AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #1 Skrevet 3. september 2019 Jeg har tatt en del prøver pga jeg sliter med magen. Så nå at på en prøve så var den positiv, men må begge være positive før at det skal være noe mulighet for cøliaki? Altså både 2 og 8? Tenkte og ringe nye legen min en av dagen og høre. Anonymkode: 6b1dd...b73
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #2 Skrevet 3. september 2019 Fra ncf.no; Ca. 29 % av befolkningen har HLA-DQ2 eller HLA-DQ8, og de aller fleste med disse vevstypene har ikke cøliaki. Påvisning av HLA-DQ2 eller HLA-DQ8 kan gjøres med en enkel blodprøve, men sier lite om risikoen for å ha cøliaki. Men har man ikke disse vevstypene er det veldig lite sannsynlig at plagene skyldes en udiagnostisert cøliaki. Hos barn og ungdom opp til 18 år kan man unnlate å ta biopsi dersom man har riktig vevstype (HLA-DQ2 eller HLA-DQ8), klare symptomer på cøliaki og blodprøve som viser nivå av IgA-anti-TG2 på over 70 (mer enn 10 x øvre normalgrense). Ettersom du har negative antiprøver tviler jeg sterkt på at du har cøliaki. Anonymkode: ede35...45a
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #3 Skrevet 3. september 2019 Selv om du ikke skulle ha cøliaki, betyr ikke det at du ikke kan ha non-cøliakisk glutenintoleranse. Få med partneren din (ev. foreldrene dine eller andre du bor sammen med) på å gjøre et par blindtester. Altså at det uten din viten haes oppi bittelitt gluten i maten din. Folk med cøliaki vil ikke alltid reagere synlig på en bitteliten mengde (selv om tarmene blir skadet likevel), men slik jeg har forstått det vil slik blindtesting kunne skille folk med non-cøliakisk glutenintoleranse fra folk med f.eks. IBS. Men du må ha levd glutenfritt i et par måneder slik at kroppen heles, før du kan forsøke blindtesting, og det bør du vente med til etter at du ev. har gjennomført gastroskopi. Anonymkode: cee6e...5c9 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #4 Skrevet 3. september 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv om du ikke skulle ha cøliaki, betyr ikke det at du ikke kan ha non-cøliakisk glutenintoleranse. Få med partneren din (ev. foreldrene dine eller andre du bor sammen med) på å gjøre et par blindtester. Altså at det uten din viten haes oppi bittelitt gluten i maten din. Folk med cøliaki vil ikke alltid reagere synlig på en bitteliten mengde (selv om tarmene blir skadet likevel), men slik jeg har forstått det vil slik blindtesting kunne skille folk med non-cøliakisk glutenintoleranse fra folk med f.eks. IBS. Men du må ha levd glutenfritt i et par måneder slik at kroppen heles, før du kan forsøke blindtesting, og det bør du vente med til etter at du ev. har gjennomført gastroskopi. Anonymkode: cee6e...5c9 Jeg har cøliaki og jeg synes det er litt feil det du her skriver 😄 hihih.. Det trenger ikke være særlig med symptomer. Jeg merker ingenting når jeg får i meg gluten egentlig.. Jeg fant kun ut av det fordi jeg som liten nektet spise all slags mat med hvetemel i. Ubevisst. Altså, jeg la feks brødskiver, kake, gjærbakst for hat og jeg har virkelig aldri spist det før nå midt i tyveårene etter jeg fant ut av cøliakien og spiser det glutenfritt. Jeg smakte min første kakebit da jeg var 23 🤣 Mine eneste kilder til gluten har dermed vært sauser, nudler, lasagne, pizza en sjelden gang. Jeg tror jeg har oppfattet det sånn delvis at kroppen min ikke liker det, men har aldri hatt sånn veldig plager med det. ELLER så har jeg hatt plager hele mitt liv og blitt så vandt med det at jeg har trodd det var normalen. Jeg vet ikke. Jeg tok hvertfall en test etter oppfordring fra lege og den var skyhøy. Slik jeg ser det i prøvesvarene dine er det ingenting som tilsier du skal ha cøliaki. Min vevstype er HLA-DQ8 og jeg hadde en anti-ittg iga på 180 eller noe. Den som er nr 2 øverst her, der din er ikke i nærheten av maksgrensen. Jeg har hatt cøliaki hele mitt liv, mest sannsynlig. Altså, prøven din er positiv som i at du har genotypen HLA-DQ2, men det er fremdeles ingenting som tilsier at du MÅ ha det. Mange har den genotypen du har uten at de har cøliaki, det er egentlig genotypen i TILLEGG til den andre som vekker mistanke. Ser ikke ut som du har det ut fra prøvesvarene du la ut her iallfall. Anonymkode: a8a5d...aa7
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #5 Skrevet 3. september 2019 Det er også mye større sjans for at en person med HLA-DQ8 har cøliaki enn en person med HLA-DQ2. Anonymkode: a8a5d...aa7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #6 Skrevet 4. september 2019 Ingen av blodprøvene trenger å være positive for å kunne ha cøliaki, positive prøver gjør det bare mer sannsynlig at du har det. Anonymkode: 794d5...67e
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #7 Skrevet 4. september 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har cøliaki og jeg synes det er litt feil det du her skriver 😄 hihih.. Anonymkode: a8a5d...aa7 Hva i mitt innlegg er du uenig i? Anonymkode: cee6e...5c9
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #8 Skrevet 4. september 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva i mitt innlegg er du uenig i? Anonymkode: cee6e...5c9 At det trenger å vise seg symptomer på at man reagerer på gluten. Det vil ikke nødvendigvis kunne vise seg noen forskjell fra ett kosthold med gluten eller uten. Anonymkode: a8a5d...aa7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #9 Skrevet 4. september 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen av blodprøvene trenger å være positive for å kunne ha cøliaki, positive prøver gjør det bare mer sannsynlig at du har det. Anonymkode: 794d5...67e Hvis ikke blodprøvene er positive må biopsi være positiv ellers har man ikke cøliaki. Anonymkode: a8a5d...aa7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #10 Skrevet 4. september 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: At det trenger å vise seg symptomer på at man reagerer på gluten. Det vil ikke nødvendigvis kunne vise seg noen forskjell fra ett kosthold med gluten eller uten. Anonymkode: a8a5d...aa7 Jeg skrev jo nettopp det. På 3.9.2019 den 23.04, AnonymBruker skrev: Folk med cøliaki vil ikke alltid reagere synlig på en bitteliten mengde (selv om tarmene blir skadet likevel), men slik jeg har forstått det vil slik blindtesting kunne skille folk med non-cøliakisk glutenintoleranse fra folk med f.eks. IBS. Anonymkode: cee6e...5c9 Anonymkode: cee6e...5c9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå