Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er interessert i å bli trailersjåfør da det virker som et yrke som kunne passe meg godt. Jeg har undersøkt litt rundt på nettet, men synes det er vanskelig å samle all  informasjonen jeg leser i hodet. Derfor har jeg noen spørsmål som forhåpentligvis andre trailer/lastebilsjåfører eller andre som har peil kunne hjulpet meg med! Jeg har fra før av førerkort klasse B.

1. Hvor lang tid vil grunnkurset for yrkessjåfører ta? Er dette noe som er gjennomførbart ved siden av annen studie/jobb?

2. Hva vil det koste?

3. Hva kan jeg forvente i årslønn? Forstår at dette sikkert er veldig individuelt, men spør allikevel

På forhånd takk for svar!

Anonymkode: 929e4...01a

Skrevet

Som privat så koster det rundt 100k kr. 

Gjennom skole så er det 2 år skole og 2 lærling og du blir sendt til Hønefoss for å ta førerkort, 6 måneder kurs.

årslønn på buss ligger rundt 420k kr i året. lastebil er litt mindre, kjører du i Oslo tjener du litt bedre. De har veldig mye tillegg så kan tjene rundt 550-600k i året og de trenger mange sjåfører.

Anonymkode: b3064...f8b

Skrevet

I tillegg må du ha yrkessjåførkompetansekurset. Og det tar seks uker og koster en formue. 

Anonymkode: 3c8cc...d58

Skrevet

Hvis du bor i andre eu land i 6mnd kan du kl.c for mindre enn det koster å ta kl. b i Norge.

Skrevet

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som privat så koster det rundt 100k kr. 

Gjennom skole så er det 2 år skole og 2 lærling og du blir sendt til Hønefoss for å ta førerkort, 6 måneder kurs.

årslønn på buss ligger rundt 420k kr i året. lastebil er litt mindre, kjører du i Oslo tjener du litt bedre. De har veldig mye tillegg så kan tjene rundt 550-600k i året og de trenger mange sjåfører.

som lærling så blir lappen og yrke kompetanse gratis 

Skrevet

Privat betalte vi ca 100k for CE pluss ysk. Enkelt å få fast jobb. Grunnlønn på 410 000 men er mye overtid så gir helt ok lønn. Jobber sjelden mindre enn 50 timer i uka. 

Anonymkode: 2eaec...06d

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

som lærling så blir lappen og yrke kompetanse gratis 

Men siden ts spør om det er gjennomførbart ved siden av studier/jobb, så regner jeg ikke med at skole- og lærlingplass er aktuelt.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Privat betalte vi ca 100k for CE pluss ysk. Enkelt å få fast jobb. Grunnlønn på 410 000 men er mye overtid så gir helt ok lønn. Jobber sjelden mindre enn 50 timer i uka. 

Maks kjøretid er 56 timer pr uke og 90 timer på to uker! 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Maks kjøretid er 56 timer pr uke og 90 timer på to uker! 

Legg til lasting/lossing, drivstoff, vask av bil og div. som også må gjøres ila en dag i tillegg til kjøringen så kan dagene bli lange uten å overstige tillatt kjøretid. 

Skrevet

Kjører du rute buss så er alt klart for deg når du kommer til jobb, ikke for tur buss bare rute kjøring. 

På lastebil så blir det lange dager noen ganger så må du sove i bilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...