Gå til innhold

Redd for tarmkreft

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det er bra at du tar dette på alvor pga. familiehistorikken din.

På en side av min familie har vi også hatt mye kreft. Jeg fikk snakke med genetiker og tok en blodprøve. Etter noen måneder fikk jeg vite at jeg ikke hadde arvelig kreft og at jeg ikke behøver å undersøkes oftere enn andre mennesker. Men skal selvfølgelig fremdeles gå til lege dersom jeg føler meg syk el.

Hvis du vil bli testet så kan fastlegen henvise deg. Ikke alle ønsker å vite det dersom de har arvelig kreft, det kan være belastende å få vite det. Selv om man skulle ha økt risiko så betyr ikke det at man vil få kreft, heller. Du vil få veiledning før testen og du får oppfølging etterpå.

Anonymkode: 4ad7f...de5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

^ Økt risiko for arvelig kreft, mente jeg selvfølgelig.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sånn man setter en diagnose. Litt forenklet forklart må man velge den mest sannsynlige årsaken, vurdere tilstander med overlappende symptomer, og søke å få bekreftet diagnosen gjennom påviselige funn. Noen ganger kan man stille en tentativ diagnose fordi den er overveiende sannsynlig, og revurdere den dersom det tilkommer ny informasjon. Det hender selvsagt at det kan gå litt fort i svingene, og da er det viktig at du som pasient rapporterer eventuelle endringer som kan ha betydning for en revurdering av diagnosen. Og noen ganger stiller man gal diagnose. Det kan ikke unngåes 100 prosent - men det er greit å være klar over at diagnostisering er en systematisk og grundig prosess, selv om det kanskje ikke alltid ser slik ut for pasienten.

Anonymkode: 1ae58...510

Det jeg mente var at jeg ikke føler jeg blir tatt helt på alvor av legen min. Jeg står på venteliste til ny fastlege fordi han ikke er til å stole på. Han feildiagnostiserte meg med "stress" og jeg hadde magesår som ble mye verre for eksempel.

Anonymkode: d40d0...4e2

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg mente var at jeg ikke føler jeg blir tatt helt på alvor av legen min. Jeg står på venteliste til ny fastlege fordi han ikke er til å stole på. Han feildiagnostiserte meg med "stress" og jeg hadde magesår som ble mye verre for eksempel.

Anonymkode: d40d0...4e2

Se det, ja....

Det kan tyde på en litt for overfladisk undersøkelse initialt.

Ikke bra.

Skrevet
På 6.9.2019 den 10.50, AnonymBruker skrev:

Det kan være en mengde andre sykdommer også, inkludert en del arvelige tilstander. Eller det kan være ukjent opprinnelse til symptomene.

Dette skal utredes, og ikke spekuleres i. Kreft har liten sannsynlighet med henblikk på pasientens alder.

Spekulerer ikke, jeg sier jo at ts bør utredes. Nevner bare ting det kan være, greit å ikke ha full panikk. 

Er ikke grønn innenfor dette feltet.  

Skrevet
På 6.9.2019 den 15.15, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er bra at du tar dette på alvor pga. familiehistorikken din.

På en side av min familie har vi også hatt mye kreft. Jeg fikk snakke med genetiker og tok en blodprøve. Etter noen måneder fikk jeg vite at jeg ikke hadde arvelig kreft og at jeg ikke behøver å undersøkes oftere enn andre mennesker. Men skal selvfølgelig fremdeles gå til lege dersom jeg føler meg syk el.

Hvis du vil bli testet så kan fastlegen henvise deg. Ikke alle ønsker å vite det dersom de har arvelig kreft, det kan være belastende å få vite det. Selv om man skulle ha økt risiko så betyr ikke det at man vil få kreft, heller. Du vil få veiledning før testen og du får oppfølging etterpå.

Tusen takk for det ❤️ så bra at du ikke har den arvelige typen! Kan tenke meg at det var en lettelse. 

Jeg ønsker å vite, sånn at jeg kan eventuelt sjekke meg oftere for å minske farene med spredning hvis jeg en dag får kreft. Har mann og to barn, så tror nok jeg er litt ekstra påpasselig pga de. 

Tusen takk for et informativt og godt svar ❤️ 

Anonymkode: c61ae...7c1

Skrevet
På 6.9.2019 den 10.39, Minitroll skrev:

Det kan være ulcerøs kolitt eller gastroenteritt. 

Men ikke gi deg før du har fått skikkelig utredning. 

Har lest veldig lite om de to, har du en av de? (Mtp svaret sitt senere i tråden) 

det skal jeg ikke gjøre! Jeg er så sliten og trøtt at det går utover jobb, og det liker jeg ikke at det gjør. 

Skrevet

Har du gått rakt ned i vekt? 

Be om en anorectoskopi da!

Skrevet
23 minutter siden, Supermammsen75 skrev:

Har du gått rakt ned i vekt? 

Be om en anorectoskopi da!

Nei, jeg har faktisk gått opp i vekt 🙄😂 har hatt veldig liten sexlyst disse ukene når jeg har følt meg så fæl pga «stor mage» (oppblåst) etc, men når vi har hatt sex så har jeg måtte be han roe ned eller nærmest slutte for jeg får vondt. 

Skrevet

Da ville jeg nok ikke engstetmeg for kreft. 

• Liker 3
Skrevet
På 6.9.2019 den 11.20, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg var deg så hadde jeg fått en ny legetime og krevd oppfølging. Er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite! 

- Ts

Man kan ikke sende alle i 20 årene med noen avføringsendringer til koloskopi etter noen få uker. Legen må kunne få se an litt.  Du Ts har en spesiell familiehistorie og da blir det en litt annen vurdering. Hvis alle skal ha koloskopi etter kort tid kan man jo ikke gjøre annet enn å koloskopere hverandre. Synes det her med å skulle kreve alt mulig er så usympatisk. 

Anonymkode: ca785...331

• Liker 1
Gjest Familytree
Skrevet

Å ha blod eller slim i avføringen er et dårlig tegn, men ikke bekymre deg, leger kommer til å hjelpe deg

Skrevet

Krev koloskopi. Min mamma døde i fjor etter å ha gått til legen i flere år med liknende plager. Hun tok avføringsprøver, ultralyd, diverse overfladiske prøver, men fikk ikke koloskopi. Det var tarmkreft, og det hadde rukket å spre seg innen hun fikk det konstatert. 

Dessverre må man ofte kreve sånt sjøl og ikke stole blindt på leger, for sein diagnostisering er alt, alt for vanlig. 

Skrevet
På 8.9.2019 den 22.58, AnonymBruker skrev:

Har lest veldig lite om de to, har du en av de? (Mtp svaret sitt senere i tråden) 

det skal jeg ikke gjøre! Jeg er så sliten og trøtt at det går utover jobb, og det liker jeg ikke at det gjør. 

Nei, jeg har ikke noe av det, men jobber innenfor gastro-feltet. Vil anbefale å skrive "avføringsdagbok", slik at det kan kartlegges et avføringsmønster. Ellers er jeg fortsatt helt for at du kontakter lege igjen med dine symptomer og familiehistorie, slik at ting i det minste kan utelukkes. 

Anonymkode: a7422...9f8

Skrevet

Jeg tror ikke du har tarmkreft men du kan ha irritabel tarm(IBS). Jeg har hatt akkurat de samme symptomene som deg,og det ble bedre med et mer tilrettelagt kosthold som heter lavfodmap.Begynn med å kutte ut for eksempel melk og løk  noen dager, og se om det blir bedre. 

Anonymkode: 3b3be...752

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke du har tarmkreft men du kan ha irritabel tarm(IBS). Jeg har hatt akkurat de samme symptomene som deg,og det ble bedre med et mer tilrettelagt kosthold som heter lavfodmap.Begynn med å kutte ut for eksempel melk og løk  noen dager, og se om det blir bedre. 

Anonymkode: 3b3be...752

Av alle merkelige ting å be folk kutte ut for å teste lavfodmap... Melk og løk? Det er bare laktose man trenger å kutte, ikke melk som sådan, og det finnes mange flere grønnsaker folk spiser ofte og i større mengde som er høyfodmap enn løk. Blomkål, epler, brokkolistilken++... Og siden mengde teller så er ofte ikke løk det mest effektive å kutte ut. Dessuten spiser mange nordmenn enorme mengder brød per dag, og siden mange kornsorter er høyfodmap er det et bedre sted å begynne, særlig for de som i tillegg ikke tåler fiber så godt. Sånn hvis man skal kutte noen få høyfodmapmatvarer for å se om det skjer noe. Men egentlig er det best å gjøre dette i samråd med lege, da. 

Anonymkode: 11a18...798

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...