Gå til innhold

Mor tar med barnet og flytter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste for barnet i denne situasjonen er om mor ikke flytter. Det er litt av ansvaret foreldre har, å gjøre det som er best for barnet. Jeg kan ikke se at mor oppfyller sine krav til en god forelder i denne saken dersom hun velger å flytte.

Anonymkode: 7770b...99c

Ingen vet grunnen til at hun velger å flytte så langt unna. Det er jo også flere barn å ta hensyn til.

Det ideelle er så klart om foreldre bor på samme sted også etter skilsmisse. Men alt er ikke ideelt til enhver tid desverre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Her er det vel ikke snakk om hva voksne mennesker kan gjøre eller ikke. Det er snakk om et voksent menneske som tar et barn bort fra sin far og ikke tenker på hvilke konsekvenser dette får for barnet. 

Anonymkode: 90243...461

Det er jo nettopp det du spør om i hovedinnlegget:

 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Er klar over at siden mor har foreldreansvar og barnet har bostedsadresse hos henne så kan hun med loven i hånd flytte langt unna (det er snakk om over 100 mil). Men barnet har hatt 50/50 samvær med far i seks år og dette har fungert utmerket for alle parter. Spørsmålet er om far kan gå rettens vei og få dom på at mor må bli boende? Er klar over at han kan få dom på at han overtar foreldreansvar og kan få ha barnet boende 100% hos seg, men barnet mister da uansett kontakt med èn av foreldrene. Far ønsker at barnet skal ha begge foreldrene i nærmiljøet og fortsatt ha 50/50. Går ikke dette vil han prøve å få foreldreansvaret for at barnet ikke skal må flytte fra nærmiljøet, skole, venner osv. Gutten er 11 år. 

Anonymkode: 90243...461

Far kan evt få en dom på at barnet skal bli hos ham, men ikke på at mor må bli boende, heldigvis! Mor er voksen og kan flytte akkurat hvor og når hun vil.

Anonymkode: 7d1b4...f44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at mor og resten av familien flytter har jo en del å si her. Er det jobb, utdanning eller helse som gjør det vanskelig å bli boende, så er det ikke sikkert moren har så mye valg. Det er jo også flere barn å ta hensyn til her, ikke bare stesønnen til ts. 

Anonymkode: 1ff7f...02e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nei, jeg "angriper" ikke. Men syns ikke at det er ok måten han gjør ting på. Unger skal ikke behøve å stå til ansvar eller bli involvert i foreldrenes avgjørelser. Det er ikke greit. 

Men det er altså helt OK at mor flytter? 

Det er flyttingen som skaper en ugrei situasjon for barnet. Far ønsker å unngå denne og lurer på hvordan. Og ditt svar er å ignorere at det er mor som flytter og kritiserer far for å finne en god løsning for barnet. :klo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Men det er altså helt OK at mor flytter? 

Det er flyttingen som skaper en ugrei situasjon for barnet. Far ønsker å unngå denne og lurer på hvordan. Og ditt svar er å ignorere at det er mor som flytter og kritiserer far for å finne en god løsning for barnet. :klo:

Jeg vet ikke hvorfor mor flytter, så kan jo ikke si så mye om det valget akkurat. Men regner jo med at det er viktige grunner når resultatet blir at sønnen kun får treffe faren i ferier ol 

Syns ikke at det er en god løsning å involvere 11-åringen. Han vil jo ikke selv bli spurt osv. Skjønner selvfølgelig at det er tøft for faren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg vet ikke hvorfor mor flytter, så kan jo ikke si så mye om det valget akkurat. Men regner jo med at det er viktige grunner når resultatet blir at sønnen kun får treffe faren i ferier ol 

Syns ikke at det er en god løsning å involvere 11-åringen. Han vil jo ikke selv bli spurt osv. Skjønner selvfølgelig at det er tøft for faren. 

Hvordan kan man IKKE involvere 11-åringen i en slik endring? Han blir jo involvert i det øyeblikket mor har bestemt seg for å flytte. 

Om mor virkelig MÅ flytte, ville sannsynligvis det beste for ungen vært å få bo på nåværende bosted (=hos far) i det minste til det begynner på ungdomsskolen om 2(?) år. Ungen ønsker jo ikke å velge mellom mor og far, men ønsker heller ikke endring på miljø, venner, skole, fritidsaktiviteter mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Hvordan kan man IKKE involvere 11-åringen i en slik endring? Han blir jo involvert i det øyeblikket mor har bestemt seg for å flytte. 

Om mor virkelig MÅ flytte, ville sannsynligvis det beste for ungen vært å få bo på nåværende bosted (=hos far) i det minste til det begynner på ungdomsskolen om 2(?) år. Ungen ønsker jo ikke å velge mellom mor og far, men ønsker heller ikke endring på miljø, venner, skole, fritidsaktiviteter mm

Jeg vet at miljø er viktig. Men jeg tror nok søsken teller mye mer. 

Med involvert mener jeg å ta stilling til ting han ikke vil si noe om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SoWhat? skrev:

Jeg vet at miljø er viktig. Men jeg tror nok søsken teller mye mer. 

Med involvert mener jeg å ta stilling til ting han ikke vil si noe om. 

TS. Søsknene det er snakk om er steøster og halvbror. Dvs at mor tar fra TO foreldre barnet sitt. Det er stesøsters mor som også har samvær men ikke foreldreansvar/fast bosted. Vi ønsker at barna det gjelder skal ha mulighet til mest mulig samvær med alle sine foreldre og ikke bli flyttet fra trygge omgivelser som fungerer utmerket slik det er i dag. 

Grunnen for flytting er ikke pga jobb, helse eller andre graverende ting. Det er pga lyst. 

Anonymkode: 90243...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke nekte et annet voksent menneske å flytte eller få noen dom på dette, heldigvis. Et sånt samfunn er det vel få som ønsker håper jeg.

Anonymkode: 7d1b4...f44

Nei, men barnet oppi det som mister omgang med en forelder, bør bli tatt hensyn til, eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS. Søsknene det er snakk om er steøster og halvbror. Dvs at mor tar fra TO foreldre barnet sitt. Det er stesøsters mor som også har samvær men ikke foreldreansvar/fast bosted. Vi ønsker at barna det gjelder skal ha mulighet til mest mulig samvær med alle sine foreldre og ikke bli flyttet fra trygge omgivelser som fungerer utmerket slik det er i dag. 

Grunnen for flytting er ikke pga jobb, helse eller andre graverende ting. Det er pga lyst. 

Anonymkode: 90243...461

Himmel og hav for noen familieforhold. Det er halvsøsken og stesøsken på alle kanter... og det med at dere vil at mor skal vente i fem år, til han er ferdig på barneskolen. Han er 11 år! Hvor lenge har du tenkt at han skal gå på barneskolen?  

Anonymkode: ca2bf...313

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sinsiew said:

Nei, men barnet oppi det som mister omgang med en forelder, bør bli tatt hensyn til, eller? 

Ja jeg er enig i at mor bør ta hensyn til dette og bli boende, med mindre det er tungtveiende grunner til at flytting er best. Men jeg ønsker meg likevel ikke et samfunn som kan tvinge henne til å bli boende.

Anonymkode: 7d1b4...f44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Himmel og hav for noen familieforhold. Det er halvsøsken og stesøsken på alle kanter... og det med at dere vil at mor skal vente i fem år, til han er ferdig på barneskolen. Han er 11 år! Hvor lenge har du tenkt at han skal gå på barneskolen?  

Anonymkode: ca2bf...313

TS. Barne-/ungdomsskole på samme skole (1-10 trinn på samme skole) Og ja; familieforholdene er krevende. Derfor ønsker vi mest mulig stabilitet. 

Anonymkode: 90243...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SoWhat? skrev:

Jeg kommer sikkert til å få kjeft nå, men uansett hva og hvor jeg ser, så er det "mamma" de fleste barn spør etter når det er noe. Jeg vet om mange gode fedre, men det virker alltid som at barn er knyttet mer til mor, ihverfall fram til de blir store/tenåringer. Dessuten betyr søsken mye! 

Det er ikke hinsides å gjøre ting lettere for barna. Det er litt av ansvaret foreldre har.

Jeg har ett barn som var sånn til hun sluttet å amme, siden da har vi vært likestilt som foreldre. De sier gjerne "Mammapappa" eller "mappa" når vi begge er tilstede. 

Det er nok flere som er mest knyttet til mor fordi mor har hatt mest tid med ungene, men ingen grunn til å gå ut fra det i en tilfeldig post. 

For alt vi vet kan pappaen være den som oppfattes som mest stabil i denne relasjonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg er enig i at mor bør ta hensyn til dette og bli boende, med mindre det er tungtveiende grunner til at flytting er best. Men jeg ønsker meg likevel ikke et samfunn som kan tvinge henne til å bli boende.

Anonymkode: 7d1b4...f44

Så vi vil ha et samfunn som tvinger barn til å bli tatt fra miljø og far, fordi mor ikke kan tvinges til å bli? 

Foreldre som flytter langt fra barna, eller som flytter barna langt vekk fra den andre forelderen(der det ikke er overveiende grunner og barna har et godt og trygt forhold til begge foreldre), er så egoistiske at jeg stiller spørsmål ved om de egentlig burde ha barn.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sinsiew said:

Så vi vil ha et samfunn som tvinger barn til å bli tatt fra miljø og far, fordi mor ikke kan tvinges til å bli? 

Foreldre som flytter langt fra barna, eller som flytter barna langt vekk fra den andre forelderen(der det ikke er overveiende grunner og barna har et godt og trygt forhold til begge foreldre), er så egoistiske at jeg stiller spørsmål ved om de egentlig burde ha barn.. 

Jeg vil ha et samfunn der myndige mennesker kan bestemme selv hvor de vil bo ja. At noen tar egiostiske valg er dessverre en konsekvens av det, men jeg synes alternativet ville vært verre.

Men gitt at far er en god far, og at barnet har det bra der de bor nå, så synes jeg absolutt at far bør få hovedomsorgen dersom mor flytter.

Anonymkode: 7d1b4...f44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren der høres ut som et totalt herpe.  Flytter nok for enn mann tipper jeg. 

Anonymkode: 1739f...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er om far kan gå rettens vei og få dom på at mor må bli boende?

Nei.

Det han kan gjøre, er å kalle inn til mekling på familievernkontoret. Dette for å uttrykke at han mener dette er feil, prøve å få en ny avtale. Uansett utfall, så får han en meklingssattest. Denne må han ha for å sende inn søksmål til retten. MEN, det kan ikke gå på moren, men for at sønnen ikke skal flytte.

Det er uansett 3 måneders varslingsfrist når en av foreldrene (planlegger) å flytte.

 

Om han får medhold eller ei, er vanskelig å si. En advokat bør man kontakte asap dersom det vurderes å ta gå til retten for at sønnen skal bli boende. Han må da be om at sønnen skal ha fast bosted hos far og samvær med mor.

Tenk gjerne ut en evt samværsplan med mor før møte på familievernkontoret.

En runde i retten kan fort bli meget kostbar.

Anonymkode: d6858...770

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi står i litt samme situasjon hvor vi tenker flytting til 200 mil unna, men det kunne ikke ramle men inn å gjøre det før eldste barnet (som har sin far og fars familie her) blir gammel nok til at han evt har flytta selv. Jeg tar høyde for rundt 18 år, men skulle ha etterhvert ønske å flytte så kan vi gjøre det før (han trives godt på plassen det er snakk om). Men det er jo bare meg.. 

Syntes dog det er dårlig planlegging av mor å få barn 100 mil i fra hverandre i samme aldersgruppe... 

Anonymkode: 16923...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...