Gå til innhold

Er dette mye eller lite «farting»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sure miner her i hjemmet fordi mannen mener han er lite ute på ting alene. Jeg mener det er vanlig. Vi har en baby på 8-9 måneder. Etter en rask gjennomgang ser jeg at han har vært ute alene/med venner fem ganger siden babyen ble født. Kan godt være det er mer som jeg har glemt. Tre ganger til har han hatt planer, men det har blitt avlyst pga vær og diverse. En gang har han tatt med det eldste barnet til svigermor en langhelg som har passet barnet mens han har gjort forskjellige ting med venner. (Et stort barn som klarer det meste selv, jeg var hjemme med baby.) Til sammenligning har jeg vært ute én gang på disse månedene, i fire timer mens babyen sov. (Det eldste barnet var da ikke hjemme.) Hans ting har ofte vært på dagtid + kveld, eller store deler av dagen.

Jeg vet ikke, er dette mye, lite eller helt vanlig? Mannen mener han er myyye mindre ute enn folk flest med baby/barn. Nå har jeg spurt om han kan være hjemme til helgen pga mye som skal gjøres i huset før flytting og han er sint og mener han aldri er ute. 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 15abc...168

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde det dreide seg om farting på engelsk. :fnise: 

Anonymkode: 97ab3...cfd

• Liker 18
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde det dreide seg om farting på engelsk. :fnise: 

Anonymkode: 97ab3...cfd

Haha, ops! Tenkte jeg ikke på en gang! Men kanskje jeg får mer klikk da 😅

TS

Skrevet

Om det er mye eller lite tror jeg er fullstendig subjektivt, men det som er verst er jo den store forskjellen mellom det han får gjøre og det du får gjøre. Han må forvente å ta ungene alene like lang tid som han får ta fri fra dem.

Anonymkode: 98e66...f54

• Liker 20
Skrevet

Det første året er unntakstilstand. Men det er helt normalt at mannen er mer ute enn moren det første året. Nå er ungen vår over 1 år og jeg ammer ikke lenger, og nå er det jeg som er oftest ute på kveldene. Første året var det han. Nå er ikke han av de mest sosiale, så han har ikke hatt så stort behov for det. Men jeg tenker at mannen må få dra ut og møte venner selv om du er hjemme (om du ammer). 

Anonymkode: d2b17...dbb

• Liker 8
Skrevet

Nå er det jo veldig subjektivt om hva man mener er mye farting eller ikke, men min mening er at 5 ganger i løpet av 8-9 måneder er ekstremt lite. Nå vet jeg ikke grunnen til hvorfor det er sånn. Ønsker han seg mer? Ønsker du deg mer? Grunnen til at jeg spør er fordi at folk har veldig forskjellige behov og for meg så blir det litt feil å sammenligne. Min samboer har ikke det samme behovet for å være sosial som jeg har og han er dermed mindre ute å farter enn det jeg er. Jeg kan forstå at din ikke er så høy. Kvinner har født og belastet kroppen, i tillegg så ammer de fleste. Det betyr gjerne at det første året er litt roligere når det kommer til sosiale begivenheter på grunn av kroppslige belastninger, men det blir feil (i hvert fall for meg) å forvente at partneren skal sitte hjemme hele tiden på grunn av det. 

• Liker 8
Skrevet

Det er lite. For begge. Klart man skal bli enige om når man får egentid, siden den andre da blir låst med barnet, men altså, man bør klare å gi hverandre litt mer fri enn det der...

Jeg var veldig lite ute på såkalt farting det første året, men det var i all hovedsak grunnet amming. Men mannen var på lønningspils hver måned og litt sånt. 

Skal man låse hverandre inne hjemme, går det på forholdet løs. Da føler man seg fort fanget og kvalt, og ektefelle og barn blir en tvangstrøye.

Det er veldig sunt å komme seg ut og være uten ektefelle og barn innimellom.

Anonymkode: b3638...3ce

• Liker 12
Skrevet

Alle må jo finne ut hva som passer for dem, og det er neppe noen fasit på dette. Men selv synes jeg det høres lite ut for dere begge. At dere er ute på egne ting mens den andre passer babyen i hvert fall en gang i måneden tenker jeg at ville være sunt for de fleste. 

Anonymkode: d2294...3fd

• Liker 5
Skrevet

Vi har en på snart fem og en på 13 mnd, og både jeg og mannen har vært en god del ute på ting enn det der. Tenker det er viktig å kunne treffe venner eller finne på noe en gang i blant, men man skal selvsagt dele på det. Jeg har nok vært litt mer hjemme med han da jeg fullammet, men ellers så er vi ganske 50-50. 

Anonymkode: 24a50...568

Skrevet

Jeg tenker at så lenge du ikke får samme tilbake, eller at han velger å ut istede for å fikse og ordne ting, så er det for mye. 

Min mann jakter, og spiller fotball. Han er vekk 1-2ganger i uka på fotball. Ofte så tar han med seg ett av barna, i tillegg kjører og henter han barn på idrettene sine. Han er så å si aldri ute å drikker, det skjer 1-2ganger i året. Hver høst er han vekk 1-2 uker og de fleste helgene. Det hadde ikke gått om jeg ikke fikk avlastning i hverdagene og at han tar ungene ekstra. Samt at han prioriterer vekk Helgefyll og henging med kamerater hele tiden. Det hadde ikke funket om han ville gjort alt. Samtidig så er han fleksibel om jeg skal noe, ungene skal noe (foreldremøter, idrett, cuper og kamper) han tar i tillegg baby på morgen i helga sånn at jeg kan sove eller trene. 

Anonymkode: b6780...dc1

• Liker 6
Skrevet

Er kanskje vanlig? Barnet mitt er to, og jeg har kanskje vært ute med søsteren min 4 ganger. 

Anonymkode: 3755a...a16

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lite. For begge. Klart man skal bli enige om når man får egentid, siden den andre da blir låst med barnet, men altså, man bør klare å gi hverandre litt mer fri enn det der...

Jeg var veldig lite ute på såkalt farting det første året, men det var i all hovedsak grunnet amming. Men mannen var på lønningspils hver måned og litt sånt. 

Skal man låse hverandre inne hjemme, går det på forholdet løs. Da føler man seg fort fanget og kvalt, og ektefelle og barn blir en tvangstrøye.

Det er veldig sunt å komme seg ut og være uten ektefelle og barn innimellom.

Anonymkode: b3638...3ce

TS

Takk for innspill, ser absolutt poenget ditt. Skjønner at det kan gå på forholdet løs om man aldri har fri, samtidig tenker jeg at det også går på forholdet løs om man aldri ser hverandre eller at den ene sitter med hovedbyrden.

Nå er det jo litt spesielt det året her fordi jeg ammer og babyen overhodet ikke tar flaske/spiser noe annet. Da blir jeg låst. I tillegg er jeg alene med baby og barn hele dagen, noen ganger til langt på kveld pga overtid. Så er det lekser, treninger, bursdager osv. Babyen sovner ikke før sent og når man da endelig har voksentid er kl. 23 og man er helt skutt. Så er det jo litt som skal snakkes om eller gjøres da også. Helger er omtrent den eneste tiden man kanskje kan være litt sammen eller få gjort ting man ikke har tid til ellers og da føles det jo litt dumt når man igjen skal være alene med barna og den andre skal ut. Om begge går ut en hel dag ti ganger hver på 8 måneder, så blir jo det 20 dager som forsvinner. Det er kanskje ikke mye, jeg bare skjønner ikke hvordan man skal få tid til alt 🤷🏼‍♀️

Og så blir det jo sånn at den som får mest blir mest sliten og mindre behov for å finne på noe. Og så får man høre det også, at man ikke orker ditt og ikke orker datt, men det må jo nødvendigvis gå på bekostning av noe. 

Ikke lett dette, men jeg setter pris på alle innspill. TS

• Liker 4
Skrevet
49 minutter siden, Sylveon skrev:

Nå er det jo veldig subjektivt om hva man mener er mye farting eller ikke, men min mening er at 5 ganger i løpet av 8-9 måneder er ekstremt lite. Nå vet jeg ikke grunnen til hvorfor det er sånn. Ønsker han seg mer? Ønsker du deg mer? Grunnen til at jeg spør er fordi at folk har veldig forskjellige behov og for meg så blir det litt feil å sammenligne. Min samboer har ikke det samme behovet for å være sosial som jeg har og han er dermed mindre ute å farter enn det jeg er. Jeg kan forstå at din ikke er så høy. Kvinner har født og belastet kroppen, i tillegg så ammer de fleste. Det betyr gjerne at det første året er litt roligere når det kommer til sosiale begivenheter på grunn av kroppslige belastninger, men det blir feil (i hvert fall for meg) å forvente at partneren skal sitte hjemme hele tiden på grunn av det. 

Takk for svar, svarte litt mer utfyllende på det til en annen over her. 😊 TS

Skrevet

Jeg synes ikke det er for mye forlangt å få være ute med venner én gang i måneden, selv om man har en baby. Men dere bør også tilrettelegge slik at du kan gjøre det av og til på egenhånd også. Babyen trenger mor mer enn far det første året, i alle fall mens det får morsmelk. Har du prøvd å pumpe melk, eller prøvd morsmelkerstatning?

Hvis dere skal flytte, så må dere likevel være to om den jobben. Det skal ikke være slik at kun du skal pakke ned ting, sortere ting, kaste ting og så videre. Han ta sin del av lasset der. Så akkurat i denne perioden frem til dere har flyttet, og har kommet dere i stand i det nye huset, så mener jeg han burde være hjemme frem til dere har fått de tingene i orden. 

Anonymkode: 04b71...122

• Liker 7
Skrevet

Når han går ut, er han vekke i 24 timer og fyllesyk hele neste dag? Eller er han vekke fra kl 18 til 01 og oppegående neste dag?

Regner dere med to timer på kveldstid som å «gå ut alene», eller er det bare hele kvelder på fylla som teller? Vi er mye ute alene, men det er vanligvis en time trening, et cafebesøk eller to øl med en kompis. Ikke hele kvelder. 

Anonymkode: 808a7...77e

• Liker 5
Skrevet

Dere er da voksne mennesker, ts.

Sett dere ned med en måned eller to av gangen. Så legger dere inn "deres greier".

Feks: det må flyttes. Til det behøver dere x antall timer.

Det må trenes. Dere tar med eldstemann på fjellturer og jogging, og setter så av 2 x 2 timer hver i uka til trening som må gjøres uten barn. Da på alternerende dager.

Så har dere trolig begge venner. De bør trolig treffes ikke på fellesen. Da kan en ta legging og venner hjemme, den andre treffer venner eksternt samtidig. Pass på å bytte på hvem som er hjemme så det blir 50/50.

Sist har dere hobbyer. Her ser jeg ingen grunn til å i alle fall tilby det elste barnet å delta. Så da tar dere med elstemann på hver deres hobby 1 kveld i uka, og den andre legger.

Dette er null problem. Så lenge en ikke konstant skal ha "fri" fra egne barn. Opplever en behov for det så burde en ikke fått barn. Fri får en om 18 år.

Og sørg for guds skyld for at det blir likt. Dersom han krever mer "fri" på grunnlag av at han har penis? Le han opp i trynet. Det er den eneste responsen et slikt utsagn fortjener.

Anonymkode: e604a...5af

• Liker 4
Skrevet

Det er jo veldig individuelt. Men sånn umiddelbart tenker jeg jo at han er lite ute på ting med det du beskriver. Det er jo veldig naturlig at det blir mindre på mamma det første året - da særlig når man ammer og baby ikke vil ta flaske. Så jeg tenker jo at man bør klare å være litt rause med hverandre - og at dere heller må jobbe for at det jevner seg ut når baby ikke lenger er avhengig av puppen:) Jeg har for all del forståelse for at du synes det er godt om han er hjemme, men ja- vær litt raus, la han få være kompis osv også - så bør det jo gå samme vei tilbake når det blir mer naturlig enn det er akkurat nå! 

Anonymkode: aa9ef...d5c

• Liker 1
Skrevet

Du er jo ekstremt lite ute på farten, da, så det er "urettferdig" å sammenligne med deg. Et barn på 9 måneder må da få i seg mer næring enn å fullammes, og du kan da gjøre noen ting som er "dine ting" med baby på slep også. 
Ellers er det "vanlig" å ikke farte noe særlig ute alene med to barn hjemme hvor den ene er spebarn. Men folk er veldig forskjellige. Noen fedre trener med fotballlaget mange dager i uka, fester i helgene og pusser opp hos andre uavhengig av familiesituasjon. Noen drar på jakt i ukesvis. Noen reiser på ferier alene. Noen mødre reiser på venninneturer, på trening, studerer eller jobber eller fester. Mange er mest sammen med familien stort sett hele tiden til barna er ganske store. Det nytter ikke å sammenligne slik. 

Hvis mannen din har behov for mer "alenetid", syns jeg dere skal se om det finnes tid og rom for det, uten at det må gå så veldig på bekostning av resten av familien selvsagt. Har du behov for mer alenetid, må dere finne rom for det. Har han lyst til å gjøre noe annet enn flytting til helgen, må dere bare bli enige (når skal det ellers gjøres?), uavhengig av hva du ikke har gjort, og hva han gjorde i mai. 

Anonymkode: 35485...baa

• Liker 3
Skrevet

Vi har en på 6 måneder og mannen har vært ute med kompiser tre ganger. Jeg har vært på fotballkamp to ganger. Den ene gangen var vi ute samtidig, med mamma som barnevakt. Jeg har et større behov for å gjøre ting utenfor huset uten baby, men det er vel fordi mannen får et pusterom på jobb. Jeg føler bare at jeg er en mamma nå, uten øvrig personlighet. Jeg setter pris på at mannen er hjemme i helgene, men jeg hadde absolutt vært åpen for at han var ute flere ganger. Men ikke så mye at jeg hadde følt meg ensom og forlatt med baby og alene med alt ansvaret. Må finnes en mellomting. 

Anonymkode: 2e2c5...d60

Skrevet

Det kommer vel an på ønsker, behov og personlighet hos dere begge.

Hos oss tror jeg mannen stort sett bare var ute på fart et par tre ganger de første året til barna (altså mens vi hadde baby under året) og det var ting som utdrikningslag, julebord med jobben eller om det var en film på kino han gjerne ville se. 

Ellers prøvde vi å få oss noen kvelder sammen med barnevakt noen timer av et barn som hadde lagt seg, og prioriterte å sove, trene og få hverdagen til å gå opp. Men vi er begge veldig hjemmekjære til vanlig, så for andre ville dette vært helt isolerende, tipper jeg. 

Om han er misfornøyd og vil ut mer, så trenger han å lufte seg litt mer. Om du trenger avlastning hjemme så må han og du begge senke litt forventninger og møtes på midten. :) Snakk sammen! 

Anonymkode: 0f0ff...e68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...