Gå til innhold

Kur, cøliaki


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er virkelig lei av å ha denne sykdommen. Det hemmer meg så veldig i det daglige føler jeg. Alltid må jeg lese på det jeg skal spise, om det så er en liten smakebit. 

På reise må jeg alltid lete etter en restaurant som KAN ha noen gode glutenfrie alternativer og det er absolutt ikke sikkert jeg finner noe jeg har lyst på. Til og med chips er gluten i når de steker det i samme olja som nuggets og alt annet. 

I selskaper er jeg utenfor fordi jeg ikke kan spise noe. Jeg blir sittende å se på andre spiser. Og nei, jeg gidder ikke bake min egen kake for å ta med i selskap og deretter spise den selv. 

På 17.mai får jeg ikke kjøpt noe godt i diskene de setter opp. For det første er det de færreste som vet at det IKKE går an å bruke samme kakespade til alle kakene, for det andre vet jeg aldri om de som har laget de "glutenfrie" alternativene VET hvordan man skal tilberede glutenfri mat og for alt jeg vet er kaka stekt på samme stekeplate som alle de kakene med gluten i. 

JEG SAVNER SÅ JÆVLIG EN GOD HAMBURGER!

Altså, det er det desidert beste jeg kan få servert. Jeg får aldri en god burger igjen. 

Jeg savner å kjøpe grillspyd og vårruller. 

Er også lei av at om jeg skal kjøpe erstatninger for feks pasta eller mel, så er det så jævlig dyrt! 50kr for 4 tacolefser liksom, det er jo ett ran uten sidestykke. Nå er det jo også slik at de glutenfrie alternativene er fullstappet med DRITT, om jeg kan få si det slik. Det er jo bare svada i det.. 

Jeg er også lei av at folk tror jeg faker. De kan finne på servere meg saus med mel i på middagsbesøk bare for å sjekke om jeg får en reaksjon.     Jeg kan ikke beskylde de for det heller, da er det plutselig jeg som er problemet. Hva skal jeg si liksom? "ble sjukt dårlig av maten din, du må ha hatt gluten i den, eventuelt gjort en feil". 

Hele mitt mat regime er jo styrt av dette med hvetemel og jeg holder på å bli SPRØ. Jeg er lei av å føle meg som en vanskelig person på grunn av det. 

På restauranter må jeg jo spørre 100 spm for å finne ut av hva jeg kan spise, på besøk er jeg nødt til å spørre hva som er i maten, ALLE ingredienser. De fleste har jo lett for å glemme at soyasaus er gluten i feks.Alle gangene jeg har hatt uhell med gluten er det pga andre personer og ikke meg selv.  Det er jeg også drittlei av. Snart kan jeg kun spise hjemme!

Det er også kjipt å ikke kunne kjøpe noe ferdig varmmat feks på jobb i lunsjen slik som alle andre kan. 

Jeg er liksom tvunget til å lage all mat fra bunnen av, slik min bestemor og oldemor gjør det. Alt må gjøres på gamlemåten, og det tar TID.

Er det noen som har hørt rykter om en kur eller medisin av noe slag på anmarsj? Hvorfor får noen med genotypene HLA-DQ2 og 8, cøliaki, men ikke alle? 

Anonymkode: b0fc3...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...