Gå til innhold

Gode fjellsko


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen anbefalinger til skikkelig gode fjellsko her? Jeg vil ha med litt støtte til anklene. Ikke høye støvler, men med litt skaft.

Eller er det kanskje noen som vet hvor jeg burde gå i Oslo for å få kvalifisert hjelp og stort utvalg?

Anonymkode: ed49b...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En hempe høyere en normale fjellsko er crispy skarven. Sitter som støpt. Er på mitt tredje par nå. Anbefales 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er å prøve mange typer sko, heller enn å gå etter merke. En fjellsko skal du bruke over mange timer, noen ganger flere dager i strekk om du går langturer. Da er det viktig at skoen passer akkurat din fot. 

For meg er det viktig at skoen er romslig slik at de ikke blir trange når føttene hovner opp. Jeg vil ha god plass slik at det ikke gnager noe sted (plaget med gnagsår) og for at jeg ikke skal bli kald. Om skoen er trang blir det ikke et godt luftlag som isolerer. God støtte rundt ankel er også viktig. En god sko for meg er en sko som gir foten mulighet til å trå naturlig. 

Som sagt; mitt beste tips er å prøve mange sko. Bruk den type sokk du kommer til å bruke når du går tur. Gå med skoen på deg en stund, gjerne med litt vekt på ryggen. Mulig du føler deg litt idiot når du bruker lang tid i butikken og vaser rundt med sekk, men det er jo faktisk slik du kjenner om skoen tilsvarer det du ønsker deg. Det samme gjelder for kjøp av fjellsekk. 

Anonymkode: 7822f...312

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps! Ikke vær kjip på penger. Den perfekte skoen har du lenge og er en god investering. 

Anonymkode: 7822f...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva du skal bruke skoa til. Jeg har Salomon ultra gtx (både lave og høye) og de funker til mitt bruk. De er imidlertid litt glatte på snø, og ved vassing i elv ganske ubrukelige (Blir våte).

Var akkurat en test på "vanlige" fjellsko på TV2:

https://www.tv2.no/a/10838374/

Anonymkode: 2608d...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Oslo Sportslager, eller hos Sportsnett (i vika) får du god hjelp. Prøv, prøv, prøv! I disse butikkene lar de deg prøve på ujevnt underlag, og oppfordrer deg sikkert til å låne en sekk. 

Jeg har Alfa Walk Queen, og er glad i dem. Men det trenger ikke bety at de passer deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...