Gå til innhold

Kveler bilen og sliter med bakkestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg fikk førerkort for 5 år siden, og kjørte da med dieselbil. Da jeg fikk lappet kjøpte jeg meg en gammel dieselbil, og har kjørt den siden. For rundt 2 uker siden kjøpte jeg en 4 år gammel Suzuki swift med bensinmotor. Nå angrer jeg fryktelig på dette. Det er som å lære å kjøre bil helt på nytt. Jeg kveler den og kveler den, rygger i en voldsom fart og ruser motoren ved hver bakkestart. Jeg er livredd for å ødelegge bilen, da den er ganske ny og jeg ikke har så fryktelig mye penger. Jeg er redd for å trille bakover og bulke bilen bak meg hver gang jeg skal ta igang, og spesielt i bakker. 🙄 Jeg føler meg som en idiot som ikke tenkte på at bensin og diesel er så forskjellig. Jeg har jo lappen og har kjørt problemfritt i årevis. Nå plutselig har alt gått på tverke, og jeg føler meg så usikker og redd for å kjøre. Jeg vurderer helt seriøst å selge den igjen og kjøre automat isteden. Men det gjør meg vanvittig trist, da jeg vet jeg var heldig å fant drømmebilen i riktig farge og med ekstrautstyr. Jeg vil gjerne få det til, men jeg er redd for å trene på det, fordi jeg er redd for å ødelegge den. 😞 Noen som har noen tips? 

Anonymkode: e559d...5b9

Skrevet

Om du ikke er komfortabel med bakke start så sett bilen i fri, sett brekket på, kløtsjen inn, gir i første, og trå sakte på gassen til du kjenner den tar, ta så brekket av og kjør. 

• Liker 3
Skrevet

Det er bare en vanesak:) Og bil tåler en del altså!:P Ta med deg noen som kjører bensin og øvelseskjør litt da:) Øv på det du plages med. Om det hjelper; jeg har manuelt gir på min bil, på jobb kjører jeg smått en automat, tramper etter clutsjen titt og ofte :fnise:

Anonymkode: bbf64...a96

• Liker 2
Skrevet

om du er veldig nervøs for bakkestart så ta håndbrekke på, gi litt gass og slipp håndbreket når du e klar :)

Skrevet

Bakkestart skal alltid være med brekke på? Det er bare å øve seg altså. Skjønner godt at du ikke vil ta nederlaget med å selge den igjen. Dette klarer du!

Anonymkode: 82a4a...79e

Skrevet

Vanesak, Bakkestart... Legg inn 1. gear, hold bilen på brekket med låseknåtten på brekk inne, slipp bremsepedal og gi litt gass.

Slipp ut clutsjen sakte og kontrollert. Du vil føle når  clutsjen begyner å ta tak, turtallet vil synke en anelse...

Så kontrollert gasspådrag \ brekk av \ clutsj ut. Kommer av seg selv etter kort tid. Små bensinmotorer krever ofte litt mere gasspådrag for ikke å bli kvalt akkurat i det man skal i gang.

a.

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bakkestart skal alltid være med brekke på?

Trenger ikke det når du blir kjent med bilen, men brekk er nyttig om usikker \ ukjent bil. Evt. Veldig bratt bakke.

a.

Endret av Sliten&kjørt52
  • Liker 3
Skrevet

Jeg er relativt ny sjåfør selv.. er det virkelig så stor forskjell på diesel og bensin bil? 

Du må kanskje bare lære deg å kjenne bilen. Så fort du finner gripepunktet på bilen så har du veldig kommet langt. Etter det så kommer det meste av seg selv, føler jeg da. 
Jeg har aldri klart bakkestart med brekket på. Får det bare ikke til fordi det blir så mye å følge med på. Gripepunktet finner jeg nesten uten å tenke stort over det og da er jeg liksom allerede i gang :PFor jeg da stoler på at jeg verken vil trille bakover eller kvele bilen i det jeg slipper fra brems til gass og alt skjer så fort at jeg tenker ikke over noe av det. Skal jeg begynne å tulle med brekket så blir det bare krøll og tull. Da stoler jeg plutselig ikke på føttene mine lengre og spesielt ikke clutch-pedalen og gripepunktet.
Må sies at jeg har fått høre at jeg tok dette med clutch og gripepunkt uvanlig fort. På første timen så ville kjørelæreren teste meg i bakkestart, uten at jeg hadde verken lest eller hørt noe om bakkestart og ihvertfall ikke en gang prøvd bakkestart før. Jeg hadde kjørt en gang med pappa på en parkeringsplass, hvor vi øvde på å starte opp bilen og kjøre i ring. that's it. 😂
Jaggumeg så klarte jeg bakkestart på første forsøk, ved kun å få den enkle beskjeden som "Finn gripepunktet, gripepunktet er der hvor du kjenner at bilen tar et tak, når du tar å slipper ut clutchen litt. Når du har funnet det, så kan du fjerne foten fra bremsen og bilen vil stå helt rolig. Finn det og kjør".

Det første jeg gjør med ny bil, er å finne gripepunktet og teste den i en liten bakke. Med det så føler jeg at jeg har mer kontroll over bilen.  Så jeg anbefaler deg å øve på å finne det punktet på bilen, så vil du oppleve å kvele bilen mindre og bakkestart blir en lek. 

Anonymkode: 04947...dc1

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bakkestart skal alltid være med brekke på? Det er bare å øve seg altså. Skjønner godt at du ikke vil ta nederlaget med å selge den igjen. Dette klarer du!

Anonymkode: 82a4a...79e

Nei, bakkestart "skal" ikke være med brekket på. 

• Liker 4
Skrevet
31 minutter siden, NBA said:

finnes ingen regler om hva som er mest riktig, Normalt sett så sier de jo at clutch og brems er det vanligste, men og bruke hånndbrekk er ganske normalt

Anonymkode: 51690...9fc

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er relativt ny sjåfør selv.. er det virkelig så stor forskjell på diesel og bensin bil? 

Du må kanskje bare lære deg å kjenne bilen. Så fort du finner gripepunktet på bilen så har du veldig kommet langt. Etter det så kommer det meste av seg selv, føler jeg da. 
Jeg har aldri klart bakkestart med brekket på. Får det bare ikke til fordi det blir så mye å følge med på. Gripepunktet finner jeg nesten uten å tenke stort over det og da er jeg liksom allerede i gang :PFor jeg da stoler på at jeg verken vil trille bakover eller kvele bilen i det jeg slipper fra brems til gass og alt skjer så fort at jeg tenker ikke over noe av det. Skal jeg begynne å tulle med brekket så blir det bare krøll og tull. Da stoler jeg plutselig ikke på føttene mine lengre og spesielt ikke clutch-pedalen og gripepunktet.
Må sies at jeg har fått høre at jeg tok dette med clutch og gripepunkt uvanlig fort. På første timen så ville kjørelæreren teste meg i bakkestart, uten at jeg hadde verken lest eller hørt noe om bakkestart og ihvertfall ikke en gang prøvd bakkestart før. Jeg hadde kjørt en gang med pappa på en parkeringsplass, hvor vi øvde på å starte opp bilen og kjøre i ring. that's it. 😂
Jaggumeg så klarte jeg bakkestart på første forsøk, ved kun å få den enkle beskjeden som "Finn gripepunktet, gripepunktet er der hvor du kjenner at bilen tar et tak, når du tar å slipper ut clutchen litt. Når du har funnet det, så kan du fjerne foten fra bremsen og bilen vil stå helt rolig. Finn det og kjør".

Det første jeg gjør med ny bil, er å finne gripepunktet og teste den i en liten bakke. Med det så føler jeg at jeg har mer kontroll over bilen.  Så jeg anbefaler deg å øve på å finne det punktet på bilen, så vil du oppleve å kvele bilen mindre og bakkestart blir en lek. 

Forskjell på diesel og diesel også, den gode gamle diesel purka mi skal du være kjempe flink for å klare å kvele under bakke start, den nyere dieselen til kona er mer lik bensin bil 

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, NBA skrev:

Kommer an på hvor bratt bakken er.  Bratt = bruk brekket. 

Anonymkode: c6007...e57

Skrevet
10 minutter siden, Apis skrev:

Forskjell på diesel og diesel også, den gode gamle diesel purka mi skal du være kjempe flink for å klare å kvele under bakke start, den nyere dieselen til kona er mer lik bensin bil 

Dieselbilen min er en 20 år gammel, og kjempe enkel å kjøre! Det er bare så synd at det er så vanskelig å bytte når man er vandt til den. 🙄 

Skrevet

Øve, øve og øve! Det blir bedre når du mer kjent med bilen også. Så prøv de forslagene over her. Finn deg en bakke hvor det ikke er så mye trafikk og øv!!

Anonymkode: b0462...06d

• Liker 2
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For meg var det hvert fall enorm forskjell! Men alle bilene jeg har kjørt de siste fem årene har vært diesel, så det føles veldig nytt. Jeg har funnet gripepunktet flere ganger, men synes det er vanskelig å høre på motoren når det er bensin. Jeg er vandt til skikkelig lyd. 🙄 Skal sies at jeg også fikk til bakkestarten på første forsøk under kjøretimene, og fikk beskjed om at det trengte jeg ikke øve mer på. 😅 Skulle bare ønske at det var med bensinbil, men kjøreskolene bruker mest diesel siden disse er lettere å kjøre for elevene. 

Skrevet

Selg drittbilen og kjøp deg en dieselbil, mye bra på markedet nå for en grei penge 👍 

• Liker 1
Skrevet

Det er bare å fortsette å øve. Finn en bakke som helst ikke er på vei med andre biler, og finn dette gripepunktet, hold det lenge og prøv mange ganger. Det høres også ut som du bør øve på små bevegelser på pedalen. Og lytt. Du synes det er vanskelig å høre fordi du ikke er vant til det, men for meg som er vant til elbil er det ikke vanskelig å høre på svigers bensinbil. Dersom du fremdeles tviler på at du kommer til å få det til, få noen andre til å prøve bilen din i bakkestart og hør om de synes det er vanskelig. 

Anonymkode: 60a07...4cd

Skrevet
16 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Selg drittbilen og kjøp deg en dieselbil, mye bra på markedet nå for en grei penge 👍 

Eller en elbil. Skal noe til å kvele den.

Anonymkode: 4ec1a...10f

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller en elbil. Skal noe til å kvele den.

Anonymkode: 4ec1a...10f

Gå fra noe dårlig til ubrukelig er ikke mye smart 👍

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...