kanskje være mer leken i forhold til klær. 

Jeg er ca 20 kg overvektig (er 85 kg, burde være ca 65) så jeg får som oftest på meg klær i «vanlige» butikker. Har komplekser for spesielt knær og mage, men ser jo at mange som har liknende kroppsfasong er flinke til å kle seg slik at de skjuler kiloene. 

Mulig jeg først skulle bestemme meg for en mer enhetlig stil enn jeg har i dag og deretter finne klær. 

Ts

Anonymkode: 1255f...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...