AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #1 Skrevet 5. september 2019 Hei damer! Jeg er redd for at jeg kan ha tarmkreft. Vet at det er litt hysterisk av meg og hoppe rett til den konklusjonen, men frykten for det er der likevel. Det begynte vel for rundt en mnd siden med at jeg ble veldig løs i magen og gikk på do 4-5 ganger daglig, mens jeg normalt sett bare går på do 1 gang for dagen. Så for rundt en halvannen uke siden så ble jeg så og si forstoppet. Jeg er sliten og trøtt hele tiden, føler at jeg ikke får tømt meg når jeg er på do, er mye kvalm og svimmel, har vondt i mage/ tarm, er veldig oppblåst og har en del luft. Jeg dro til legen for halvannen uke siden og tok blodprøver for å se om jeg kunne ha en bakterie i magen (husker ikke navnet på det) og om blodprosenten var fin. Bakterieprøven var negativ og blodprosenten lå på 13 og normalen for damer i min alder ligger på 12. Han tok en blodprøve til som skulle til dyrking, men jeg husker ikke hva det var for noe - den var iallfall fin den også. Så var jeg inne hos legen igjen i dag for jeg fikk beskjed om å komme inn igjen om det ikke bedret seg. Gikk til en annen lege siden min ikke var ledig og hun trodde først at det kunne være noe infeksjon i magen. Når jeg sa at omtrent alle som har dødd i familien vår, har dødd av kreft (morfar døde av tarmkreft med spredning 49 år, tanter og onkler av mamma, oldeforeldrene mine, farfar, tante som fikk kreft rett etter fylte 50 år, listen er lang) så ville hun at jeg skulle ta avføringsprøver. Når jeg skulle ta første prøven i dag så syns jeg at jeg så noe rødt/blod i avføringen samt slim, men syns det er vanskelig og vite siden jeg aldri har sjekket egen avføring før og vet liksom ikke hvordan det ser ut med blod i avføringen. Hva tenker dere? Er jeg hysterisk eller ville dere blitt litt redd også hvis dere hadde det sånn? Beklager langt innlegg, måtte bare få luftet litt bekymringer. Anonymkode: c61ae...7c1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #2 Skrevet 6. september 2019 Vel, om jeg skulle hatt kreft hver gang jeg har hatt skiftende avføringsmønster og slim i avføring osv så hadde jeg hatt kreft særdeles mange ganger. Det kan godt være du har en betennelse i tarmen din. Anonymkode: c559a...8da 8
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #3 Skrevet 6. september 2019 Hvor gammel er du? Her og har flere i familien dødd av tarm kreft, og jeg er i 40 årene, og har slitt med magen akkurat som du forklarer i 4 år. Ikke noe tarm kreft her. Så sannsynligheten for at det er kreft, er liten. Anonymkode: e899a...39d 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #4 Skrevet 6. september 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er du? Her og har flere i familien dødd av tarm kreft, og jeg er i 40 årene, og har slitt med magen akkurat som du forklarer i 4 år. Ikke noe tarm kreft her. Så sannsynligheten for at det er kreft, er liten. Anonymkode: e899a...39d Jeg er bare 24 år, men er 4 stk som jeg kjenner/kjente som fikk kreft enda yngre enn meg. 2 av de døde. Har du fått sjekket med koloskopi eller noe? Anonymkode: c61ae...7c1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #5 Skrevet 6. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, om jeg skulle hatt kreft hver gang jeg har hatt skiftende avføringsmønster og slim i avføring osv så hadde jeg hatt kreft særdeles mange ganger. Det kan godt være du har en betennelse i tarmen din. Anonymkode: c559a...8da Nå er det ikke «bare» de to symptomene jeg har heller da. Kan godt være det bare er en betennelse og fornuften i meg sier jo at dette ikke er noe farlig, men det betyr ikke at jeg ikke bekymrer meg. Anonymkode: c61ae...7c1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #6 Skrevet 6. september 2019 https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/kreft/kreft-i-tykktarm-og-endetarm Tarmkreft er relativt sjelden i ung alder, heldigvis! Har du gjort legene oppmerksomme på familiehistorikken din? Anonymkode: 56c52...627
exictence Skrevet 6. september 2019 #7 Skrevet 6. september 2019 Tror ikke det, nei. Men la legen sjekke og gi svar.
exictence Skrevet 6. september 2019 #8 Skrevet 6. september 2019 Har du endret spisevaner, rutiner? Noe spesielle opplevelser som var stressende for deg da det begynte? Fordøyelsessystemet henger mye sammen med psykologiske årsaker.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #9 Skrevet 6. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/kreft/kreft-i-tykktarm-og-endetarm Tarmkreft er relativt sjelden i ung alder, heldigvis! Har du gjort legene oppmerksomme på familiehistorikken din? Anonymkode: 56c52...627 Det er sant. Ja, sa det til legen i går og har derfor fått med meg hjem avføringsprøvetest. Anonymkode: c61ae...7c1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #10 Skrevet 6. september 2019 59 minutter siden, exictence skrev: Har du endret spisevaner, rutiner? Noe spesielle opplevelser som var stressende for deg da det begynte? Fordøyelsessystemet henger mye sammen med psykologiske årsaker. Nei, ingenting. Har det veldig bra og har ikke vært noe som har bekymret meg. Tok lang tid før jeg i det hele tatt reagerte på at jeg var så løs i magen og gikk så mye på do. Anonymkode: c61ae...7c1
Minitroll Skrevet 6. september 2019 #11 Skrevet 6. september 2019 Det kan være ulcerøs kolitt eller gastroenteritt. Men ikke gi deg før du har fått skikkelig utredning.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #12 Skrevet 6. september 2019 9 minutter siden, Minitroll said: Det kan være ulcerøs kolitt eller gastroenteritt. Men ikke gi deg før du har fått skikkelig utredning. Det kan være en mengde andre sykdommer også, inkludert en del arvelige tilstander. Eller det kan være ukjent opprinnelse til symptomene. Dette skal utredes, og ikke spekuleres i. Kreft har liten sannsynlighet med henblikk på pasientens alder. Anonymkode: 1ae58...510 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #13 Skrevet 6. september 2019 Jeg sliter også med ganske like symptomer! Har vært blod utenpå avføring i flere uker sammen med slim. Hadde også samme problemene du beskriver før det kom til det stadiet og jeg er også i 20-åra. Er ganske stressa over det sjæl. Fikk beskjed om at det sannsynligvis var innvendige hemoroider, men jeg er ikke helt sikker på om det er rett diagnose. Er veldig redd for at de bare går med den enkleste løsninga og at det blir feil. Anonymkode: d40d0...4e2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #14 Skrevet 6. september 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter også med ganske like symptomer! Har vært blod utenpå avføring i flere uker sammen med slim. Hadde også samme problemene du beskriver før det kom til det stadiet og jeg er også i 20-åra. Er ganske stressa over det sjæl. Fikk beskjed om at det sannsynligvis var innvendige hemoroider, men jeg er ikke helt sikker på om det er rett diagnose. Er veldig redd for at de bare går med den enkleste løsninga og at det blir feil. Anonymkode: d40d0...4e2 Hvis jeg var deg så hadde jeg fått en ny legetime og krevd oppfølging. Er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite! - Ts Anonymkode: c61ae...7c1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #15 Skrevet 6. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg var deg så hadde jeg fått en ny legetime og krevd oppfølging. Er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite! - Ts Anonymkode: c61ae...7c1 Har bestilt time men jeg er ikke prioritert så må vente i 3 uker. Det stresser meg veldig, og jeg er redd for om at kroppen er stressa at det blir verre om du skjønner? I tillegg syns jeg det er ubehagelig å gå og mase på legen min, skulle ønske man ble tatt seriøst første gangen man kommer. Er ikke så gøy å sitte og insistere på å fortelle om dobesøk og alt det der. Håper det ordner seg for deg da, det er kjipt å ikke være sikker! Anonymkode: d40d0...4e2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #16 Skrevet 6. september 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har bestilt time men jeg er ikke prioritert så må vente i 3 uker. Det stresser meg veldig, og jeg er redd for om at kroppen er stressa at det blir verre om du skjønner? I tillegg syns jeg det er ubehagelig å gå og mase på legen min, skulle ønske man ble tatt seriøst første gangen man kommer. Er ikke så gøy å sitte og insistere på å fortelle om dobesøk og alt det der. Håper det ordner seg for deg da, det er kjipt å ikke være sikker! Anonymkode: d40d0...4e2 Første gang jeg ringte til legen så fikk jeg ikke time før 10. September og det var i midten av august jeg ringte tror jeg. Det var veldig lenge og vente, pluss at jeg ble dårligere og det går utover så mye mer enn bare det at jeg må på do og ikke. Maste på de så har vært på to hastetimer i tillegg til at jeg skal ha den timen 10. September som en kontrolltime. Er ikke noe kjekt å snakke om det nei, men det er viktig hvis det er et problem. Håper det ordner seg for deg også! - ts Anonymkode: c61ae...7c1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #17 Skrevet 6. september 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg sliter også med ganske like symptomer! Har vært blod utenpå avføring i flere uker sammen med slim. Hadde også samme problemene du beskriver før det kom til det stadiet og jeg er også i 20-åra. Er ganske stressa over det sjæl. Fikk beskjed om at det sannsynligvis var innvendige hemoroider, men jeg er ikke helt sikker på om det er rett diagnose. Er veldig redd for at de bare går med den enkleste løsninga og at det blir feil. Anonymkode: d40d0...4e2 Det er ikke sånn man setter en diagnose. Litt forenklet forklart må man velge den mest sannsynlige årsaken, vurdere tilstander med overlappende symptomer, og søke å få bekreftet diagnosen gjennom påviselige funn. Noen ganger kan man stille en tentativ diagnose fordi den er overveiende sannsynlig, og revurdere den dersom det tilkommer ny informasjon. Det hender selvsagt at det kan gå litt fort i svingene, og da er det viktig at du som pasient rapporterer eventuelle endringer som kan ha betydning for en revurdering av diagnosen. Og noen ganger stiller man gal diagnose. Det kan ikke unngåes 100 prosent - men det er greit å være klar over at diagnostisering er en systematisk og grundig prosess, selv om det kanskje ikke alltid ser slik ut for pasienten. Anonymkode: 1ae58...510 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #18 Skrevet 6. september 2019 Jeg er i samme situasjon, eller nesten. Tror ikke jeg har tarmkreft, men en annen form. Har blitt gradvis dårligere over flere måneder og har konstant kvalme og det verker overalt. Men vet du om din familie hadde den arvelige formen for tarmkreft? Det finnes vel noen sjeldne syndromer hvor kreftgener kan gjøre at man blir mer utsatt, men det skal vel gå an å teste for.? Anonymkode: bab99...d18
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #19 Skrevet 6. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i samme situasjon, eller nesten. Tror ikke jeg har tarmkreft, men en annen form. Har blitt gradvis dårligere over flere måneder og har konstant kvalme og det verker overalt. Men vet du om din familie hadde den arvelige formen for tarmkreft? Det finnes vel noen sjeldne syndromer hvor kreftgener kan gjøre at man blir mer utsatt, men det skal vel gå an å teste for.? Anonymkode: bab99...d18 Ikke noe kjekt å lese, har du vært hos legen og fått kvalmestillende? Det har jeg fått og det tar den verste kvalmen. Nei, det vet jeg ikke om vi har. Vi har altfor mye av det for at det bare skal være tilfeldig? 😕 Får høre med legen den 10. om jeg kan ta sånn test. - ts Anonymkode: c61ae...7c1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #20 Skrevet 6. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter også med ganske like symptomer! Har vært blod utenpå avføring i flere uker sammen med slim. Hadde også samme problemene du beskriver før det kom til det stadiet og jeg er også i 20-åra. Er ganske stressa over det sjæl. Fikk beskjed om at det sannsynligvis var innvendige hemoroider, men jeg er ikke helt sikker på om det er rett diagnose. Er veldig redd for at de bare går med den enkleste løsninga og at det blir feil. Anonymkode: d40d0...4e2 Spør legen om du kan ha irritabel tarm-sykdom. Anonymkode: 44032...38f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå