Gå til innhold

Tips til en som vurderer avholdslivet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kommet til et punkt hvor jeg har innsett at jeg ikke har godt av alkohol. Når jeg drikker meg brisen har jeg null bremser. Drikker meg sørpefull og gjør ting jeg aldri ville gjort edru eller kan stå for i det heletatt😩 Og værste er jo fylleangsten og alt annet i livet som blir ødelagt. Har prøvd mange ganger å kontrollere mengden, når jeg er brisen klarer jeg det, men så fort jeg når en viss promille blir jeg ustanselig.,. 

Så greia er, jeg liker å feste og være sosial. Vil jo ikke slutte med det. Men utfordringen er hvordan jeg skal klare det uten å drikke. Kan jeg lære meg det? Ser ikke poenget lengre med å bli full og dårlig når jeg sikkert kan ha det like gøy uten alkohol. 

Så dere som er avholds, hva er din grunn bak det? Hvilke utfordringer møtte du på? Hva ble bedre?

Takk!

Anonymkode: 4cfc2...812

Skrevet

.

Anonymkode: 4cfc2...812

Skrevet

Jeg kjente lenge på det samme som deg - synes det faktisk var enklere å kutte alt enn å prøve å moderere meg. Har nå latt være å drikke alkohol i over ett år (er 22 år, går fint midt i "beste studieliv" også! ) 

Noen (av mange) gode grunner: mindre stress i de aktuelle situasjonene, ingen hangovers, ingen frykt for hva du har gjort/sagt/hvordan du har framstått dagen før, bedre helse, bedre søvnkvalitet og mer kontroll.
Jeg har akseptert at jeg ikke kommer til å gå like ofte ut på byen, men det gjør egentlig at jeg er flinkere til å oppsøke andre sosiale sammenhenger: ta en kaffe eller lunsj med en venn/venninne, foreslå å spille feks biljard (da har det ikke så mye å si om man drikker litt eller ingenting - man er der for noe annet), FIFA-kveld... mye annet man kan finne på. 

Også blir jeg gjerne med å feire folk som har bursdag/innflytningsfest og så videre, da har jeg gjerne med munkholm, brus, energidrikk eller litt av hvert. Folk stiller faktisk ikke særlig spørsmål hvis man bare tømmer redbull eller fanta i en plastkopp feks :) Og ute på byen, hvis du ønsker å dra ut, er det jo ingen som får med seg hva/om du har bestilt. Da er det bare å danse og slå seg løs med eller uten glass i hånda. :) På pub kan man feks bestiller Erdinger alkoholfri, den er ganske god hvis man liker øl! 

Anonymkode: b0f0b...6e9

• Liker 3
Skrevet

Kjøp alkoholfri vin/øl, eller lag alkoholfrie drinker når du skal på fest, så har du noe å skåle med, og havner ikke like lett utenfor. Blir mer tydelig at du ikke drikker om du blir sittende med en kaffekopp eller et glass cola liksom. 

Ellers kan det være lurt å være åpen om grunnen til avholdenheten. Folk respekterer somregel valget ditt lettere da. Og du slipper unødvendig mas om å drikke 😊 lykke til! 

• Liker 1
Skrevet

Det kom til eit punkt der eg "oppdaga" at eg hadde drukket meg sørpefull kvar fredag i eit heilt år! Kvar fredag etter jobb handla eg øl og satt heima og drakk (masse) for å stressa ned. Eg "oppdaga" at nordisk drikkekultur er eigentlig ganske kjip. Eg bestemte meg for å bli totalavholds. Eg trengte ikkje oppleva noko superkjip utover det. Har ikkje drukket på 2 år, setter alle pengene eg sparer inn på eigen konto! Det er motiverande!

Lykke til :)

Anonymkode: 12303...f70

Skrevet

Jeg har ikke drukket på 2,5 år, og det føles bra! Var litt vanskelig i starten, men nå har det gått så langt tid at det har blitt en personlig "prestisje" i det, jeg skal nå lengst mulig, og dermed er det nå blitt veldig lett å holde seg unna. 

Vær åpen om at du ikke drikker, ikke skjul det! Å "late" som om at man drikker på fest er bare forbanna tull. Si til dine nærmeste at du nå går inn i en periode uten å drikke, men at du ønsker å delta som før. Det er garantert mange i starten som vil prøve å gi deg alkohol, eller presse deg til å drikke, men det blir bedre med tiden. Folk aksepterer det tilslutt, det blir en vanesak at du ikke drikker. 

Så. Rådet mitt er: Vær åpen og ærlig om det, vær nøye (ikke en eneste dråpe alkohol aksepteres) og hold deg til det uansett hva. Alt blir lettere ved tiden, det blir en vane å ikke drikke. Lykke til :) 

Anonymkode: 31f3b...10e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke drukket på 2,5 år, og det føles bra! Var litt vanskelig i starten, men nå har det gått så langt tid at det har blitt en personlig "prestisje" i det, jeg skal nå lengst mulig, og dermed er det nå blitt veldig lett å holde seg unna. 

Vær åpen om at du ikke drikker, ikke skjul det! Å "late" som om at man drikker på fest er bare forbanna tull. Si til dine nærmeste at du nå går inn i en periode uten å drikke, men at du ønsker å delta som før. Det er garantert mange i starten som vil prøve å gi deg alkohol, eller presse deg til å drikke, men det blir bedre med tiden. Folk aksepterer det tilslutt, det blir en vanesak at du ikke drikker. 

Så. Rådet mitt er: Vær åpen og ærlig om det, vær nøye (ikke en eneste dråpe alkohol aksepteres) og hold deg til det uansett hva. Alt blir lettere ved tiden, det blir en vane å ikke drikke. Lykke til :) 

Blir for rigid.

Anonymkode: 83af1...455

Skrevet

Forresten. Det er mange gevinster med å ikke drikke! 

Merkbart bedre økonomi, bedre helse, bedre helger/høytider, bedre utnyttelse av fritiden, påfølgende bedre ukedager og null hangovers gjennom hele året! 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Blir for rigid.

Anonymkode: 83af1...455

Ja, er det ikke det som er å være avholds? 

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har kommet til et punkt hvor jeg har innsett at jeg ikke har godt av alkohol

👍

drunkbiking.jpg

Skrevet

Har vært edru i 2-3 år, med små unntak☺

Jeg sluttet bare plutselig, hadde bare ikke lyst å drikke lenger. Drakk mye i tenårene og begynnelsen av 20årene, og det ødela dynamikken i en god vennegjeng jeg hadde. Vi begynte å bare treffes i helgene med alkohol, og til slutt klarte vi ikke å nyte tid sammen i ukene og edru. Ingen av oss treffes lenger, alle er edruelige på hver vår kant.

Jeg er gjerne med på fest med mennesker som er som meg, folk som kan ha gode samtaler, gjerne vil spille drikkeleker som krever deltakelse og intelligens, der det er fingermat og god sitteplass. Jeg får ikke lyst på alkohol selv om de drikker, og blir ikke ille berørt av at de er beruset. Kan gjerne smake en slurk av en ny type rusbrus/cider som noen tilbyr, men det er alt. Harry fester med roping og country kan jeg ikke kose meg på. 

Jeg og samboer går aldri på fest. Vi treffer likevel folk hver helg. Det går i restaurantbesøk, brettspillkvelder, pokerkveld, veldedige arrangement, familiemiddager. Jeg er den som tar mest av initiativet, inviterer masse og holder kontakt med folk. 

Anonymkode: e1c7a...1eb

Skrevet

Jeg har vært avholds i 8 år, det syntes det er helt greit. På byen kan man få alkoholfrie drinker, og ellers drikker jeg gode eplemoster og brus. Begynte frivillig, men har i ettertid fått skade på leveren så prøver å skåne den.

fordel nå er at man alltid kan dra hjem om man vil, man sparer penger og man kan trene lørdags morning om man ønsker😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...