Gå til innhold

Forbrukslån som 18år


Gjest Arne21

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg blir 18 år om par mnd Vil starte et Enkeltsmannforetak og investere i en lastebil til ca for 100.000kr for og starte og tjene penger jeg går vg3 og er lærling i bedrift og tjener rundt 187.488 Før skatt. jeg pleier og spare par tusen i mnd. Tror dere jeg kan få et lån på 100.000kr? vet at det beste er og sende en lånesøknad men som sagt er ikke 18 enda så blir avslag uansett. Noen som har noen meninger?

Takk for svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke ta opp forbrukslån vær så snill. Da må du heller spør noen over 18 om de kan ta opp billån for deg. Deretter skriver dere en kontrakt dere i mellom med avbetaling pr mnd(med renter selvsagt) og betalingsfrist slik at lånetaker har beskyttelse om du ikke betaler ned lånet.

Lykke til

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Camillapb skrev:

Ikke ta opp forbrukslån vær så snill. Da må du heller spør noen over 18 om de kan ta opp billån for deg. Deretter skriver dere en kontrakt dere i mellom med avbetaling pr mnd(med renter selvsagt) og betalingsfrist slik at lånetaker har beskyttelse om du ikke betaler ned lånet.

Lykke til

Evt tar opp billån selv når du er 18 :) ikke ta opp forbrukslån.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre over sier, ikke ta opp forbrukslån. Du vil betale mer i renter enn verdien på låne i seg selv om du er uheldig og ikke bedriften din går så det suser. 

Ang enkeltpersonsforetak er du selv ansvarlig for all gjeld du da pådrar deg. Det kan være risikofylt om du ikke har gjort litt jobb i forkant. 

Hva regner du med å tjene? Hvordan er markedet du skal jobbe i? Er det lett å gå nok kunder og betale kundene deg godt? 

Hva med øvrige driftskostnader? Vil inntjeningen dekke kostnader som bensin, forsikring, kasko ol? 

 

Anonymkode: d4ae6...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som de andre over sier, ikke ta opp forbrukslån. Du vil betale mer i renter enn verdien på låne i seg selv om du er uheldig og ikke bedriften din går så det suser. 

Ang enkeltpersonsforetak er du selv ansvarlig for all gjeld du da pådrar deg. Det kan være risikofylt om du ikke har gjort litt jobb i forkant. 

Hva regner du med å tjene? Hvordan er markedet du skal jobbe i? Er det lett å gå nok kunder og betale kundene deg godt? 

Hva med øvrige driftskostnader? Vil inntjeningen dekke kostnader som bensin, forsikring, kasko ol? 

 

Anonymkode: d4ae6...b05

Jeg har gjort en Del grave jobber med gravemaskin. Og er gode penger og hente. Men og drive og bestille lastebil til 20.000 til en jobb til 30.000 går ikke. Også alle andre utgifter.Det går bare i minus 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Arne21 skrev:

Jeg har gjort en Del grave jobber med gravemaskin. Og er gode penger og hente. Men og drive og bestille lastebil til 20.000 til en jobb til 30.000 går ikke. Også alle andre utgifter.Det går bare i minus 

Hva mener du med at det bare går i minus? Altså, det er mye faste kostnader knyttet til å eie en lastebil. Og om du ikke får noen oppdrag, så må du fortsatt betale de faste kostnadene som forsikring, betale for parkering av stort kjøretøy ol, samt at du må betjene lånet selvom du ikke tjener noe. 

Og om du er lærling, har du egentlig tid til å ta oppdrag på siden? 

Og hvordan tenker du å forholde deg til forsikring mtp om du blir skadet? Det koster litt med slik ulykkesforsikring, men jeg tror ikke du har lov å ha enkeltpersonsforetak uten slik forsikring. 

Og hva gjør du om du gjør store feil på oppdrag. Om du ødelegger noe av verdi uten at det var med vilje (vannrør, kabler, eiendom, bærbusker ol). 

Anonymkode: d4ae6...b05

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke forbruskpn, det er alt for dyrt.
Spar opp til egenkapital for billån som du vel kan få når du er 18.
Men ellers tenker du jo ganske riktig, har du gravemaskinen og er god på graving så virker det fornuftig å skaffe en lastebil så snart du kan. Men ikke med forbrukslån, men billån. 

Tøft tenkt, men skal du tjene penger går du ikke via forbrukslån, da har du is i magen til du har egenkapital til lastebilen. Du virker som en driftig kar, kanskje kan du komme på andre type oppdrag du kan utføre for å tjene mer penger for å få nok penger raskere? Kjenner du noen med lastebil som kanskje er villig til å hjelpe deg litt/gjøre deg en tjeneste om du forklarer behovet? Hadde jeg glatt gjort om du som 17-åring kom med slike planer og sa du trengte å tjene mer på oppdragene dine for å få råd til egen lastebil. Hadde hjulpet deg så godt det gikk :) Så kjenner du noen så ta sjansen å spørre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2019 den 9.38, Pengebingen skrev:

Ikke forbruskpn, det er alt for dyrt.
Spar opp til egenkapital for billån som du vel kan få når du er 18.
Men ellers tenker du jo ganske riktig, har du gravemaskinen og er god på graving så virker det fornuftig å skaffe en lastebil så snart du kan. Men ikke med forbrukslån, men billån. 

Tøft tenkt, men skal du tjene penger går du ikke via forbrukslån, da har du is i magen til du har egenkapital til lastebilen. Du virker som en driftig kar, kanskje kan du komme på andre type oppdrag du kan utføre for å tjene mer penger for å få nok penger raskere? Kjenner du noen med lastebil som kanskje er villig til å hjelpe deg litt/gjøre deg en tjeneste om du forklarer behovet? Hadde jeg glatt gjort om du som 17-åring kom med slike planer og sa du trengte å tjene mer på oppdragene dine for å få råd til egen lastebil. Hadde hjulpet deg så godt det gikk :) Så kjenner du noen så ta sjansen å spørre!

Heisann. Vis jeg har egenkapital på ca 42.000 av en lastebil til 100.000. Tror du det er mulighet for billån på resten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 9/9/2019 at 4:39 PM, Arne21 said:

Heisann. Vis jeg har egenkapital på ca 42.000 av en lastebil til 100.000. Tror du det er mulighet for billån på resten? 

Har ikke sjekket, men langt fra utenkelig. Men du må vel ha en eller annen inntekt å vise til sannsynligvis, evt en kausjonist i noen snille foreldre f.eks? Er jo ikke de største summene sånn strengt tatt :) Ville søkt litt på nett og hørt med noen aktuelle banker. Da kan det være ok å faktisk ta en telefon, feks til en lokal bank og forklare hvorfor du ønsker lån, og hvordan du skal betale det ned. 

Men hvor lenge til du er 18? Kan du jobbe (håndverkstjeneste, vaske, male, utendørsjobber osv) for venner og bekjente og tjene enda mer? Er du heldig (og arbeidssom) kanskje du ikke trenger lån i det hele tatt. Det hadde vært helt ideelt. Om du forklarer bakgrunnen og planene dine, så skal du ikke se bort i fra at du kan få godt overbetalt for enkle jobber hos familie og bekjente. Det hadde vært så tøft om du sparte opp det du mangler av de 100.000 og kjøpte lastebilen cash, slik at ingenting av inntektene dine trenger å dekke lån og renter. Da er kanskje ikke veien så lang til bedre  eller mer utstyr når behovet melder seg. 

Dette har potensiale og jo smartere og mer tålmodig du er, jo mindre trenger banken å få av pengene dine :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første regel hvis du skal starte firma vil være å lære seg og skrive. Framstår utrolig uprofesjonelt med skrivefeil. 

Ellers støtter jeg de andre, ikke ta opp forbrukslån. Forhåpentligvis får du det ikke heller. Ta en god utdannelse og få deg en ordentlig jobb.

Anonymkode: 591e1...9ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Første regel hvis du skal starte firma vil være å lære seg og skrive.

:fnise:

Anonymkode: 9b932...069

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
På 3.9.2019 den 23.11, Arne21 skrev:

Heisann. Jeg blir 18 år om par mnd Vil starte et Enkeltsmannforetak og investere i en lastebil til ca for 100.000kr for og starte og tjene penger jeg går vg3 og er lærling i bedrift og tjener rundt 187.488 Før skatt. jeg pleier og spare par tusen i mnd. Tror dere jeg kan få et lån på 100.000kr? vet at det beste er og sende en lånesøknad men som sagt er ikke 18 enda så blir avslag uansett. Noen som har noen meninger?

Takk for svar 

Lastebil koster i rep også. Og hva skal vel du med den uten lappen? forbrukslån er veldig dumt. Billån er mye billigere. Det er ikke lenge til du blir 18 så den lille stunden kan du vente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et forbrukslån blir du aldri ferdig med. Jeg tok opp en gang 165.000,- fra komplett en gang. Betalte 2.000-2.500 i over 1,5 år, gjett hva restgjelden var etter denne tiden, ja riktig gjettet. Fortsatt 165.000. 

Fikk heldigvis bakt den inn i boliglån. 

For å si det sånn. Å TA OPP FORBRUKSLÅN ER DET DUMMESTE DU KAN GJØRE. 

Anonymkode: 928dd...04e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
På 9.9.2019 den 16.39, Arne21 skrev:

Heisann. Vis jeg har egenkapital på ca 42.000 av en lastebil til 100.000. Tror du det er mulighet for billån på resten? 

Kjøpe cash er det beste og pengene tjener du kjapt om du er litt initiativrik og kreativ. egenskaper du uansett må ha for å starte firma 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎03‎.‎09‎.‎2019 den 23.11, Arne21 skrev:

Heisann. Jeg blir 18 år om par mnd Vil starte et Enkeltsmannforetak og investere i en lastebil til ca for 100.000kr for og starte og tjene penger jeg går vg3 og er lærling i bedrift og tjener rundt 187.488 Før skatt. jeg pleier og spare par tusen i mnd. Tror dere jeg kan få et lån på 100.000kr? vet at det beste er og sende en lånesøknad men som sagt er ikke 18 enda så blir avslag uansett. Noen som har noen meninger?

Takk for svar 

Hvilken lastebil kan man kjøre som attenåring?  Det vil vel si at om du kjøper en lastebil, eller en andel av en lastebil så må noen andre kjøre den?
 

Du kan ikke regne med at hverken lastebilen eller sjåføren kommer til å betale seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så driftig du er! 

Hør med dine foreldre om de kan stille som kausjonister med sikkerhet i bolig, så får du lav rente. 

Masse lykke til! 

Anonymkode: adf5f...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, ikke ta opp forbrukslån. I tillegg, ikke start enkeltpersonforetak. Du trenger 30000 til et AS, men de pengene kan du bruke til å kjøpe bilen du uansett må ha.

Anonymkode: fd07c...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

:fnise:

Anonymkode: 9b932...069

Det er ikke noe å le av, setningen var skrevet korrekt. Sjekk og/å reglene og to verb som knyttes sammen før du latterliggjør andre 🧐

Anonymkode: a5a53...226

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal kjøre lastebilen? Aldersgense for å ta lappen på lastebil er 21 år. Ny ordning fra 2013, men det er du sikkert klar over. Lån i bank ingen andre steder som alle sier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...