Gå til innhold

Mor tar med barnet og flytter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er klar over at siden mor har foreldreansvar og barnet har bostedsadresse hos henne så kan hun med loven i hånd flytte langt unna (det er snakk om over 100 mil). Men barnet har hatt 50/50 samvær med far i seks år og dette har fungert utmerket for alle parter. Spørsmålet er om far kan gå rettens vei og få dom på at mor må bli boende? Er klar over at han kan få dom på at han overtar foreldreansvar og kan få ha barnet boende 100% hos seg, men barnet mister da uansett kontakt med èn av foreldrene. Far ønsker at barnet skal ha begge foreldrene i nærmiljøet og fortsatt ha 50/50. Går ikke dette vil han prøve å få foreldreansvaret for at barnet ikke skal må flytte fra nærmiljøet, skole, venner osv. Gutten er 11 år. 

Anonymkode: 90243...461

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far vil ikke overta foreldreansvar. Han vil få det delt med mor. Hvorfor har han ikke foreldreansvar når barnet bor 50% hos ham? 

Han kan ikke nekte mor å flytte. Men han kan motsette seg at barnet flytter. Hva ønsker barnet? Du skriver hva far ønsker, men hva vil barnet? 

Anonymkode: a84fd...046

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er klar over at siden mor har foreldreansvar og barnet har bostedsadresse hos henne så kan hun med loven i hånd flytte langt unna (det er snakk om over 100 mil). Men barnet har hatt 50/50 samvær med far i seks år og dette har fungert utmerket for alle parter. Spørsmålet er om far kan gå rettens vei og få dom på at mor må bli boende? Er klar over at han kan få dom på at han overtar foreldreansvar og kan få ha barnet boende 100% hos seg, men barnet mister da uansett kontakt med èn av foreldrene. Far ønsker at barnet skal ha begge foreldrene i nærmiljøet og fortsatt ha 50/50. Går ikke dette vil han prøve å få foreldreansvaret for at barnet ikke skal må flytte fra nærmiljøet, skole, venner osv. Gutten er 11 år. 

Han kan ikke få noen dom for at han får 100% foreldreansvar, og om barnet er 11 så er det vel merkelig at det ikke er ordnet delt foreldreansvar tidligere- Her kan far ønske at mor og barn blir boende, men han kan ikke kreve det, og vil mest sannsynlig ikke komme noen  vei om han tar det til retten heller . Og han kan ikke ta det til retten at hun ikke kan flytte. har hun 100% foreldreansvar så har hun faktisk all makt 

Anonymkode: 8998d...f98

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du blander begrepene foreldreansvar og daglig omsorg! Hvem barnet bor hos, har ingenting med foreldreansvaret å gjøre.

Anonymkode: ca2bf...313

• Liker 7
Skrevet

TS her. Barnet er delt i sin mening om dette og vil aller helst ikke blitt satt i denne situasjonen der han må velge mellom mor og far. Barnet ønsker å bo 50/50, men det lar seg ikke gjøre om mor flytter. Dersom far motsetter seg så er mitt inntrykk at mor flytter uansett, med eller uten barnet avhengig av en evt dom og barnet blir skadelidende uansett utfall.. 

Skrevet

TS igjen. Det er ikke blitt ordnet med delt fast bosted fordi samarbeidet hittil har vært veldig bra mellom mor og far. Jeg som stemor til barnet har oppfordret far flere ganger til å få det på plass, men så har det da altså ikke blitt gjort. Noe vi får svi for nå.

Mulig jeg blander begrepene, har ikke barn selv så er ikke så inne på dette. Ønsker å høre om erfaringer fra tilsvarende tilfeller. 

Skrevet

Man kan ikke nekte et annet voksent menneske å flytte eller få noen dom på dette, heldigvis. Et sånt samfunn er det vel få som ønsker håper jeg.

Anonymkode: 7d1b4...f44

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke nekte et annet voksent menneske å flytte eller få noen dom på dette, heldigvis. Et sånt samfunn er det vel få som ønsker håper jeg.

Anonymkode: 7d1b4...f44

Her er det vel ikke snakk om hva voksne mennesker kan gjøre eller ikke. Det er snakk om et voksent menneske som tar et barn bort fra sin far og ikke tenker på hvilke konsekvenser dette får for barnet. 

• Liker 4
Skrevet

Hvis det stemmer at de praktisert 50/50 i 6år er det ingen dommer i Norge som lar mor "ta med"  barnet å flytte så langt bort.

Mor flytter selvfølgelig hvis hun vil men så fremst barnet ikke frivillig blir med etter at de fylt 12 år skal det ikke dømmes for at mor får han med i sen situasjonen. 

Anonymkode: 9bac1...b1e

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det stemmer at de praktisert 50/50 i 6år er det ingen dommer i Norge som lar mor "ta med"  barnet å flytte så langt bort.

Mor flytter selvfølgelig hvis hun vil men så fremst barnet ikke frivillig blir med etter at de fylt 12 år skal det ikke dømmes for at mor får han med i sen situasjonen. 

Anonymkode: 9bac1...b1e

TS. Problemet er at gutten verken ønsker å flytte eller at mor flytter fra han. Mulig han "frivillig" blir med mor fordi han er ekstremt lojal og han har stesøsken og halvsøsken der på hans alder. Hos oss er halvbroren hans 16 år og flyttet for seg selv i forbindelse med skolegang. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS. Problemet er at gutten verken ønsker å flytte eller at mor flytter fra han. Mulig han "frivillig" blir med mor fordi han er ekstremt lojal og han har stesøsken og halvsøsken der på hans alder. Hos oss er halvbroren hans 16 år og flyttet for seg selv i forbindelse med skolegang. 

Du skriver i HI at hvis faren ikke får mor til å bli boende, så vil han prøve å få foreldreansvar. Det er ikke ok. Fordi, gutten er ikke mot å flytte. Han vil ikke bare miste den daglige kontakten med mor, men også med flere jevnaldrende søsken. Dessuten. Hvorfor gå til sak når gutten selv ikke er mot å flytte? Hvorfor skal han måtte oppleve den kampen mellom foreldrene? Han bør jo slippe å få skyldfølelse osv. Stakkars gutt.

Tror nok alle og enhver skjønner at det er vondt for faren, men han bør egentlig høre ordentlig på sønnen og oppmuntre ham ang flytting, så lenge det ikke er til å forhindre. Ikke lage problemer. Det er liksom foreldres første prioritet å tenke hva som er best for barna, og ikke seg selv. Skjønner at det ikke er så enkelt alltid, men det må være det rette. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Fordi, gutten er ikke mot å flytte.

Det står jo at "gutten verken ønsker å flytte".

Skrevet
3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Du skriver i HI at hvis faren ikke får mor til å bli boende, så vil han prøve å få foreldreansvar. Det er ikke ok. Fordi, gutten er ikke mot å flytte. Han vil ikke bare miste den daglige kontakten med mor, men også med flere jevnaldrende søsken. Dessuten. Hvorfor gå til sak når gutten selv ikke er mot å flytte? Hvorfor skal han måtte oppleve den kampen mellom foreldrene? Han bør jo slippe å få skyldfølelse osv. Stakkars gutt.

Tror nok alle og enhver skjønner at det er vondt for faren, men han bør egentlig høre ordentlig på sønnen og oppmuntre ham ang flytting, så lenge det ikke er til å forhindre. Ikke lage problemer. Det er liksom foreldres første prioritet å tenke hva som er best for barna, og ikke seg selv. Skjønner at det ikke er så enkelt alltid, men det må være det rette. 

Ved å flytte så mister jo gutten den daglige kontakten med far, jeg ser ikke at det er noe bedre enn å miste den med mor?

Det beste for barnet her er om mor blir boende slik at barnet kan ha samvær med begge foreldre slik han er vant med. Å oppmuntre gutten til flytting er i så henseende hinsides. Mor bør se hva som er best for barnet og ikke seg selv. 

Mor og far har mest sannsynlig delt foreldreansvar dersom de bodde sammen på fødselstidspunktet.

https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/foreldreskap/foreldreansvar/id749199/

https://www.bufdir.no/Familie/mekling/Foreldreansvar_og_bosted/

Dersom barnet har delt fast bosted må foreldre bli enige angående flytting, dersom barnet har fast bosted hos den ene er det denne forelderen som bestemmer hvor barnet skal bo.

Sitat

Den som barnet har fast bosted hos, vil ha det endelige ordet hvis dere er uenige om for eksempel hvor barnet skal gå i barnehage eller hvor i landet barnet skal bo. Hvis den som har barnet boende fast hos seg skal flytte, skal den andre forelderen varsles 3 måneder før flyttingen.

Anonymkode: 7770b...99c

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, jabx skrev:

Det står jo at "gutten verken ønsker å flytte".

Han vil ikke bli satt i situasjonen om å velge mellom moren og faren. Når han har uttrykt det, så har det opplevdes som press på ham antar jeg. Han ville hverken flytte eller "miste" moren. Det virker som om gutten vil bli med mor og familien. Det er forståelig mtp søsken også. Skal han plutselig sitte der som "enebarn" i en alder av 11? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved å flytte så mister jo gutten den daglige kontakten med far, jeg ser ikke at det er noe bedre enn å miste den med mor?

Det beste for barnet her er om mor blir boende slik at barnet kan ha samvær med begge foreldre slik han er vant med. Å oppmuntre gutten til flytting er i så henseende hinsides. Mor bør se hva som er best for barnet og ikke seg selv. 

Mor og far har mest sannsynlig delt foreldreansvar dersom de bodde sammen på fødselstidspunktet.

https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/foreldreskap/foreldreansvar/id749199/

https://www.bufdir.no/Familie/mekling/Foreldreansvar_og_bosted/

Dersom barnet har delt fast bosted må foreldre bli enige angående flytting, dersom barnet har fast bosted hos den ene er det denne forelderen som bestemmer hvor barnet skal bo.

Jeg kommer sikkert til å få kjeft nå, men uansett hva og hvor jeg ser, så er det "mamma" de fleste barn spør etter når det er noe. Jeg vet om mange gode fedre, men det virker alltid som at barn er knyttet mer til mor, ihverfall fram til de blir store/tenåringer. Dessuten betyr søsken mye! 

Det er ikke hinsides å gjøre ting lettere for barna. Det er litt av ansvaret foreldre har.

• Liker 3
Skrevet

TS. Gutten ønsker ikke å flytte fra skole, venner, familie her etc, men vil heller ikke miste mor og søsken. Derfor ønsker vi at mor venter i fem år til barneskolen er over og gutten uansett må flytte for videre skolegang. Men ser jo det at mor har all makt og gutten ikke noe han skulle ha sagt. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Jeg kommer sikkert til å få kjeft nå, men uansett hva og hvor jeg ser, så er det "mamma" de fleste barn spør etter når det er noe. Jeg vet om mange gode fedre, men det virker alltid som at barn er knyttet mer til mor, ihverfall fram til de blir store/tenåringer. Dessuten betyr søsken mye! 

Det er ikke hinsides å gjøre ting lettere for barna. Det er litt av ansvaret foreldre har.

Det beste for barnet i denne situasjonen er om mor ikke flytter. Det er litt av ansvaret foreldre har, å gjøre det som er best for barnet. Jeg kan ikke se at mor oppfyller sine krav til en god forelder i denne saken dersom hun velger å flytte.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS. Gutten ønsker ikke å flytte fra skole, venner, familie her etc, men vil heller ikke miste mor og søsken. Derfor ønsker vi at mor venter i fem år til barneskolen er over og gutten uansett må flytte for videre skolegang. Men ser jo det at mor har all makt og gutten ikke noe han skulle ha sagt. 

Dere må finne ut om det er delt foreldreansvar og om det er delt fast bosted. Dersom begge disse er på plass står far sterkere i å nekte mor å flytte. 

Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Grunnen til at du får motstand er fordi du angriper far for å kjempe for å beholde status quo, mens det burde vært rettet mot mor som endrer situasjonen til værre for barnet. 

• Liker 5
Skrevet
19 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Grunnen til at du får motstand er fordi du angriper far for å kjempe for å beholde status quo, mens det burde vært rettet mot mor som endrer situasjonen til værre for barnet. 

Nei, jeg "angriper" ikke. Men syns ikke at det er ok måten han gjør ting på. Unger skal ikke behøve å stå til ansvar eller bli involvert i foreldrenes avgjørelser. Det er ikke greit. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...