AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #1 Skrevet 5. september 2019 Jeg har veldig lyst på en fugl, å har tenkt mye på undulat. Jeg har 2 perserkatter, men de er verdens snilleste så tror med litt tålmodighet at de vil venne seg til fuglen. Tenkte å kjøpe 1 hann-undulat (iallefall til å starte med). Har sjønt at de kan bråke litt, men bråker 1stk så mye at det kan plage naboer? Bor i en leilighet som er vegg i vegg med 2 andre leiligheter, å det er litt lytt. Jeg bryr meg ikke noe om at det bråker litt her inne, men om det bråker så mye at naboene hører det blir det er problem😕 så kan noen med erfaring gi meg noen svar på det? Kan vurdere en annen fugl også om det er anbefalt. Anonymkode: 616ec...22f
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #2 Skrevet 5. september 2019 I naturen lever undulater i store flokker på tusenvis av fugler. De er flokkdyr og svært sosiale seg i mellom. Å plassere en enslig undulat i et bur er nesten på linje med dyreplageri, synes jeg. Greit at mange mener at "jamen vi sosialiserer mye med fuglen selv". Det blir ikke det samme. Et menneske kan aldri erstatte en annen undulatvenn. Så, hvis jeg var deg, ville jeg kjøpt to stk minst. Da har de en venn av samme art. Det sies at de er litt vanskeligere å temme om man har to. Anonymkode: b97f8...64c 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #3 Skrevet 5. september 2019 Undulater skal ikke være bare én. Skal du ha undulat, må du ha minst to. De bør få fly fritt minst en gang om dagen. Da kan kattene bli et problem. Du vet ikke hvordan de vil reagere på fuglene, og ikke minst: du vet ikke hvordan fuglene vil reagere på kattene... det er ikke ok om fuglene er i konstant alarmberedskap. Jeg synes ikke du bør skaffe deg fugler når du har katter. Selv om de ikke fysisk skader fuglen, er det vanskelig å si hvor mye stress de forårsaker. Anonymkode: bd00e...e4f 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #4 Skrevet 5. september 2019 De bråker ja og det må de få lov til, de er jo fugler. Anonymkode: ac0c3...bd1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #5 Skrevet 5. september 2019 Aldri i verden om jeg hadde skaffet meg fugl når jeg hadde katter. Kattene kan være verdens snilleste, men jaktinstinktet er der! Stakkars fugler. Anonymkode: 23d06...bd9 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #6 Skrevet 5. september 2019 Mine vekket meg hver morgen, lenge før ringeklokka. Kanskje om du har de i ett vinduløst rom om natta? Og du må ha minst to! Anonymkode: 923f0...7d4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #7 Skrevet 5. september 2019 Det er fortvilende for fuglene å bli begrodd av rovdyr uten fluktmulighet, og det er fortvilende for katter å være kostant trigget av instinkt uten å få tak i byttet. Altså stressende for begge parter. Sist men ikke minst skal ikke undulater leve alene. Jeg har hatt både undulater og katter, men aldri samtidig. Undulatene fikk full panikk om de så dyr utenfor vinduet, så for meg er det helt utenkelig å la katt og undulater bo sammen med mindre katten flyttet inn til oss som kattunge. Og ja, undulater bråker. De er svært sosiale og lekne dyr😊 Anonymkode: 68211...ac2 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #8 Skrevet 5. september 2019 Som andre sier, en undulat alene er som dyremishandling å regne. De trenger å være med andre fugler av samme art. I tillegg må de ha minst en time hver dag, aller helst 3-4 ganger mer, der de får være løse, fly, utforske, og leke. Fugler behøver også strenge rutiner mtp natt/dag, og behøver minst 10 timer uforstyrret søvn i døgnet. Det betyr at du må være hjemme til samme tidspunkt hver eneste dag for "leggetid" ( unntak går greit, men uten gode rutiner blir fuglene raskt irritable og skrikete) Det ser veldig søtt ut med filmer av fugler og hunder/katter som er bestevenner, men det er ikke så lett. Vi er fosterhjem for fugler, og har ofte besøk av hund. Hunden er vant til fugler, fuglene blir raskt vant til hunden,, og de blir tilsynelatende veldig gode venner, men fuglene elsker å erte hunden ved å snittfly mot ham, nappe han i øret og hale, og gjøre alt de kan for å tirre ham. Det betyr at de må være i buret når hunden er her, fordi de ikke vil la ham være i fred. Jeg er veldig glad i fugler, hvis ikke hadde jeg ikke valgt å være fostermor til fugler som ikke har hatt det så bra i tidligere hjem, men siden jeg er det ser jeg veldig ofte at mange ikke vet hva det krever å ha fugl, både økonomisk og tidsmessig, og blir lei etter et par måneder/år. Anonymkode: 6a0ee...215
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #9 Skrevet 5. september 2019 Jeg glemte å svare på spørsmålet om lyd. Fornøyde fugler synger/kvitrer mye (gjerne 3-4 perioder om dagen), misfornøyde fugler skriker, og apatiske fugler er stille, og når de er flere kommuniserer de med lyd. Hvis det er veldig lytt der du bor vil naboene høre fuglene. Vi har persienner og lystette gardiner + mørkt teppe på buret, men likevel starter fuglene å synge rundt kl 5 når vi er midtsommers. Anonymkode: 6a0ee...215
Monsemamma Skrevet 7. september 2019 #10 Skrevet 7. september 2019 Jeg hadde undulat en gang, hadde bare èn og set fikk helt supert (i motsetning til det mange andre her sier...) Men jeg brukte utrolig mye tid med den de første ukene/månedene, håndmatet, hadde hånden i buret til den ble komfortabel, begynte å ha den ute i lite rom så større etc. Fuglen ble helt utrolig tam, vi slapp den ut med en gang første mann kom hjem og så fløy den fra skulder til skulder, pratet osv, lærte seg mange ord. Undulater er utrolig smarte og kan lære mye! Hvis du får to har de selskap i hverandre og det er jo flott men da blir den ikke så tam til deg. Når det gjelder å ha den med katt ville jeg aldri gjort det. Kattens instinkt er sterkt og su har flaks hvis du tilfeldigvis har en katt som ikke er interessert. Da må fuglen være adskilt og mye i buret sitt og kommer til å bli kjempestresset.. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #11 Skrevet 7. september 2019 Dyr som holdes i bur skulle vært strengt forbudt. Dyr er vant til å leve fritt og dyr i bur er dyremishandling. Undulater bråker og søpler mye. Jeg skjønner de godt så lenge de tvinges til å være i bur. Jeg skulle ønske folk sluttet å kjøpe dyr som skal sitte i bur, da ville det til slutt bli slutt på denne mishandlingen. Anonymkode: fdc18...cf1 1
Gjest B_K_W Skrevet 8. september 2019 #12 Skrevet 8. september 2019 Har selv undulat og nymfeparakitt. Det er MYE lyd i undulater, naboene dine vil garantert høre det. Og de må helst være minst 2, samt få mulighet til å fly. Da må du ha kontroll på kattene. Har selv katt, men han bryr seg ikke om fuglene.
Gjest voss Skrevet 9. september 2019 #13 Skrevet 9. september 2019 Jeg hadde en undulat i 12 år. Det var omplassering, jenta som hadde han hadde ikk tid mer. Han ble veldig gammel og grå, og døde en natt for lenge siden. Vi visste ikke noe særlig om undulater på starten av 90-tallet og det var første kjæledyr vi hadde i hus. Vi hadde mye glede av han, og han fikk fly hele dagen hver dag, bare ikke på natten når han sov. Han var så glad i epler og frukt og grønt, og bråket ble hverdagslyd til slutt. Han var sosial, og klatret på oss mens vi så tv og elsket å leke på bordet med ball, og var "pratsom" med å ape etter oss. Vi satte på bjeller i taket som han hoppet mellom og ble husets sjel. Det var stor sorg da han gikk bort, et familiemedlem faktisk. Det er mye stell med undulatene. Mn må passe på nebb og klør, aktivitet og sosialisering. Heldigvis er det lett å frakte dem og få pass over lengere tid. Buret må også vaskes ofte. I ettertid har jeg tenkt mye på at de skulle vært to. Han hadde en hund å leke med, men det hadde nok vært en lettere job å bare ha to fra starten av. Det er ikke noe ekstra jobb for det er jo bare et bur å rengjøre, så lenge du ikke får et par som får unger. Jeg ville kjøpt to eller flere, og sett etter dyr som må omplasseres. Naboen i blokka har fugler, vi hører dem hele dagen, men de sover på natta, så det får være greit. Det finnes verre støy, hvis man lever nært folk er det noe man må leve med.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #14 Skrevet 9. september 2019 Hadde et ensomt marsvin som døde av anemi, noe av det tristeste jeg har opplevd og vil sterkt anbefale deg å få 2-3. Til de som lurer hadde marsvinet hormonell ubalanse og sloss med andre, til og med veterinærer klarte ikke å kurere ensomheten. RIP Anonymkode: 34889...c80
Tvist Skrevet 10. september 2019 #15 Skrevet 10. september 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde et ensomt marsvin som døde av anemi, noe av det tristeste jeg har opplevd og vil sterkt anbefale deg å få 2-3. Til de som lurer hadde marsvinet hormonell ubalanse og sloss med andre, til og med veterinærer klarte ikke å kurere ensomheten. RIP Anonymkode: 34889...c80 Trist, men nå handlet dette om undulater.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #16 Skrevet 10. september 2019 Jeg har to undulater. De er helt fantastiske kjæledyr. De står på loftstuen. Hadde de i stuen først men de bråkte altfor mye der så jeg måtte flytte de opp istedenfor. Hører de i gangen men ikke inn på stua, så hvis leiligheten er godt isolert vil nok ikke naboene høre så mye lyd. De har utrolig stor glede av hverandre, koser og mater hverandre hele dagen så jeg anbefaler deg å skaffe to. Jeg ser for meg at katter kan bli et problem siden de vanligvis elsker å fange fugler. Selv har jeg hund og det går helt fint, de plager ikke hverandre. Jeg bruker ikke teppe over buret, de legger seg selv hver kveld i 8-tiden og sover til 5 nå når det er lyst, i tillegg til at de sover et par runder på dagtid. Jeg lukker aldri døren til buret så de får fly som det passer de, men de holder seg alltid til to faste plasser foruten at de flyr et par runder runt i rommet. De søler utrolig mye med mat, bæsjer masse (dog kun på to faste plasser) og mister en del fjær så det må støvsuges og vaskes etter de hver dag. Helt utrolig hvor mye griseri de lager til å være så små! Alt i alt er de supre kjæledyr som lager liv i huset og er veldig underholdende å studere. Jeg ville dog tenkt meg om både en og to ganger med tanke på kattene du har, det kan som sagt bli veldig vanskelig. En løsning kan jo være at du feks har de på soverommet og lar de fly runt der istedenfor der kattene oppholder seg. Anonymkode: 2e8c3...be2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå