Gå til innhold

Overraskende rekord - hvorfor i dag?

Gnå

Anbefalte innlegg

Hei!

I dag trente jeg styrke på morgenen, et fullkroppsprogram. I tillegg syklet jeg 10 km. Siden det var så fint vær ute, fikk jeg lyst til å løpe en tur også noen timer senere. Så for meg en kort og rolig tur. Men da jeg først kom i gang, fikk jeg en veldig god flyt, og både pusten og beina fungerte bra. Det endte med en overraskende  ny pers på runda mi på 5 km (24 min.).

Nå er jeg litt nysgjerrig: Har noen en forklaring på hvorfor det klaffet akkurat i dag, eller strider det imot "naturen"? Har jeg bare en god treningsdag?

Det eneste som jeg kan komme på som gir meg et spesielt gunstig utgangspunkt i dag, er at jeg sov lenge i natt. 

Endret av Gnå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innimellom har man utrolig gode dager. Hva som er grunnen vet ikke jeg og jeg tviler på at det finnes mye god forskning på det. Da jeg drev kondisjonsidrett på toppnivå og hadde kontakt med forskningsmiljøer kom vi i hvertfall aldri lengre enn å prøve å identifisere så mange faktorer som mulig fra den gode dagen/dagene før (hvordan trente jeg, hvordan spiste jeg, hvordan sov jeg, hva slags behandling fikk jeg) og så gjenskape det før viktige konkurranser.

Hadde en liknende opplevelse som deg tidligere i sommer, trente hard styrke på morgenen og så skulle jeg bare ta med hjem fra jobb. Men været var fint, omveiene ble lengre og strava-rekordene fler 😁 Skulle gjerne ha visst mer om mekanismene, men det viktigste er tross alt at det er jævlig digg når det skjer!

Anonymkode: fedec...dfa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innimellom har man utrolig gode dager. Hva som er grunnen vet ikke jeg og jeg tviler på at det finnes mye god forskning på det. Da jeg drev kondisjonsidrett på toppnivå og hadde kontakt med forskningsmiljøer kom vi i hvertfall aldri lengre enn å prøve å identifisere så mange faktorer som mulig fra den gode dagen/dagene før (hvordan trente jeg, hvordan spiste jeg, hvordan sov jeg, hva slags behandling fikk jeg) og så gjenskape det før viktige konkurranser.

Hadde en liknende opplevelse som deg tidligere i sommer, trente hard styrke på morgenen og så skulle jeg bare ta med hjem fra jobb. Men været var fint, omveiene ble lengre og strava-rekordene fler 😁 Skulle gjerne ha visst mer om mekanismene, men det viktigste er tross alt at det er jævlig digg når det skjer!

Anonymkode: fedec...dfa

Takk for svar. Så sant! Vi får bare være glade for de løpeturene som blir sånn. 

Andre med liknende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no-no-noir

Ikke helt det samme, men har dager der jeg er så tung i hodet og kroppen etter jobb at tanken på trening nesten gjør meg kvalm. Som oftest dropper jeg trening de dagene. Men ikke alltid. Og en håndfull ganger har jeg opplevd å plutselig etter noen få minutter føle meg så lett og full av overskudd at det har blitt en skikkelig spontant kvalitetsøkt. Deilig!

Endret av no-no-noir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, no-no-noir skrev:

Ikke helt det samme, men har dager der jeg er så tung i hodet og kroppen etter jobb at tanken på trening nesten gjør meg kvalm. Som oftest dropper jeg trening de dagene. Men ikke alltid. Og en håndfull ganger har jeg opplevd å plutselig etter noen få minutter føle meg så lett og full av overskudd at det har blitt en skikkelig spontant kvalitetsøkt. Deilig!

Ja, det er som oftest veldig godt bare en kommer seg ut. Derfor prøver jeg alltid å vurdere om det er kroppen eller hodet som er slitent. Hvis det er hodet, er det nesten alltid nettopp en løpetur som skal til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har trent hardt noen dager og hatt pause og resituasjon: søvn,mat,hvile/aktivhvile (rolig kort tur,lett sykling,hverdags gåing)

Så vil du etter denne resituasjonen få overskudd ifra det du tidligere har trent og vil oppleve å gjøre det ekstra bra når du trener litt hardt igjen.

Det er lurt å trene normalt i 3 uker og ha 4 uken med resituasjons trening. En uke med lettere trening. Da vil kroppen få mulighet å bygge seg sterkere

Anonymkode: e6443...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...