Gå til innhold

Høyt blodtrykk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, har vært 2-3 ganger innom det siste året å målt blodtrykk. Legen har sagt at jeg har litt høyt blodtrykk. Nå sist fikk jeg 134 over 92. Har ikke peiling va det vil si. Men er det høyt?

Anonymkode: 8e477...9e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke urovekkende, men det avhenger litt av alder. Diastolen din (92) er høyere enn den bør være, men ikke umiddelbart behandlingskrevende.

Anonymkode: fca3b...97b

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke urovekkende, men det avhenger litt av alder. Diastolen din (92) er høyere enn den bør være, men ikke umiddelbart behandlingskrevende.

Er 24 år. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er 24 år. 

Da er trykket ditt litt høyere enn det burde være - men det er ingen grunn til panikk. Det er heller ikke uvanlig at man kan ha litt høyere blodtrykk hos legen enn man har ute i "den normale verden."

Dette kan bero på både tilfeldigheter og stress. Jeg ville ikke brukt mye tid på å bekymre meg over dette hvis du er symptomfri.

Skrevet

Kan også være pga medisiner.

Skrevet

Jeg kan aldri ta blodtrykk hos legen, da jeg har uvanlig høyt da. (Og jeg jobber på sykehus, er litt ironisk å ha den frykten)

Må ta det hjemme.

Tar x3 med 2 min mellomrom

Anonymkode: f957d...00c

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan aldri ta blodtrykk hos legen, da jeg har uvanlig høyt da. (Og jeg jobber på sykehus, er litt ironisk å ha den frykten)

Må ta det hjemme.

Tar x3 med 2 min mellomrom

Anonymkode: f957d...00c

"White coat pressure" er ikke unormalt. Det er heller ikke unormalt at trykket er kunstig forhøyet ved egenmåling, fordi man er nervøs for at det skal bli for høyt.

I ditt tilfelle burde man gjøre en 24-timers måling hvis det er indikasjoner på klinisk betydningsfull hypertensjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...