Gå til innhold

Hvordan skriver dere presentasjon i jobbsøknader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal søke en sykepleierstilling, men har vært ute av yrket ca. to år. Kan jeg skrive f.eks.: Jeg er en 34 år gammel dame, eller må jeg skrive kvinne? Sånne ting er jeg usikker på. Tror faktisk jeg skrev dame i de tidligere søknadene mine. Skriver man også om sivilstatus og barn i søknaden, eller bare i CV’en? 

Anonymkode: 9f64b...7f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri nevnt sivilstatus eller barn i hverken CV eller søknadsbrev. 

Presenterer meg ikke heller med annet en navn og alder. 

Anonymkode: c2e91...667

• Liker 2
Skrevet

Nevner ikke kjønn, alder, partner eller barn i min søknad, irrelevant. Vil de vite min alder står fødselsdato på CV. Jeg benytter dog foto, og det er hips om happ hva folk synes om det.

Anonymkode: 96fe6...ece

• Liker 5
Skrevet

Jeg søker med dette stillingen som...

Både navn og alder er åpenbart fra CV og kjønn er gjerne åpenbart fra navnet.

Anonymkode: 11a55...95a

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette👍🏻

Anonymkode: 29ce1...af8

Skrevet

Hold deg til jobb, når du søker jobb er det KUN det du skal skrive og snakke om!

Alt det private er ting du kan snakke om senere.

Anonymkode: 754ed...327

• Liker 2
Skrevet

Tull. Kan fint skrive alder osv. Jeg skriver 32 år gammel dame(skrev jente for 1 år siden 🙈🤔). Med samboer og barn osv. Hvor jeg bor og hva jeg gjør på fritiden. Kort og konsist. Og utdanning kort og konsist. Og erfaring fra jobben som kan relateres til jobben jeg søker. 

Pluss noe mer.   

Fått bra jobb med dette oppsettet

Anonymkode: 99e3c...540

• Liker 1
Skrevet

Skriver overskrift: søknad på stilling som ....

deretter; viser til stillingsutlysning på Finn.no og søker herved på stilling som .... 

Anonymkode: 99e3c...540

• Liker 1
Skrevet
På 2.9.2019 den 16.16, AnonymBruker skrev:

Haha, det er så sant når du sier det sånn... hilsen ei som akkurat ha sendt avgårde to søknader med den infoen i teksten... ja, ja

Anonymkode: 3c47d...4b8

• Liker 1
Skrevet

Jeg skiver at jeg søker med dette på stillingen som..grunnen til at jeg søker stillingen er at jeg brenner for fagfeltet..og jeg ønsker nye utfordringer i arbeidslivet. 

Anonymkode: 7d552...6dd

Skrevet

Begynn alltid gode søknader med jeg. Slik skriver jeg åpningen, og jeg får fremhevet sterke søknader. Foretrekker begynne setningene med jeg. Det er ledende og aktivt og tiltrekker arbedsgiveren. :) Gl.

Jeg er en sykepleier fra Oslo som søker stillingen som … Jeg søker fordi jeg virkelig ønsker meg jobben, og mener at jeg kan tilføye noe verdifullt. Jeg studerte min bachelor på…., og der hadde jeg en strålende tid. Jeg vil jobbe med mennesker fordi det engasjerer meg, og gir meg den støtte funksjonen jeg ønsker i å være i samfunnet. Jeg har også videreutdanning i følgende fag…

Anonymkode: 49873...096

Skrevet

Oi. Den "jeg-ingen" tror jeg det er delte meninger om, du. Det er helt håpløst å lese en tekst der alle setninger begynner med "jeg". 

Skrevet
Akkurat nå, Guile skrev:

Oi. Den "jeg-ingen" tror jeg det er delte meninger om, du. Det er helt håpløst å lese en tekst der alle setninger begynner med "jeg". 

Jeg fikk vite av navveileder at jeg skrev gode søknader, og at det fløt flott da? Jeg tenker jo at det det gjør at teksten lever mer. En jobbsøknad eringen roman.

Skrevet

Jeg ansetter for tiden, ikke sykepleiere riktignok, men tenker vel umiddelbart at de som skriver navn og alder er litt umodne og uformelle. Men mest av alt er det unødvendig bruk av ord når man må lese gjennom 80 søknader. Mest mulig verdi i færrest mulig setninger. Gi meg heller svaret på hvorfor jeg skal ansette deg med en gang og forklar under: 

Jeg søker denne stillingen.... har erfaring innen x og y og motivasjon for z

X Mest relevante erfaring/jobb/utdannelse  

y Nest mest relevant 

Z Noe om personlig egnethet/motivasjon

hilsen 

Navn og alder ser jeg i datasystemet for rekruttering allerede før jeg åpner CV eller søknadsteksten. 

Anonymkode: b2d90...6e9

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk vite av navveileder at jeg skrev gode søknader, og at det fløt flott da? Jeg tenker jo at det det gjør at teksten lever mer. En jobbsøknad eringen roman.

Jeg synes også at uten jeg blir setningene passive, og det er jo ikke bra?

Skrevet
1 minutt siden, Guile skrev:

Enig. For det første fremstår det rett og slett dårlig formulert og lite gjennomtenkt å starte så mange setninger med "jeg", for det andre virker det litt selvsentrert. Jeg tror jeg forstår hva hun prøver å si med innlegget, men hele teksten var preget av dårlig rettskriving. Håper TS er litt kritisk til hvilke råd hun tar til seg,

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også at uten jeg blir setningene passive, og det er jo ikke bra?

Fint å bruke «jeg» innimellom. Et aktivt språk er bedre enn passivt : «året på utveksling i Australia ga meg kompetanse på faget» virker ikke som man har jobbet like hardt for ting som hvis man sier  «jeg opparbeidet meg kompetanse på fagfeltet gjennom utveksling i Australia.» Men om du starter alle setninger med samme ord, enten det er «jeg» eller «det» eller «dessuten» virker du rett og slett litt enkel, eller at du ikke er motivert nok til å ta deg tid til å skrive en sammenhengende tekst.

Du kan jo starte setningene med et annet ord enn jeg: «det viktigste jeg erfarte i Australia,» og likevel ha et aktivt språk. 

Anonymkode: b2d90...6e9

• Liker 1
Skrevet

Skrev senest en søknad i dag. Jeg begynte med å vise til annonsen, blabla... Deretter gikk jeg rett på hvilken utdanning jeg driver på med (siden det er hovedgeskjeften for tiden). I neste avsnitt inkluderte jeg erfaringsbakgrunn (stillingen har ikke krav om utdanning, men den har krav om egenerfaring med noe spesifikt). Til slutt skrev jeg om en jobb jeg har hatt som er relevant for den stillingen jeg søker, og der inkluderte jeg noe om personlige egenskaper (skildringer fra tidligere kollegaer). 

Jeg har ikke barn, men tror faktisk det kan være relevant å nevne i noen typer stillinger (slik som innen helsevesenet) at man har det:) også er jo alle som leser søknader like forskjellig som oss som søker- de er jo bare mennesker. 

Lykke til med jobbsøk!!

Anonymkode: 6276f...961

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynn alltid gode søknader med jeg. Slik skriver jeg åpningen, og jeg får fremhevet sterke søknader. Foretrekker begynne setningene med jeg. Det er ledende og aktivt og tiltrekker arbedsgiveren. :) Gl.

Jeg er en sykepleier fra Oslo som søker stillingen som … Jeg søker fordi jeg virkelig ønsker meg jobben, og mener at jeg kan tilføye noe verdifullt. Jeg studerte min bachelor på…., og der hadde jeg en strålende tid. Jeg vil jobbe med mennesker fordi det engasjerer meg, og gir meg den støtte funksjonen jeg ønsker i å være i samfunnet. Jeg har også videreutdanning i følgende fag…

Du skriver jo bare svada, i tillegg til at når hver setning begynner med "jeg" ser det ut som du går på barneskolen. Selvfølgelig søker du på stillingen fordi du ønsker jobben, og hva du kan tilføre som er vedifullt sier du ingenting om. Hvor du studerte står i cven, at du hadde det strålende der er flott, men helt irrelevant. 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å starte hver setning med "jeg" gir et dårlig språk, og gjør at du virker veldig selvfokusert. Du skaper bedre flyt i språket og søknaden med å variere mer i setningoppbyggelse. Og det at du går på nav viser jo i grunnen at jobbsøknadene ikke slår så godt an, så kanskje på tide å forsøke en annen stil? 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrev senest en søknad i dag. Jeg begynte med å vise til annonsen, blabla... Deretter gikk jeg rett på hvilken utdanning jeg driver på med (siden det er hovedgeskjeften for tiden). I neste avsnitt inkluderte jeg erfaringsbakgrunn (stillingen har ikke krav om utdanning, men den har krav om egenerfaring med noe spesifikt). Til slutt skrev jeg om en jobb jeg har hatt som er relevant for den stillingen jeg søker, og der inkluderte jeg noe om personlige egenskaper (skildringer fra tidligere kollegaer). 

Jeg har ikke barn, men tror faktisk det kan være relevant å nevne i noen typer stillinger (slik som innen helsevesenet) at man har det:) også er jo alle som leser søknader like forskjellig som oss som søker- de er jo bare mennesker. 

Lykke til med jobbsøk!!

Anonymkode: 6276f...961

Hvorfor i alle verden skulle det være relevant å nevne for stillinger i helsevesnet? Annet enn at leder kan tenke at barn gir mer fravær, så da finner vi en annen?

Anonymkode: 1f66d...607

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...