Gå til innhold

70 prosent av nordmenn er overvektig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er grunnen? Hadde en slik diskusjon her en dag og da var en mening at mange går på medisiner eller pga gener.

Selvsagt er grunnene sammensatt, men 70 prosent går vel neppe på medisiner... Jeg har selv gått opp i vekt, men det er jo for mye mat og inaktivitet som gjør at man primært går opp?! 

Anonymkode: d5c30...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inaktivitet! Jeg tror neppe de fleste overvektige dytter i seg 5000 kalorier hver dag(da hadde vi jo snakket reality-fedme og det gjør vi ikke) men om man regelmessig spiser en sjokolade og en banan og unner seg en stor kaffe latte utover de anbefalte 2000 kaloriene så legger man sakte men sikkert på seg når man ikke forbrenner mer gjennom aktivitet. 

Anonymkode: 00187...82e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har bedre økonomi og er mer stillesittende enn før. Det meste er automatisert, så der man tidligere måtte bruke egen styrke, holder det ofte å trykke på en knapp i dag. Lettvint å kjøre innom bensinstasjonen å grabbe med seg en cola/energidrikk osv og en panini eller noe. 

Jeg reagerer alltid når jeg ser at overvektige folk klager på at det er så dyrt å spise sunt. Dette kommer fra folk som kjøper cola, juice og gud vet hva og bruker det som tørstedrikk når det er gratis vann i kranen. De kjøper gjerne ferdigpizza og spiser på Peppes, Burger King, div. bensinstasjoner og fast food-steder selv om det er mulig å kjøpe sunt og rimelig hos alle billigkjedene. Og en stor synder i denne sammenhengen: Energidrikker. Mange bruker den som tørstedrikk. Av og til tror jeg ikke folk skjønner hva kalorier er. Mange bruker sjokolade, potetgull osv som mellommåltider. Man får kjøpt både epler og gulrøtter som first price. Og man trenger ikke å kose seg hver eneste dag.  

Og så har mange blitt ekstremt late. Det virker som at for mange er det å gå en halvtime som en hel måneferd.

Anonymkode: ecec7...d10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det viktig å huske på at veldig mange av de som er overvektige, har en BMI mellom 25 og 29, altså er de bare litt overvektige. Jeg har selv hatt en BMI på 25 på det meste, og vært veldig opptatt av kropp/vekt, så jeg vet når folk har sånn ca. samme BMI. De fleste ville nok ikke tenkt at personer med en slik BMI er overvektige. Litt overvekt er faktisk heller ikke usunt, spesielt ikke hvis det ikke legger seg på magen. Kvinner med store rumper, hofter og lår, men med mage innenfor normalen, vil normalt sett ikke være i noen risikogruppe. 

Anonymkode: d247f...a96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen? Hadde en slik diskusjon her en dag og da var en mening at mange går på medisiner eller pga gener.

Selvsagt er grunnene sammensatt, men 70 prosent går vel neppe på medisiner... Jeg har selv gått opp i vekt, men det er jo for mye mat og inaktivitet som gjør at man primært går opp?! 

Anonymkode: d5c30...f63

Vi lever i et passivt samfunn hvor mange sitter mye stille, 7,5 timer på kontoret sitt, 30 min i kantina ( hvor man også sitter), 2 timer i bilen kanskje? Hjem og lage middag og sette seg 3 timer foran tv-en. 

Anonymkode: 59bd8...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spise 4-5 ganger er normalt og mange er ikke klar over hvor mye de overspiser. De som beveger seg lite kan for eksempel lett klare seg på rundt 1500 kcal om dagen, litt etter hvor mye muskler og hvor høye de er osv. Men idag er det normalt å spise 2500+ hver dag selv om man ikke har bevegd seg på flere uker. Mennesker har alltid for mye mat i kroppen og er vant til at normalen er å føle seg mett konstant. mens egentlig har vi godt av å kjenne på sult et par timer om dagen, det betyr ikke at vi spiser for lite. 

Mange blander også sultfølelse med cravings eller å være sugen på å spise. Derfor kan de lett spise mellommåltider selv om de strengt tatt ikke er sultne og ikke trenger mat

Anonymkode: e1c93...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overvektig med bmi på 28-29. Jeg trener og er aktiv flere ganger i uka. Men jeg er også glad i mat og selv om jeg elsker grønnsaker er saus over også godt. Så for min del kommer overvekt pga inntaket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så rart at noen overspiser eller spiser for mye usunt? Det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at mat er kos, godteri/snacks smaker godt, og at mat kan være like mye dop og besettelse som narkotiske stoffer. Mat trøster, belønner og er noe mennesker siden tidenes morgen har samlet seg rundt ved fest og høytid. Før måtte menneskene slite mye mer for maten, mens nå kan man kjøpe på nærmeste butikk og få tak i all slags mat fra andre siden av jordkloden. Dette kombinert med at mennesker sitter mer i ro og fremdeles har en kropp som henger igjen i fortiden (har mekanismer som skal forhindre undervekt/sultenød ved å øke sultfølelsen og sette ned forbrenningen ved høy aktivitet og lavt matinntak), gjør at overvekt slett ikke er noen mystisk greie. Vi lever i et overflodsamfunn med kropper som er skapt for magre tider.

Det er også verdt å ta med at de fleste menneskene som lever i dag er etterkommere etter de menneskene som hadde best overlevelsesevne. Det sier seg selv at det å ha evnen til å holde på næringen og kroppsfettet i magre tider var et stort pluss før i tida da sultedød og sykdom var mer regelen enn unntaket. Dermed var det disse menneskene som lettest overlevde og fikk spredd genene sine. Det er jo ganske logisk at flesteparten av oss er etterkommere av mennesker med denne kroppstypen. I dagens overflodssamfunn er ikke lenger denne kroppstypen en fordel, men tvert i mot en ulempe. Kanskje om mange år har menneskene utviklet en metabolisme som jobber mot overvekt på samme måte som den til nå har jobbet mot undervekt, men det vil ta lang tid.

Mange av de menneskene som kan "spise alt de har lyst på", er rastløse/aktive mennesker som ikke har lyst på eller behov for så mye mat. Disse holder vekta av gammel vane, det er helt naturlig for dem. Dersom de sliter med noe, finner de kanskje andre måter å døyve vanskelige følelser på (røyking, drikking, stoff, spilling, ekstrem trening, sulting, kaste opp maten, nymfomani, osv osv). Og nå sier jeg overhodet ikke at alle tynne og slanke mennesker driver med denslags, jeg sier at noen mennesker har ikke samme forholdet til mat som trøst og vern mot vonde følelser, og velger andre måter å kjempe mot følelsene på. De ser slanke og pene ut, men er ikke sunnere enn tykke mennesker, fordi de sliter med andre avhengigheter som bare ikke vises så godt utenpå.
Og så har man både overvektige og undervektige mennesker som er friske og lykkelige, men har en kropp og/eller vaner som gjør at de sliter med å holde seg innenfor "normalvekt".

+ Mange andre og sammensatte grunner til at mennesker er som de er og gjør som de gjør. Og det er nettopp det; det finnes ikke én grunn til at folk blir tjukke (eller tynne).
 

Anonymkode: aa79a...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig så rart at noen overspiser eller spiser for mye usunt? Det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at mat er kos, godteri/snacks smaker godt, og at mat kan være like mye dop og besettelse som narkotiske stoffer. Mat trøster, belønner og er noe mennesker siden tidenes morgen har samlet seg rundt ved fest og høytid. Før måtte menneskene slite mye mer for maten, mens nå kan man kjøpe på nærmeste butikk og få tak i all slags mat fra andre siden av jordkloden. Dette kombinert med at mennesker sitter mer i ro og fremdeles har en kropp som henger igjen i fortiden (har mekanismer som skal forhindre undervekt/sultenød ved å øke sultfølelsen og sette ned forbrenningen ved høy aktivitet og lavt matinntak), gjør at overvekt slett ikke er noen mystisk greie. Vi lever i et overflodsamfunn med kropper som er skapt for magre tider.

Det er også verdt å ta med at de fleste menneskene som lever i dag er etterkommere etter de menneskene som hadde best overlevelsesevne. Det sier seg selv at det å ha evnen til å holde på næringen og kroppsfettet i magre tider var et stort pluss før i tida da sultedød og sykdom var mer regelen enn unntaket. Dermed var det disse menneskene som lettest overlevde og fikk spredd genene sine. Det er jo ganske logisk at flesteparten av oss er etterkommere av mennesker med denne kroppstypen. I dagens overflodssamfunn er ikke lenger denne kroppstypen en fordel, men tvert i mot en ulempe. Kanskje om mange år har menneskene utviklet en metabolisme som jobber mot overvekt på samme måte som den til nå har jobbet mot undervekt, men det vil ta lang tid.

Mange av de menneskene som kan "spise alt de har lyst på", er rastløse/aktive mennesker som ikke har lyst på eller behov for så mye mat. Disse holder vekta av gammel vane, det er helt naturlig for dem. Dersom de sliter med noe, finner de kanskje andre måter å døyve vanskelige følelser på (røyking, drikking, stoff, spilling, ekstrem trening, sulting, kaste opp maten, nymfomani, osv osv). Og nå sier jeg overhodet ikke at alle tynne og slanke mennesker driver med denslags, jeg sier at noen mennesker har ikke samme forholdet til mat som trøst og vern mot vonde følelser, og velger andre måter å kjempe mot følelsene på. De ser slanke og pene ut, men er ikke sunnere enn tykke mennesker, fordi de sliter med andre avhengigheter som bare ikke vises så godt utenpå.
Og så har man både overvektige og undervektige mennesker som er friske og lykkelige, men har en kropp og/eller vaner som gjør at de sliter med å holde seg innenfor "normalvekt".

+ Mange andre og sammensatte grunner til at mennesker er som de er og gjør som de gjør. Og det er nettopp det; det finnes ikke én grunn til at folk blir tjukke (eller tynne).
 

Anonymkode: aa79a...471

Joda, nymfomani er en stor årsak.

Anonymkode: 88522...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...