AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #1 Skrevet 3. september 2019 Jeg kan bare si på forhånd - nei, jeg vet at ingen kan sette en diagnose på meg her på Kvinneguiden og at det er legen sin jobb 😅 Jeg er for tiden i en prosess hos lege/gynekolog/kiropraktor - og skal til revmatisk utredning. Men det er liksom ingen som finner helt ut hva som feiler meg. For det første hadde jeg alvorlige celleforandringer for halvannet år siden - det fant jeg ut ved en tilfeldighet da jeg fikk styrtblødninger fra livmoren. Jeg var til konisering og ble dårlig fulgt opp i ettertid. Samboeren og jeg har og prøvd å bli gravide det siste året - men ingenting har skjedd. Jeg bytta lege, var til han i juni. Han skulle henvise meg til gynokolog for celleprøve og utredning for hvorfor jeg ikke ble gravid. Jeg hørte ingenting, tok kontakt i går - og fikk henvisning i dag, men ikke før i november. I tillegg til småblødninger mellom mensturasjonene (som er utrolig kraftig), sliter jeg utrolig mye med leddene mine. Noen ganger hovner jeg opp i anklene og skuldrene. Jeg har slimposebetennelse i hofta og mange nerver i klem. Kan jo tilføye at jeg har psoriasis, så jeg har blitt sjekket for leddgikt i forbindelse med dette, men jeg hadde da ikke det. Jeg får også brennende føtter på kveldene. Hele fotsålen blir knallrød og veldig varm, noe som er veldig ubehagelig. Jeg er mye trøtt og svimmel, noe som ikke er helt innafor i ny jobb. Jeg høres nok ut som den verste hypokonderen - men jeg er altså ikke det. Til tross av smerter, blødninger og lite søvn - så er jeg på jobb hver eneste dag. Det er faktisk på kvelden og når jeg er i ro smertene er verst og disse brennende føttene blusser opp. Jeg er bare så lei av å ikke kunne feste dette til noe. Vi har sjekket opp i om det kan være stoffskiftet og, noe det ikke var. Så jeg håper kanskje det er noen der ute som er litt "hobbylege" eller har hatt disse symptomene selv og har en diagnose på et eller annet - så jeg kanskje kan lufte det til legen. Anonymkode: 0223b...662 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #2 Skrevet 3. september 2019 Dette var jo mye, skjønner veldig godt at det er plagsomt og slitsomt. Og at det sikkert kjennes litt ekstra ille når det er så lang ventetid på å få hjelp. Jeg er jo ikke lege så jeg kan dessverre ikke hjelpe, men det som falt meg inn da jeg leste innlegget ditt var om fastlegen har undersøkt jernverdiene dine? Siden du blør såpass mye. Anonymkode: 1c273...fd5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #3 Skrevet 3. september 2019 Vel, du kan ha revmatiske sykdommer uten at det vises på blodprøver. Det ville jeg ikke ha utelukket. https://nhi.no/sykdommer/hjertekar/ulike-sykdommer/erytromelalgi/ Dette var forøvrig det jeg fant når jeg googlet brennede føtter. Anonymkode: e12bc...a0a 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #4 Skrevet 3. september 2019 Ha ny time hos revmatolog for psoriasisartritt? Det kan jo kanskje utvikle seg og bli mer synlig (?) Be om second opinion hos annen revmatolog? Anonymkode: 35818...f21
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #5 Skrevet 4. september 2019 Er du overvektig? Da bør du forandre på det, overvekt og revmatisme er veldig dårlig kombinasjon og en stor belastning på kroppen. Jeg har psoriasis-artritt og går på biologiske medisiner for å klare hverdagen uten stoore smerter, jobber fulltid i fysisk yrke, har god fysikk og godt trent kropp, ikke sykemeldt(burde vært sykemeldt innimellom 😅) for da stagnerer kroppen (hviler når jeg kan i helgene etc så klart). Min revmatolog er veldig tydelig på at man ikke må "legge seg ned" når man får en diagnose (det er dessverre mange som får en "hvilepute"...) men gå tur og være positivt innstilt! Man dør faktisk ikke av ubehag og smerter men må lære seg å håndtere de. Sov og hvil i helg/fridager og slutt stress med hjem og hus. Tenk over livsstil og kosthold. Anonymkode: 313cc...470
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå