Gå til innhold

Angst og fysiske symptomer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen med angst som har erfaring? 

Har slitt en del med angst noen år, mye mer nå de siste 7-8 mnd. Problemet nå er at angsten føles mye mer fysisk! 

Har veldig mye mageproblemer (fortstoppelse, smerter, kvalme, oppblåst, halsbrann etc.), blir utrolig sliten bare av å støvsuge huset, er svimmel og «trøtt» hele dagen. Føler meg liksom ikke med psykisk i det hele tatt! Går rundt i helspenn og finner ingen måte å slappe skikkelig av. Får liksom all slags fysiske plager, som gjør gjør meg så usikker på om det er noe annet enn angsten. 

Merker at ALT i livet handler om angsten og å prøve å bli kvitt den. Går til psykiater, men det har ikke hjulpet mye til nå. (Har ikke gått lenge). 

Er 27 år og har alltid vært glad i tur, friluft, sosiale ting etc. Nå er jeg stort sett alene, har null overskudd til trening/tur (føles det vertfall som). 

Lurer bare på om noen har vært i lignende situasjoner, og funnet en veg utav det? Eventuelt funnet en måte å leve litt bedre med det?

Anonymkode: 1b9df...440

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angst kan gi fysiske symptomer. Men du kan sjekke ut andre ting også som feks vitamin og jernmangel. Om kostholdet har noe å si for mageproblemene. 

Jeg blir noen ganger syk av angst, men det har av og til vist seg å ha andre årsaker som feks de nevnt over. Man kan bli ganske nedfor og tafatt av vitaminmangel, men mange bare linser av det og tror det ikke har så mye å si. Det er hvertfall enkelt å undersøke og å gjøre noe med.

Og finne metoder for å koble helt ut. Det er en kunst. Noen kan koble helt ut noen timer en kveld mens andre kan ha en måned fri men kun fysisk men ikke mental ro. Yoga er bra. 

Anonymkode: 7133c...7b1

• Liker 1
Skrevet

Åjadda..jeg har noe jeg kaller hodeangst, dvs at det sitter i hodet på en måte. Bare kjempeubehagelig og rart, er urolig og blir kjemperedd. Så går det over og jeg føler meg helt vanlig. Har hatt andre typer angst også og panikkanfall som er mer "hjerterelatert" med hjertebank. Jeg lever greit med det, har hund så er mye ute, prøver og meditere og fokusere på meg selv.

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angst kan gi fysiske symptomer. Men du kan sjekke ut andre ting også som feks vitamin og jernmangel. Om kostholdet har noe å si for mageproblemene. 

Jeg blir noen ganger syk av angst, men det har av og til vist seg å ha andre årsaker som feks de nevnt over. Man kan bli ganske nedfor og tafatt av vitaminmangel, men mange bare linser av det og tror det ikke har så mye å si. Det er hvertfall enkelt å undersøke og å gjøre noe med.

Og finne metoder for å koble helt ut. Det er en kunst. Noen kan koble helt ut noen timer en kveld mens andre kan ha en måned fri men kun fysisk men ikke mental ro. Yoga er bra. 

Anonymkode: 7133c...7b1

Takk for svar! Har sjekket vitaminer etc., alt bra der. Ja hadde ferie i 5 uker nettopp, men det hjalp lite på saken i grunn - så du har helt rett i det! 

Yoga ser jeg flere anbefaler, så får teste ut litt nybegynner Yoga!

Skrevet

Les Medisinsk Klarsynt av Anthony William

Anonymkode: 13eb1...b26

Skrevet

Angst er mye fysisk, så det du beskriver høres helt naturlig ut om du er diagnostisert med angst. 

Skrevet

Jeg har som noen andre beskriver "hodeangst," men har også fysiske symptomer i hytt og pine. Det starter som regel med kvalme, så får jeg mageknip, så får jeg diare. Noen ganger kan jeg bli blek, svette, få høy puls/hjertebank, bli svimmel og i noen tilfeller besvime. Besvimte under et møte en gang på jobb for jeg var så overarbeidet, gikk i gulvet med et brak:P

Anonymkode: 99cbf...2f5

Skrevet

Fatigue og haugevis av andre fysiske symptomer er helt vanlige ved angst, og diverse andre psykiske lidelser. 

Anonymkode: ddb5b...a34

Skrevet

Jeg fikk angst da jeg var rundt 21 år og nå er jeg 25 år. Til og begynne med trodde jeg at jeg var alvorlig syk, fordi jeg hadde så mange psykiske og fysiske plager. Var veldig nedstemt, overtenkte, var redd, hjertebank, dårlig mage, vonde skuldre osv. Jeg har ikke blitt kvitt angsten, men lært å leve med den og latt den bli en "del" av meg. Alle mennesker har angst i seg, eneste forskjellen er jo at andre har kanskje litt mer av den og det er jo egentlig helt normalt. Jeg kjenner ofte igjen tegnene til når jeg har en god og dårlig periode. Merker det veldig sosialt også. Har perioder der jeg er veldig innesluttet, nedstemt, svimmel, trøtt og sliten hele tiden og da har jeg enten eksponert meg mer eller tatt mer tid til meg selv. Det er jo egentlig ingenting gale i dette, men man vil jo gjerne være på topp hele tiden, men ingen klarer jo det. Jeg har prøver å endre tankegangen og tenke rasjonelt, slik som "hvorfor føler jeg det slik og hva er grunnen til det, er det fordi jeg har litt angst eller er mer stresset enn vanlig?" osv. Har vært hos fastlege og hadde noen psykolog timer helt i begynnelsen, men etter det har jeg ikke hatt en eneste psykolog time eller legetime. Fordi det er helt normalt å ha angst og det handler veldig om hvordan man tenker. For det er jo der det ligger, det ligger i hodet og hvordan man tenker om saker og ting. Jeg har en tendens til å overanalysere og overtenke symptomer, men sjekker av og til opp i det hvis det plager meg. I fjor følte jeg meg mer trøtt og sliten enn vanlig og da viste det seg at jeg hadde B vitamin mangel. Så hvis det er noe som plager deg og som du tenker ekstra mye over er det jo bare å sjekke opp i det ☺️ Det som har hjulpet meg er å endre tankegangen, tenke rasjonelt, flytte fokus, lese bøker, gå turer og trene. Har hørt at meditering hjelper, så kan jo være det hjelper for deg. 

Anonymkode: 0faf9...bde

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk angst da jeg var rundt 21 år og nå er jeg 25 år. Til og begynne med trodde jeg at jeg var alvorlig syk, fordi jeg hadde så mange psykiske og fysiske plager. Var veldig nedstemt, overtenkte, var redd, hjertebank, dårlig mage, vonde skuldre osv. Jeg har ikke blitt kvitt angsten, men lært å leve med den og latt den bli en "del" av meg. Alle mennesker har angst i seg, eneste forskjellen er jo at andre har kanskje litt mer av den og det er jo egentlig helt normalt. Jeg kjenner ofte igjen tegnene til når jeg har en god og dårlig periode. Merker det veldig sosialt også. Har perioder der jeg er veldig innesluttet, nedstemt, svimmel, trøtt og sliten hele tiden og da har jeg enten eksponert meg mer eller tatt mer tid til meg selv. Det er jo egentlig ingenting gale i dette, men man vil jo gjerne være på topp hele tiden, men ingen klarer jo det. Jeg har prøver å endre tankegangen og tenke rasjonelt, slik som "hvorfor føler jeg det slik og hva er grunnen til det, er det fordi jeg har litt angst eller er mer stresset enn vanlig?" osv. Har vært hos fastlege og hadde noen psykolog timer helt i begynnelsen, men etter det har jeg ikke hatt en eneste psykolog time eller legetime. Fordi det er helt normalt å ha angst og det handler veldig om hvordan man tenker. For det er jo der det ligger, det ligger i hodet og hvordan man tenker om saker og ting. Jeg har en tendens til å overanalysere og overtenke symptomer, men sjekker av og til opp i det hvis det plager meg. I fjor følte jeg meg mer trøtt og sliten enn vanlig og da viste det seg at jeg hadde B vitamin mangel. Så hvis det er noe som plager deg og som du tenker ekstra mye over er det jo bare å sjekke opp i det ☺️ Det som har hjulpet meg er å endre tankegangen, tenke rasjonelt, flytte fokus, lese bøker, gå turer og trene. Har hørt at meditering hjelper, så kan jo være det hjelper for deg. 

Tusen takk for svar! Jeg fikk også angst når jeg var 20-21 etter en del år med fysisk sykdom, og er nå snart 27. Men dette året har vært mye værre enn de andre fordi nå styrer angsten dagene mine 110%. Gir etter for alt jeg kjenner på osv. Så føler alt handler om å komme gjennom de neste timene hele tiden! 

Du skriver utrolig mye bra her, takk for det! Det skal jeg absolutt tenke over - og ikke minst prøve å gjøre litt småting (gå tur, prøve å trene litt igjen, lese litt bok osv..😊). Alltid godt å høre om andre som har kommet et steg lenger med angsten, når man selv føler at dette er hvordan livet skal være for alltid.. 

Jeg har tatt all slags blodprøver, EKG, ultralyd av hjertet, mr av hodet. Ingenting galt på noe! Så burde jo kanskje klare å tenke at jeg er frisk.. 

ts

• Liker 1
Skrevet

Ja angst er absolutt mye fysisk!

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Jeg fikk også angst når jeg var 20-21 etter en del år med fysisk sykdom, og er nå snart 27. Men dette året har vært mye værre enn de andre fordi nå styrer angsten dagene mine 110%. Gir etter for alt jeg kjenner på osv. Så føler alt handler om å komme gjennom de neste timene hele tiden! 

Du skriver utrolig mye bra her, takk for det! Det skal jeg absolutt tenke over - og ikke minst prøve å gjøre litt småting (gå tur, prøve å trene litt igjen, lese litt bok osv..😊). Alltid godt å høre om andre som har kommet et steg lenger med angsten, når man selv føler at dette er hvordan livet skal være for alltid.. 

Jeg har tatt all slags blodprøver, EKG, ultralyd av hjertet, mr av hodet. Ingenting galt på noe! Så burde jo kanskje klare å tenke at jeg er frisk.. 

ts

Det er skikkelig ekkelt når man har en sånn periode, hadde en sånn periode som du beskriver for ca 1 år siden og følte jeg alltid måtte "forholde" meg til angsten. At jeg følte at jeg ikke klarte det og det pga at det var ubehagelig eller at jeg ikke orket. Og det med å overleve de neste timene er så slitsomt, fordi det føles så ekte noen ganger. Men tror det bare hjelper med små steg og dyrke hobbyer/interesser du liker innimellom studier/jobb, var hvertfall det som hjalp meg. Helt enig, syns det er ganske fint å snakke med andre som har det slik. Har ingen venner som har angst, så de forstår seg ikke på meg og mener at jeg bare burde "slappe av" eller "ikke tenke så mye på det" 😄

Hvis prøvene viser at du er helt frisk, så er det jo det som er sannheten ☺️ Men er ikke alltid like enkelt å stole på det, når man ikke føler seg helt bra og man overanalyserer det. Jeg har troen på at du vil komme deg igjennom denne perioden og at du vil lære å takle det ☺️

• Liker 1
Skrevet

Jeg har angst og har alltid hatt nærmest utelukkende fysiske symptomer. Trodde ærligtalt at alle som har angst har det?

Anonymkode: 5d371...0af

• Liker 1
Skrevet

Avspenning og yoga kan hjelpe. Så må en jobbe med kognitiv skjema. For å få de negative tankene over på mer realistiske tanker. Prøve å sove litt, roe ned kroppen. Det er ikke godt å ha angst. Men det er heldigvis ikke farlig. Men ubehagelig er det. Målet er å flytte fokuset utover, engasjere seg med noe som gjør at en ikke tenker innover mot angsten. 

Håper du vil føle deg bedre snart ❤️

Anonymkode: 80568...bfb

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Avspenning og yoga kan hjelpe. Så må en jobbe med kognitiv skjema. For å få de negative tankene over på mer realistiske tanker. Prøve å sove litt, roe ned kroppen. Det er ikke godt å ha angst. Men det er heldigvis ikke farlig. Men ubehagelig er det. Målet er å flytte fokuset utover, engasjere seg med noe som gjør at en ikke tenker innover mot angsten. 

Håper du vil føle deg bedre snart ❤️

Anonymkode: 80568...bfb

Takk for gode tips❤️ kognitiv skjema, hva tenker du på da? 

Ja det håper jeg også! Merker at jeg kanskje bare må presse neg til å late som det går fint litt, og forhåpentligvis går det fint til slutt ☺️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...