Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei dere!

Er det lurt å kjøpe en Peugeot iOn fra 2012 med 60.000 km på måleren for 40.000,- (lagt ut for 50.000,-). Eller er det risikabelt mtp batteriet?

Importert fra utland.

Endret av Arba
  • Liker 1
Skrevet

sjekk elbilforumet for gode svar på slikt:)

Anonymkode: 2c91a...b2a

  • Liker 2
Skrevet

Det kommer veldig an på hva du skal bruke den til. Småkjøring i byen tåler den fint!

Vi kjøpte en 2012 Leaf med ca 65.000 km for 60.000 kr i april. Den har en rekkevidde på maks 90 km, men vi må gjerne lade han hver dag siden vi bare bruker den mellom 20-80% av batterikapasiteten.

Helt greit for oss, men skal du kjøre mer enn 3-4 mil daglig, kan det bli litt knapt.

Anonymkode: 1c8e3...e6a

  • Liker 1
Skrevet

Jeg ville heller gått opp til 60 000 kr og kjøpt en Leaf. Det er etter mitt syn mye mer bil for pengene. Høy km-stand er mindre kritisk på EL-bil så lenge batteriet er i god stand. 

Anonymkode: 585e2...bbd

  • Liker 3
Skrevet

Nei, aldri lurt å kjøpe elbil uansett årstall!

  • Liker 1
Skrevet

Kjører 7-8 mil daglig

Skrevet

Ta med i betraktningen at elbilene går veldig mye kortere om vinteren. Trenger du en rekkevidde på 7-8 mil om vinteren, særlig hvis du vil kunne ha på varme i bilen, bør den ha rekkevidde på godt over 10 mil sommerstid. Litt ulikt fra bil til bil hvor mye kortere rekkevidden er ved lav temperatur, tror jeg. Men jeg ville prøvd å få en med rekkevidde opp mot 20 mil sommerstid. 

Anonymkode: 73ff8...07a

Skrevet

iOn er jo livsfarlig med mindre du bare skal kjøre innenfor Ring 2...

Skrevet

Vi også vurderte Leafen til å være såpass mye mer anvendelig enn iMiEV-trillingene ift. lite ekstra penger i markedet. Men som bybil er de små jo uslåelige.

Anonymkode: 1c8e3...e6a

  • Liker 3
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Vi også vurderte Leafen til å være såpass mye mer anvendelig enn iMiEV-trillingene ift. lite ekstra penger i markedet. Men som bybil er de små jo uslåelige.

Anonymkode: 1c8e3...e6a

Ikke nødvendigvis.

Legge ned setene foran og bak i en Leaf, fjerne hodestøtte og da har du nesten en varebil. Kan frakte saker opp til 2.5m lengde, feks en flatpakket garderobe fra IKEA eller møbler osv. Hver sånn anledning sparer du 6-700kr og oppover i forhold til å ha den levert til deg. Ganske nyttige for oss som bor i byen.

Det gjør du ikke med de små elbilene.

 

Anonymkode: d3739...68b

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis.

Legge ned setene foran og bak i en Leaf, fjerne hodestøtte og da har du nesten en varebil. Kan frakte saker opp til 2.5m lengde, feks en flatpakket garderobe fra IKEA eller møbler osv. Hver sånn anledning sparer du 6-700kr og oppover i forhold til å ha den levert til deg. Ganske nyttige for oss som bor i byen.

Det gjør du ikke med de små elbilene.

 

Anonymkode: d3739...68b

Ikke uten at det stikker ut bak, vel?

Anonymkode: bb40f...89a

Skrevet

Vår Leaf har en fastbygd tunnel bak baksetene som er såpass høy at transport av lange varer blir svært vanskelig. Bagasjerommet i seg selv er en vits: Det er smalt, sterkt innsnevra oppover og på sidene, med nevnte terskel innover i bilen og en gigantisk terskel over støtfangeren bak. Et mye mindre bagasjerom enn man vanligvis forventer i denne klassen. 

Ja, iMiEV & Co. er mindre biler, men Leafen er langt ifra en transportbil. 2,50m er også urealistisk. Jeg sliter med å få plass til 2m lange stokker, som da stanger i frontruta. 

Anonymkode: 1c8e3...e6a

Skrevet

vent heller 1-2 år til når 30kwh batteribilene er kommet på et mer fornuftig prissjikte - rundt 80 000 kr.

Ville ikke kjøpt noe elbil eldre enn 2017!

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke uten at det stikker ut bak, vel?

Anonymkode: bb40f...89a

Nei. Har fraktet en IKEA PAX garderobe flatpakket i en Leaf. Med bakluke stengt. I esken er den 240-250cm lang. Bilen kan frakte ganske store ting om man er løsningsorientert. 

Anonymkode: d3739...68b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...