AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #21 Skrevet 6. september 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Begynner å innse at jeg ikke kommer til å være der jeg vil være økonomisk for å få barn før jeg er 30-35. Har noen erfaring rundt dette? F.eks. har noen tatt fertilitetstest, og hvor får man tatt dette? Anonymkode: 935e3...765 Fruktbarheten går nedover og når man når overgangsalderen er vaiabel fra kvinne til kvinne. Gynekologen kan hjelpe deg med å sjekke fruktbarhet. Det finnes endel blodprøver de kan ta i tillegg til gynekologiske undersøkelser. For noen er det for sent når de kommer til 30-35, for andre går det like lett som om de var 20. Det er likevel et sjansespill som du velger og ta. Det du ikke må glemme er at du skal ha energi til disse barna og det er litt utfordrende for oss godt voksne mødre. Hilsen ei på 37 med 3 under 4år. Anonymkode: cf8a7...cc0 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #22 Skrevet 6. september 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 31 å har tatt en slik «fertilitetstest». Jeg var naiv å trodde det bare var å ikke stresse om flere nevner. Det at du ble gravid på første forsøk i en alder av 34 er flaks. Å du var heldig. Eggene eldes med alderen din å når du er opp i 30 årene er eggene beregnet som «gamle» i den forstand at de nærmer seg overgangsalder. Færre gode egg. Å dårligere kvalitet. Legen min sa selv at folk må slutte å tro at man er fertile frem til de er 50 å at man har god tid i en alder av 30. Aldri før har flere kvinner slitt med å få barn. Dette mye fordi dem velger å få barn etter 30 år. Har en venninne som fikk sine første barn på første forsøk før 30. Hun er 35 nå å har ennå ikke blitt gravid. Hun skal gå i gang med prøverør. Jeg fikk beskjed om at alt så bra ut nå, men om ett par år vil det bli vanskeligere for meg å få barn da tallene mine viste at jeg var «gammel». Noe som er helt vanlig når man nærmer seg 35. Fikk jeg ikke barn innen 6 mnd anbefalte hun at jeg fikk hjelp. Ts gå til en privat klinikk å ta en slik utredning med blodprøver å innvendig ultralyd. Altfor få gjør dette å får sjokk når de ikke klarer å bli gravide i så ung alder men «gammel» når man planlegger barn. Du vil få et estimat på hvor god tid du har. Jeg gjorde dette å er glad jeg gjorde det. Anonymkode: af293...4c7 signerer fakta i innlegget Anonymkode: cf8a7...cc0
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #23 Skrevet 6. september 2019 9 minutter siden, Tvist skrev: Fikk hun barn eller ikke? skjønte ikke Det står at de første barna kom før hun ble 30 og nå i ettertid har hun ikke klart å bli gravid igjen så nå må hun ha prøverør for kvaliteten ble så dårlig og kroppen klarer det ikke selv lenger og hun er 35år Anonymkode: cf8a7...cc0
Maleficenta Skrevet 6. september 2019 #24 Skrevet 6. september 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Begynner å innse at jeg ikke kommer til å være der jeg vil være økonomisk for å få barn før jeg er 30-35. Har noen erfaring rundt dette? F.eks. har noen tatt fertilitetstest, og hvor får man tatt dette? Anonymkode: 935e3...765 Jeg fikk min første når jeg var 35 og et halvt. Null problem å bli gravid. Tok ikke fertilitetstest 1
Maleficenta Skrevet 6. september 2019 #25 Skrevet 6. september 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 31 å har tatt en slik «fertilitetstest». Jeg var naiv å trodde det bare var å ikke stresse om flere nevner. Det at du ble gravid på første forsøk i en alder av 34 er flaks. Å du var heldig. Eggene eldes med alderen din å når du er opp i 30 årene er eggene beregnet som «gamle» i den forstand at de nærmer seg overgangsalder. Færre gode egg. Å dårligere kvalitet. Legen min sa selv at folk må slutte å tro at man er fertile frem til de er 50 å at man har god tid i en alder av 30. Aldri før har flere kvinner slitt med å få barn. Dette mye fordi dem velger å få barn etter 30 år. Har en venninne som fikk sine første barn på første forsøk før 30. Hun er 35 nå å har ennå ikke blitt gravid. Hun skal gå i gang med prøverør. Jeg fikk beskjed om at alt så bra ut nå, men om ett par år vil det bli vanskeligere for meg å få barn da tallene mine viste at jeg var «gammel». Noe som er helt vanlig når man nærmer seg 35. Fikk jeg ikke barn innen 6 mnd anbefalte hun at jeg fikk hjelp. Ts gå til en privat klinikk å ta en slik utredning med blodprøver å innvendig ultralyd. Altfor få gjør dette å får sjokk når de ikke klarer å bli gravide i så ung alder men «gammel» når man planlegger barn. Du vil få et estimat på hvor god tid du har. Jeg gjorde dette å er glad jeg gjorde det. Anonymkode: af293...4c7 Noen kommer i tidligere overgangsalder enn andre så det er ikke likt hos alle kvinner. Jeg sier ikke man skal vente til 50, men om ts begynner å prøve når hun er 35 så kan det gå veldig bra. Jeg vet om kvinner i 20 åra som har måttet benytte prøverør, så det er ikke alltid alder som vanskeliggjør det å bli gravid.
Maleficenta Skrevet 6. september 2019 #26 Skrevet 6. september 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fruktbarheten går nedover og når man når overgangsalderen er vaiabel fra kvinne til kvinne. Gynekologen kan hjelpe deg med å sjekke fruktbarhet. Det finnes endel blodprøver de kan ta i tillegg til gynekologiske undersøkelser. For noen er det for sent når de kommer til 30-35, for andre går det like lett som om de var 20. Det er likevel et sjansespill som du velger og ta. Det du ikke må glemme er at du skal ha energi til disse barna og det er litt utfordrende for oss godt voksne mødre. Hilsen ei på 37 med 3 under 4år. Anonymkode: cf8a7...cc0 Men du er sliten fordi du har Tre tette. Hvemsomhelst hadde blitt sliten av det 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #27 Skrevet 6. september 2019 Jeg fikk #1 etter 5 PP da jeg var 31 og #3 på første PP da jeg var 37. De fleste er faktisk greit fruktbare gjennom 30-årene. Anonymkode: f7cd1...100 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #28 Skrevet 6. september 2019 Jeg fikk min første når jeg var 18 og min siste når jeg var 22. Det er så klart fordeler og ulemper ved å bli foreldre så tidlig. Den største ulempen, for min del, er at jeg aldri fikk tatt en utdannelse og derfor må nøye meg med det jeg får av jobb. Men, jeg har idag en helt grei 8-4 jobb med god lønn. Jeg har heller ikke hatt anledning til å spare noe særlig, så jeg leier. Økonomien har vært en utfordring oppigjennom, men man har da klart seg. Fordelen er at nå som 30 åring har jeg en helt annen frihet en noen av mine venninner. Det hjelper jo selvfølgelig på at jeg kun har barna annenhver uke, men jeg er heller ikke like låst i mine barneuker som mine venninner med yngre barn er. Anonymkode: e99f9...d4a 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #29 Skrevet 6. september 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Begynner å innse at jeg ikke kommer til å være der jeg vil være økonomisk for å få barn før jeg er 30-35. Har noen erfaring rundt dette? F.eks. har noen tatt fertilitetstest, og hvor får man tatt dette? Anonymkode: 935e3...765 Hadde du fulgt med på nyhetsbildet bare en eller to ganger i uka så ville du ha fanget opp at det er helt normalt å få barn i en alder av +/- 30 år, alt etter som hvor du bor i landet. Anonymkode: e374e...dda
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #30 Skrevet 6. september 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: I min omgangskrets er det noen få som fikk barn da de var 30-35. Nesten alle fikk nummer en i alderen 35-40. Ingen har, såvidt jeg vet, tatt fertilitetssjekk. Jeg vet at mange brukte noen måneder før det klaffet, en hadde gjentatte spontanaborter, og en måtte ty til prøverør. Men alle har jo klart det til slutt. Anonymkode: 73da3...e64 Den med prøverør har nok tatt fertilitetssjekk. Anonymkode: 0d85f...8e2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #31 Skrevet 6. september 2019 Jeg fikk barna mine da jeg var 29-34. Da hadde jeg jobba noen år, men kjøpte ikke eget hus før andremann var på vei. Synes det var en grei prioritering. Anonymkode: f64ce...3af
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #32 Skrevet 6. september 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Tenk å ha så lite kunnskap om et så viktig emne 😂🙄 Anonymkode: 40fd8...965 "I en dansk undersøkelse fra 2013 fant forskere ved Aarhus Universitet ut at kvinner i alderen 35-40 år er nesten like fertile som kvinner i alderen 20-24 år, og at kvinner er mest fertile i alderen 30-34 år. Med andre ord så det ut til at fertiliteten synker først i slutten av 30-årene." https://www.kk.no/helse/er-du-i-30-arene-og-bekymret-for-fruktbarheten-din/69651756 Anonymkode: c6cff...cd9 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #33 Skrevet 6. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble gravid på første forsøk etter pilleslutt da jeg var 34. Gikk som en drøm. At fertiliteten synker etter 35 år er svært overdrevet. Den synker, men i svært liten grad. Ikke stress. Anonymkode: c6cff...cd9 Ja fordi det gikk for det så går det greit for de fleste ja🙄 Ts, prøv å få barn før du har fylt 35 år. Anonymkode: 7e80d...678 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #34 Skrevet 6. september 2019 Det går mest sannsynlig bra, uten at det er noen garanti. Vi tok en fertilitetssjekk privat da jeg var 31 og han 34, fordi vi hadde vært uten prevensjon over et år uten at det skjedde noe, og lurte på om vi kunne fortsette å ta det som det kom, eller om vi burde oppsøke hjelp. Vi fikk vite at jeg hadde lave eggreserver, så det lønnet seg ikke å vente for lenge hvis vi ønsket oss flere enn ett barn. Etter en trøblete vei for å få nr. 1, ble jeg likevel lett gravid med nr. 2 som 35-åring. Og vi tenker fortsatt å prøve å få en til, uten at det er helt urealistisk. Men det var ei stund vi trodde alt det var for seint for oss alt tidlig i 30-åra, og det gjelder jo for noen. En fertilitetsjekk sier ikke alt, men det kan si noe om eggreserve og åpenbare problemer som gjør at det haster litt. Risikoen for at det ikke går i det hele tatt om dere venter er ikke så stor, men jeg personlig hadde ikke ønsket å ta den hvis jeg kunne unngå det, fordi jeg hadde et veldig sterkt ønske om å oppleve å få barn. Anonymkode: 38294...00b
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #35 Skrevet 6. september 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja fordi det gikk for det så går det greit for de fleste ja🙄 Ts, prøv å få barn før du har fylt 35 år. Anonymkode: 7e80d...678 Hvis du gidder å lese, så synker ikke fruktbarheten nevneverdig før mot slutten av 30-årene. Dersom hun vil plages som 32-åring, vil hun nok plages som 28-åring også. Anonymkode: c6cff...cd9 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #36 Skrevet 6. september 2019 Hovedproblemet med å vente for lenge rent fertilitetsmessig er at man har mye mindre tid på seg dersom man finner ut at det er noe galt. Prøving, IVF og eventuelt andre ting som adopsjon tar tid. Det heter at man skal prøve aktivt i et år. Hvis man da begynner når man er 35 vil man kanskje være 36 før man oppdager at det er vanskelig. Så begynner utredninger, eventuelle hormonbehandlinger, forsøk etc. Så hvis man får trøbbel har man plutselig langt mer tidsnød enn dersom man oppdager dette når man er 28. Anonymkode: 1e777...5f9 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #37 Skrevet 6. september 2019 Det du så for det økonomisk? Hvorfor har alle så fryktelig høye krav til alt før man får barn? Tror man at livet stopper mens man har barn? Jeg fikk barn da jeg var 23 og 24 år. Da hadde jeg bachelor, vi kjøpte hus mens jeg var gravid. Mannen hadde nettopp fullført master da første kom. Begge hadde 100% jobb. Nå har jeg en treåring og en toåring og har studert ved siden av jobb siste 1,5 årene samtidig som full jobb. Leser når barna har lagt seg. Vi lider på ingen måte økonomisk, men vi har ikke to teslaer eller 500kvm hus og hytte og båt. Vi prioriterte familie og ønsker ikke risikere å ikke få det. Anonymkode: 97a05...1ea 2
Clefable Skrevet 6. september 2019 #38 Skrevet 6. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det du så for det økonomisk? Hvorfor har alle så fryktelig høye krav til alt før man får barn? Tror man at livet stopper mens man har barn? Jeg fikk barn da jeg var 23 og 24 år. Da hadde jeg bachelor, vi kjøpte hus mens jeg var gravid. Mannen hadde nettopp fullført master da første kom. Begge hadde 100% jobb. Nå har jeg en treåring og en toåring og har studert ved siden av jobb siste 1,5 årene samtidig som full jobb. Leser når barna har lagt seg. Vi lider på ingen måte økonomisk, men vi har ikke to teslaer eller 500kvm hus og hytte og båt. Vi prioriterte familie og ønsker ikke risikere å ikke få det. Anonymkode: 97a05...1ea Dere eier jo bolig og har to fulltidsjobber. Regner med at de som sier det ikke passer økonomisk, mangler en eller begge av disse tingene. 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #39 Skrevet 6. september 2019 For de fleste går det helt fint å bli gravide i 30-35 års alder. Etter det kan det bli vanskelig for noen. Jeg fikk første barn da jeg var 39 år og ble gravid på nytt da babyen var 7 mnd. Jeg er tydeligvis fortsatt veldig fruktbar og blir lett gravid, men man kan ikke vite dette før man tester seg. Jeg har aldri gjort det, men hvis du tenker mye på dette med barn og vet det er viktig for deg å få egne barn, så ville jeg sjekket det hos gynekolog og ikke venter for lenge med det. Anonymkode: feca1...017 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå